Countdown header img desk

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Countdown header img  mob

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Promotii popup img

-50% la 1000 de titluri

siii TRANSPORT GRATUIT

la orice comanda peste 50 lei

Ne vedem printre rafturi!

O cale ingusta spre nordul indepartat

De (autor): Richard Flanagan

0
(0 review-uri)
O cale ingusta spre nordul indepartat - Richard Flanagan
Rasfoieste

Recenzie blog.libris.ro

Colecţia Premium a Editurii Litera, dedicată literaturii clasice şi contemporane capătă tot mai multă notorietate şi stârneşte curiozitatea cititorilor prin performanţa de a traduce şi a publica autori de actualitate, trendesetteri sau autori recompensaţi cu premii literare prestigioase. După ce, în luna septembrie, am propus spre discuţii, la Clubul de Lectură de la Librăria Şt.O.Iosif Braşov romanul Donnei Tartt (care a primit Pulitzerul pe anul 2014) nu am rezistat, pentru ediţia din luna octombrie a aceluiaşi eveniment, să nu alegem o carte scrisă de un scriitor puţin cunoscut publicului român, premiat cu Man Booker tot în 2014, anume O cale îngustă spre nordul îndepărtat.

Povestea fragmentată a lui Richard Flanagan glisează planurile temporale şi perspectivele şi propune o călătorie emoţionantă şi dură în acelaşi timp în infernurile mai puţin cunoscute ale celui de-al Doilea Război Mondial, în inima Asiei, în lagărele de muncă înfiinţate de japoenzi. Personajul principal al naraţiunii este Dorrigo Evans, născut în Tasmania, înrolat în armata australiană, capturat de forţele japoneze, ajuns şef de pluton al prizonierilor într-un lagăr ataşat construcţiei căii ferate din Birmania, supravieţuitor al ororilor, chirurg strălucit, considerat erou naţional australian după încheierea războiului. Istoria sa, de la fragmentele copilăriei, la tinereţea promiţătoare, la chinurile trăite în lagăr şi mai apoi la notorietatea şi aparenta prosperitate postbelică sunt urmărite într-o manieră de tip puzzle, în care piesele narative se întretaie, se amestecă, urmând să întregească portretul personajului (şi nu numai al lui) de abia la final. Din acest punct de vedere, lectura romanului lui Flanangan este relativ anevoioasă: cititorii călătoresc în timp şi în spaţiu, din anii antebelici în cei postbelici şi din nou în mijlocul celei de-a doua conflagraţii mondiale, din inima junglelor bântuite de holeră şi violenţă, în calmul chic al oraşelor australiene şi chiar în Japonia decimată de înfrângerea atomică într-un du-te vino ciclic cu care trebuie să te obişnuieşti.

Însă odată ce cititorul acceptă această provocare a relatării fragmentate, el va fi pe deplin imersat într-o poveste care nu mizează pe clişee. Dincolo de faptul că ne introduce într-un univers exotic care păstrează reperele privaţiunilor şi violenţelor fără margini, în construcţia unui proiect absurd, aşa cum este calea ferată din Birmania (care pare a fi de fapt, tot un câmp de luptă, de data aceasta cu natura şi boala, generat de aspiraţiile imperialiste ale Japoniei de a crea un soi de cale regală în inima Asiei), povestea lui Flanagan este fascinantă pe de o parte prin felul visceral, poetic în care descrie viaţa de lagăr: o viaţă traversată de noroaie înspumate, de norme de lucru copleşitoare, de potopuri care sună ca spargerea a mii de farfurii, o existenţă cotidiană în care prizonierii sunt decimaţi de dizenterie şi holeră, căzând uneori în sinistrele şanţuri-latrine benjo. E vorba de o existenta în care prizonierii sunt bătuţi pentru că nu au îndoit regulamentar un colţ de pătură, în care absenţa erecţiilor cu lunile e un indicator curios dar convingător al slăbiciunii prizonierilor. Bătaia, frica, foamea sunt la ordinea zilei printre prizonieri aşa cum amfetaminele, ambiţia şi malaria aduc la incandescenţă minţile executanţilor japonezi, îmbătaţi de cultul datoriei şi al respectării regulamentelor (comportamentul lor include si şi respectul pentru un soi de cod universal al onoarei inclusiv în ceea ce-i priveşte pe deţinuţi).

Pe de altă parte, romanul lui Flanagan este interesant pentru că nu mizează pe clişee, pe contraste categoriale clasice şi ofertante pentru o poveste cu prizonieri de lagăr. Mai precis, scriitorul australian nu conturează antiteze foarte clare: victime-călăi, creionate în tuşe alb negru şi chiar ajunge să demitizeze imaginea eroului înţelepţit de suferinţă, care oferă pilde morale pentru urmaşi. Responsabilii japonezi nu par a fi toţi degustători maniaci ai violenţei, unii sunt iubitori de poezie (însuşi titlul romanului este de fapt titlul unui haiku semnat de Bushido şi îndrăgit de un gradat al lagărului), ei sunt încredinţaţi de misiunea importantă la care participă alături de prizonieri, fără să o considere un pretext pentru a-i ucide. Aşa cum ne relevă ultima parte a romanului, unul dintre torţionarii notorii ajunge să ducă o viaţă paşnică, să descopere blândeţea alături de soţie şi vechii camarazi, chiar şi bolnav de cancer (este un truc narativ şi psihologic pe care Flanagan îl lansează cu măiestrie în acest caz: acela de a privi torţionarul în multidimensionalitatea lui -atât în calitate de criminal dar şi în calitate de familist capabil de sentimente umane). Pe de altă parte strălucitul martir Dorrigo Evans, cel care îşi salvează camarazii prin intervenţii chirurgicale la limită, cu amputări făcute la lumina lanternei, suturi executate cu maţe de porc şi perfuzii prin lemne de bambus, cel care supravieţuieşte demn ororilor lagărului, în ciuda faptului că obţine faimă şi respect social după război, notorietatea profesională fără precedent, el rămâne bântuit de o umbră a nefericirii, de o poveste de dragoste de tinereţe, uşor enigmatică, neîmplinită care îl face să devină un afemeiat incurabil şi să trăiască însingurarea şi lipsa de sens în cuplu, chiar şi după ce a lăsat în urmă fantomele lagărului.

Richard Flanagan ne oferă un roman despre frumuseţea care îşi face loc în cele mai vitrege condiţii, un roman despre potenţialul creator şi distructiv al naturii umane, despre impactul la fel de puternic pe care îl au evenimentele istorice la scară largă dar şi evenimentele personale, intime, precum dramele amoroase şi, nu în ultimul rând, un roman optimist şi pesimist deopotrivă despre futilitatea şi fragilitatea memoriei: pentru supravieţuitorii lagărului, amintirea celor mai negri ani se va estompa până la calitatea unor ecouri abstracte, devenind , la fel ca şi calea ferată, la fel ca metafora surprinsă de haiku japonez doar o cale îngustă spre un nord îndepărtat.

Sever Gulea, pentru blog.libris.ro
Citeste mai mult

O cale ingusta spre nordul indepartat

De (autor): Richard Flanagan

0
(0 review-uri)
• Autor distins cu Booker Prize pentru literatura

In mijlocul lagarului de prizonieri de razboi condamnati sa construiasca o cale ferata intre Birmania si Thailanda, cunoscuta sub numele de Calea ferata a mortii, chirurgul Dorrigo Evans, comandantul lagarului, este torturat de povestea de dragoste pe care a trait-o cu tanara sotie a unchiului sau cu doi ani in urma. In stradania lui de a-si salva oamenii de infometare, de holera, de persecutii, Dorrigo primeste o scrisoare care ii schimba pentru totdeauna cursul vietii.
O poveste despre dragoste si moarte cu multiplele lor fatete, despre razboi si despre adevar, in care eroul isi traieste experienta de viata numai pentru a descoperi tot ceea ce a pierdut.

Romanul lui Flanagan reprezinta un moment de cotitura in literatura australiana. - Peter Carey

O adevarata capodopera. - The Guardian
Fragment din romanul "O cale ingusta spre nordul indepartat" de Richard Flanagan:

”Se auzi un zgomot. Nimeni nu misca. Nimeni nu vorbi. Un prizonier din primul rand se prabusise la pamant. Nakarnura se apropie cu pasi mari, pe langa sirul de prizonieri, pana ajunse la el.
Kurra! urla Nakamura.
Cand nu primi nici un raspuns, nici la al doilea urlet maiorul japonez il izbi cu piciorul in burta. Prizonierul se ridica anevoie si apoi cazu din nou. Nakamura il izbi si mai tare. Din nou prizonierul se ridica in picioare si din nou cazu la pamant. Ochii imensi, ingalbeniti, ii ieseau din orbite ca niste mingi de golf murdare — obiecte ciudate, pierdute, dintr-o alta lume si nici o lovitura nici un urlet de-al lui Nakamura nu mai reusira sa-l miste de acolo. Fata supta si obrajii scofalciti faceau ca maxilarul sa para urias. Ca un rat de mistret.
Malnutritie, gandi Dorrigo Evans, care il urmase pe Nakamura si acum ingenunchea intre el si prizonier. Omul zacea in noroi, inert. Corpul lui era o ruina, acoperit de rani si ulceratii, pielea i se lua la cea mai mica atingere. Pelagra, beri-beri si Dumnezeu mai stie ce gandi Dorrigo. Fesele omului aratau ca doua cabluri anusul iesea in afara ca nodul unei funii jegoase. Un lichid urat mirositor, cafeniu, i se scurgea din gambele ca niste bete. Dizenterie amoebica. Dorrigo Evans lua in brate simulacrul de om, se indrepta de spate si se intoarse spre Nakamura. Bolnavul atarna de el ca o boccea manjita de noroi, plina cu vreascuri.
399 de oameni, spuse Evans.
Nakamura era inalt pentru un militar japonez, avea poate un metru optzeci, si era bine cladit. Fukuhara incepu sa traduca, dar Nakamura ridica o mana si il opri. Se intoarse spre Dorrigo Evans si il plesni peste fata.
Acest om este prea bolnav ca sa munceasca pentru niponi, domnule maior.
Nakamura il plesni din nou. Si, in timp ce Nakamura continua sa-l plesneasca, Evans se concentra sa nu-l scape din brate pe bolnav. La inaltimea lui de un metru nouazeci, Dorrigo Evans era inalt pentru un australian. La inceput, diferenta de inaltime atenua loviturile, dar, treptat, acestea incepura sa-si faca efectul. Incerca sa stea bine pe picioare, la urmatoarea lovitura, sa-si pastreze echilibrul, sa nu accepte durerea, de parca ar fi participat la un joc. Dar nu era un joc, era orice, numai joc nu, iar el stia asta prea bine. Intr-un fel, simtea ca e pedepsit pe buna dreptate.
Fiindca mintise.
Fiindca 363 nu era numarul real. Si nici 399. Fiindca numarul real, gandi Dorrigo Evans, era zero. Nici un prizonier nu putea face ce voiau japonezii. Toti sufereau mai mult sau mai putin de malnutritie si alte boli. Evans jucaa pentru ei, cum juca mereu, fiindca atat putea face.”
Citeste mai mult

-20%

PRP: 29.90 Lei

!

Acesta este Pretul Recomandat de Producator. Pretul de vanzare al produsului este afisat mai jos.

23.92Lei

23.92Lei

29.90 Lei

Primesti 23 puncte

Important icon msg

Primesti puncte de fidelitate dupa fiecare comanda! 100 puncte de fidelitate reprezinta 1 leu. Foloseste-le la viitoarele achizitii!

Indisponibil

Descrierea produsului

• Autor distins cu Booker Prize pentru literatura

In mijlocul lagarului de prizonieri de razboi condamnati sa construiasca o cale ferata intre Birmania si Thailanda, cunoscuta sub numele de Calea ferata a mortii, chirurgul Dorrigo Evans, comandantul lagarului, este torturat de povestea de dragoste pe care a trait-o cu tanara sotie a unchiului sau cu doi ani in urma. In stradania lui de a-si salva oamenii de infometare, de holera, de persecutii, Dorrigo primeste o scrisoare care ii schimba pentru totdeauna cursul vietii.
O poveste despre dragoste si moarte cu multiplele lor fatete, despre razboi si despre adevar, in care eroul isi traieste experienta de viata numai pentru a descoperi tot ceea ce a pierdut.

Romanul lui Flanagan reprezinta un moment de cotitura in literatura australiana. - Peter Carey

O adevarata capodopera. - The Guardian
Fragment din romanul "O cale ingusta spre nordul indepartat" de Richard Flanagan:

”Se auzi un zgomot. Nimeni nu misca. Nimeni nu vorbi. Un prizonier din primul rand se prabusise la pamant. Nakarnura se apropie cu pasi mari, pe langa sirul de prizonieri, pana ajunse la el.
Kurra! urla Nakamura.
Cand nu primi nici un raspuns, nici la al doilea urlet maiorul japonez il izbi cu piciorul in burta. Prizonierul se ridica anevoie si apoi cazu din nou. Nakamura il izbi si mai tare. Din nou prizonierul se ridica in picioare si din nou cazu la pamant. Ochii imensi, ingalbeniti, ii ieseau din orbite ca niste mingi de golf murdare — obiecte ciudate, pierdute, dintr-o alta lume si nici o lovitura nici un urlet de-al lui Nakamura nu mai reusira sa-l miste de acolo. Fata supta si obrajii scofalciti faceau ca maxilarul sa para urias. Ca un rat de mistret.
Malnutritie, gandi Dorrigo Evans, care il urmase pe Nakamura si acum ingenunchea intre el si prizonier. Omul zacea in noroi, inert. Corpul lui era o ruina, acoperit de rani si ulceratii, pielea i se lua la cea mai mica atingere. Pelagra, beri-beri si Dumnezeu mai stie ce gandi Dorrigo. Fesele omului aratau ca doua cabluri anusul iesea in afara ca nodul unei funii jegoase. Un lichid urat mirositor, cafeniu, i se scurgea din gambele ca niste bete. Dizenterie amoebica. Dorrigo Evans lua in brate simulacrul de om, se indrepta de spate si se intoarse spre Nakamura. Bolnavul atarna de el ca o boccea manjita de noroi, plina cu vreascuri.
399 de oameni, spuse Evans.
Nakamura era inalt pentru un militar japonez, avea poate un metru optzeci, si era bine cladit. Fukuhara incepu sa traduca, dar Nakamura ridica o mana si il opri. Se intoarse spre Dorrigo Evans si il plesni peste fata.
Acest om este prea bolnav ca sa munceasca pentru niponi, domnule maior.
Nakamura il plesni din nou. Si, in timp ce Nakamura continua sa-l plesneasca, Evans se concentra sa nu-l scape din brate pe bolnav. La inaltimea lui de un metru nouazeci, Dorrigo Evans era inalt pentru un australian. La inceput, diferenta de inaltime atenua loviturile, dar, treptat, acestea incepura sa-si faca efectul. Incerca sa stea bine pe picioare, la urmatoarea lovitura, sa-si pastreze echilibrul, sa nu accepte durerea, de parca ar fi participat la un joc. Dar nu era un joc, era orice, numai joc nu, iar el stia asta prea bine. Intr-un fel, simtea ca e pedepsit pe buna dreptate.
Fiindca mintise.
Fiindca 363 nu era numarul real. Si nici 399. Fiindca numarul real, gandi Dorrigo Evans, era zero. Nici un prizonier nu putea face ce voiau japonezii. Toti sufereau mai mult sau mai putin de malnutritie si alte boli. Evans jucaa pentru ei, cum juca mereu, fiindca atat putea face.”
Citeste mai mult

De pe acelasi raft

De acelasi autor

Parerea ta e inspiratie pentru comunitatea Libris!

Acum se comanda

Noi suntem despre carti, si la fel este si

Newsletter-ul nostru.

Aboneaza-te la vestile literare si primesti un cupon de -10% pentru viitoarea ta comanda!

*Reducerea aplicata prin cupon nu se cumuleaza, ci se aplica reducerea cea mai mare.

Ma abonez image one
Ma abonez image one