Countdown header img desk

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Countdown header img  mob

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Promotii popup img

Povesti si Jocuri de la Iepuras

-50% -20% -67% -45% -10%

Carti, Jocuri, Children's Books, Accesorii

Alege CADOUL cel mai coconas!

Isihie si teologie. Calea tamaduirii omului in biserica ortodoxa

De (autor): Ierotheos Vlahos

0
(0 review-uri)
Isihie si teologie. Calea tamaduirii omului in biserica ortodoxa - Ierotheos

Isihie si teologie. Calea tamaduirii omului in biserica ortodoxa

De (autor): Ierotheos Vlahos

0
(0 review-uri)
     Vietuind intr‑o societate in care personalitatea este faramitata, intr‑o societate dominata de zgomot si de imagini ce il robesc pe om ratiunii, simturilor si stimulilor din afara, putem intelege marea insemnatate a acestui mijloc de tamaduire al Bisericii Ortodoxe: isihia (linistirea) mintii. Este calea strabatuta de toti prorocii Vechiului Testament, de apostoli, mucenici si marturisitori, de asceti si cuviosi.
Fara isihie‑lucrare niptica, omul nu poate pasi impreuna cu Hristos pe calea dobandirii slavei Sale si nu poate ajunge la trairea Tainei Crucii si a invierii Lui, care exprima duhul intregii Traditii isihaste. Curatirea de patimi, implinirea poruncilor lui Hristos vadesc, in fapt, pogorarea in propriul iad, adica in „valea” mortii. Odata cu luminarea mintii incepe insa invierea cea dintai, impartasirea de Pastile Domnului. Predarea noastra in mainile lui Hristos, Biruitorul mortii, este insasi esenta vietii isihaste.
    De vreme ce teologia reprezinta descoperirea lui Dum­nezeu in inima curata a omului, tot ceea ce tine de inchipuiri, ratiune omeneasca si este rupt de calea ascezei ortodoxe, prin care se curateste oglinda inimii, este mincinos si lipsit de ipostas. Cei care filosofeaza astfel se afla in hotarele inchinarii la idoli, nu teologhisesc despre Cel Ce este, ci despre ceva lipsit de ipostas, produs al speculatiilor si al inchipuirii lor. Tamaduirea omului consta in tamaduirea mintii sale (nous) prin curatire, luminare si desavarsire, cu alte cuvinte, prin vederea slavei lui Dumnezeu.
    † Ierotheos, Mitropolitul Nafpaktosului
     
    Fragment:
 
    “Potrivit invataturii intregii Traditii a Dumnezeiestilor Scripturi si a Sfintilor Parinti ai Bisericii, omul este alcatuit din suflet si trup, intre care exista o legatura de unire neamestecata. Nu admitem preexistenta sufletului fata de trup, nici a trupului fata de suflet. Sufletul si trupul alcatuiesc impreuna ipostasul omului.
    Sfantul Nicolae Cabasila invata ca, inainte de caderea lui Adam, sufletul primea Harul lui Dumnezeu, care se revarsa si asupra trupului, iar apoi stralucea in intreaga zidire. in urma caderii insa, sufletul omului, de vreme ce nu mai este adapat de Harul Dumnezeiesc, se foloseste in chip patimas de trup si astfel iau nastere patimile sufletesti. Cu alte cuvinte, sufletul nu traieste dupa Dumnezeu, ci dupa trup, asa incat in om sporesc egoismul, mandria, slava desarta, toate provenind din energiile trupului. La randul sau trupul, ca unul ce nu primeste hrana de la suflet, se foloseste de cele zidite, astfel luand nastere patimile trupesti, precum lacomia pantecelui, iubirea de placere, agonisirea averilor etc. Tot aceasta pervertire este si cauza asa-numitei probleme ecologice. Are loc, asadar, o deplina schimbare si deformare a omului.
    Prin nevointa cea dupa Hristos, savarsita in sanul Bisericii, se urmareste intoarcerea la starea dinaintea caderii, restaurarea omului, repunerea sa in starea cea dintru inceput, astfel incat sufletul sa fie adapat de Dumnezeiescul Har, iar aceasta viata binecuvantata sa se reverse apoi asupra trupului si a intregii zidiri. Rugaciunea ajuta sufletul pe calea intoarcerii sale catre Dumnezeu, iar infranarea si intreaga-intelepciune sunt de ajutor pentru transfigurarea trupului. In acest fel, patimile, atat cele sufletesti, cat si cele trupesti, isi afla tamaduirea.”
Citeste mai mult

50.00Lei

50.00Lei

Primesti 50 puncte

Important icon msg

Primesti puncte de fidelitate dupa fiecare comanda! 100 puncte de fidelitate reprezinta 1 leu. Foloseste-le la viitoarele achizitii!

Indisponibil

Descrierea produsului

     Vietuind intr‑o societate in care personalitatea este faramitata, intr‑o societate dominata de zgomot si de imagini ce il robesc pe om ratiunii, simturilor si stimulilor din afara, putem intelege marea insemnatate a acestui mijloc de tamaduire al Bisericii Ortodoxe: isihia (linistirea) mintii. Este calea strabatuta de toti prorocii Vechiului Testament, de apostoli, mucenici si marturisitori, de asceti si cuviosi.
Fara isihie‑lucrare niptica, omul nu poate pasi impreuna cu Hristos pe calea dobandirii slavei Sale si nu poate ajunge la trairea Tainei Crucii si a invierii Lui, care exprima duhul intregii Traditii isihaste. Curatirea de patimi, implinirea poruncilor lui Hristos vadesc, in fapt, pogorarea in propriul iad, adica in „valea” mortii. Odata cu luminarea mintii incepe insa invierea cea dintai, impartasirea de Pastile Domnului. Predarea noastra in mainile lui Hristos, Biruitorul mortii, este insasi esenta vietii isihaste.
    De vreme ce teologia reprezinta descoperirea lui Dum­nezeu in inima curata a omului, tot ceea ce tine de inchipuiri, ratiune omeneasca si este rupt de calea ascezei ortodoxe, prin care se curateste oglinda inimii, este mincinos si lipsit de ipostas. Cei care filosofeaza astfel se afla in hotarele inchinarii la idoli, nu teologhisesc despre Cel Ce este, ci despre ceva lipsit de ipostas, produs al speculatiilor si al inchipuirii lor. Tamaduirea omului consta in tamaduirea mintii sale (nous) prin curatire, luminare si desavarsire, cu alte cuvinte, prin vederea slavei lui Dumnezeu.
    † Ierotheos, Mitropolitul Nafpaktosului
     
    Fragment:
 
    “Potrivit invataturii intregii Traditii a Dumnezeiestilor Scripturi si a Sfintilor Parinti ai Bisericii, omul este alcatuit din suflet si trup, intre care exista o legatura de unire neamestecata. Nu admitem preexistenta sufletului fata de trup, nici a trupului fata de suflet. Sufletul si trupul alcatuiesc impreuna ipostasul omului.
    Sfantul Nicolae Cabasila invata ca, inainte de caderea lui Adam, sufletul primea Harul lui Dumnezeu, care se revarsa si asupra trupului, iar apoi stralucea in intreaga zidire. in urma caderii insa, sufletul omului, de vreme ce nu mai este adapat de Harul Dumnezeiesc, se foloseste in chip patimas de trup si astfel iau nastere patimile sufletesti. Cu alte cuvinte, sufletul nu traieste dupa Dumnezeu, ci dupa trup, asa incat in om sporesc egoismul, mandria, slava desarta, toate provenind din energiile trupului. La randul sau trupul, ca unul ce nu primeste hrana de la suflet, se foloseste de cele zidite, astfel luand nastere patimile trupesti, precum lacomia pantecelui, iubirea de placere, agonisirea averilor etc. Tot aceasta pervertire este si cauza asa-numitei probleme ecologice. Are loc, asadar, o deplina schimbare si deformare a omului.
    Prin nevointa cea dupa Hristos, savarsita in sanul Bisericii, se urmareste intoarcerea la starea dinaintea caderii, restaurarea omului, repunerea sa in starea cea dintru inceput, astfel incat sufletul sa fie adapat de Dumnezeiescul Har, iar aceasta viata binecuvantata sa se reverse apoi asupra trupului si a intregii zidiri. Rugaciunea ajuta sufletul pe calea intoarcerii sale catre Dumnezeu, iar infranarea si intreaga-intelepciune sunt de ajutor pentru transfigurarea trupului. In acest fel, patimile, atat cele sufletesti, cat si cele trupesti, isi afla tamaduirea.”
Citeste mai mult

Detaliile produsului

De pe acelasi raft

Parerea ta e inspiratie pentru comunitatea Libris!

Acum se comanda

Noi suntem despre carti, si la fel este si

Newsletter-ul nostru.

Aboneaza-te la vestile literare si primesti un cupon de -10% pentru viitoarea ta comanda!

*Reducerea aplicata prin cupon nu se cumuleaza, ci se aplica reducerea cea mai mare.

Ma abonez image one
Ma abonez image one