headerdesktop libfest19mar24

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

headermobile  libfest19mar24

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Promotii popup img

LIBfest e on!

Reduceri, carti cu Autograf si

Dialoguri cu scriitori

Plaseaza comanda!

Parintele Arsenie Boca in arhivele Securitatii vol. 1

De (autor): Arsenie Boca

0
(0 review-uri)
Parintele Arsenie Boca in arhivele Securitatii vol. 1
Rasfoieste

Parintele Arsenie Boca in arhivele Securitatii vol. 1

De (autor): Arsenie Boca

0
(0 review-uri)
In sfarsit, Dosarul integral! 
Una dintre cele mai harismatice figuri ale Ortodoxiei romanesti, Parintele Arsenie Boca este considerat pe buna dreptate cel mai mare duhovnic roman al secolului al XX-lea. Un reper al Romaniei curate, nebolsevizate, o temelie a crestinismului autentic. Evident, dupa evenimentele din decembrie 1989, personalitatea Parintelui Arsenie Boca a inceput sa fie cunoscuta marelui public, iesind de sub obrocul tacerii, din underground-ul spatiului public, dar si din cel bisericesc. S-a scris mult despre Parintele Arsenie Boca, de la volume hagiografice pana la unele cu atitudini de inchizitie, care-i reprosau Parintelui o anumita afinitate politica in tinerete. Cateodata, de la Zenit la Nadir nu-i decat un pas…
Este meritul prestigioasei Edituri Agnos, care in urma unui protocol de colaborare cu Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii (CNSAS) a decis publicarea integrala a Dosarului de Securitate al Parintelui Arsenie Boca. Pana in prezent, din cele sase volume ale dosarului de securitate al Parintelui au aparut fragmentar fise sau note in zecile de volume care au inundat piata romaneasca. Trebuie remarcat ca, pana in prezent, singurul studiu cu pretentii academice este cel al istoricilor George Enache si Adrian Nicolae Petcu: Parintele Arsenie Boca in atentia politiei politice, Ed. Partener, Galati, 2009.
De data aceasta, Editura Agnos a decis sa puna la dispozitia istoricilor, cercetatorilor si, de ce nu, a cititorilor dosarul de securitate al celui denumit cu dragoste Sfantul Ardealului, fara a omite sau a eluda vreun document. Pentru prima oara, iata, avem la dispozitie un opis complet, pentru ca cercetarea academica nu se poate face decat studiind documentele in integralitatea lor.
Acest prim volum – din cele trei preconizate – contine perioada 1943 si pana in 1949, adica pana cand intervine prima arestare, in 1950. Demn de mentionat este faptul ca Parintele Arsenie a suferit si in aceasta perioada. A fost arestat pentru prima oara la Ramnicu Valcea, pe 17 iulie 1945, dus la Bucuresti si eliberat pe 30 iulie 1945, pentru ca nu i s-a gasit nicio vina. Apoi a fost arestat in 14 mai 1948, pentru vina de a-i fi ajutat crestineste cu hrana pe luptatorii anticomunisti din Muntii Fagarasului. Atat pentru aceste banuieli, cat si datorita notorietatii sale printre credinciosii crestini, este schingiuit o luna si jumatate, silit sa dea repetate declaratiii, fiind apoi eliberat. George Enache sustine ca prima arestare a Parintelui Arsenie a avut loc in vara anului 1945 si ca totul a plecat de la excesul de zel al proaspatului ministru al Cultelor, Constantin Burducea, care, pentru a se face util guvernului Groza, promisese ca va curata Biserica de persoanele vinovate de participarea la crime de razboi si la dezastrul tarii.
O alta noutate editoriala o reprezinta faptul ca, pentru prima oara, au fost studiate toate dosarele Parintelui Arsenie Boca. Spunem toate, pentru ca doua dintre acestea au fost indosariate de Securitate sub numele de Boka Zian. De altfel, numele Parintelui Arsenie Boca se mai regaseste notat in Arhiva CNSAS nu doar ca Zian Boka, ci si ca Zian Valean sau Boca Valean Zian, lucru care a scapat numerosilor cercetatori.
Cele sase volume, plus cele conexe, care-l privesc pe Parintele Arsenie Boca, demonstreaza atentia pe care i-au dat-o autoritatile romane, fie ele antonesciene sau comuniste. De altfel, Parintele Arsenie Boca a fost urmarit de Securitate si pe patul de moarte. In perioada 1983-1989 a locuit la Sinaia. A facut unele deplasari scurte si discrete in tara. In aprilie 1989, fiind imobilizat de boala la pat, este vizitat ultima data de securisti, iar la 28 noiembrie trece in Biserica Biruitoare.
Va prezentam in premiera doua note informative, cu precizarea ca un raport asemanator – document olograf al ofiterului de Securitate care il si semneaza – a mai fost intocmit de acelasi ofiter de Securitate in data de 28 septembrie 1989, dupa ce Parintele Boca suferise un infarct. Securitatea te veghea pana la moarte!…
Informatorul Tamplaru Ion consemna, in nota informativa nr. 193, predata pe 4 iunie 1989 Securitatii orasului Sinaia: „Informez ca in zilele de 18-25 mai a fost la domiciliul meu Bocazian Valean, preot calugar pensionar, pictor bisericesc, pentru a desena modele de sculptura pe care eu le sculptez, lucrari ce urmeaza sa fie montate la casa construita la Sinaia prin asociere cu alte calugarite. Cu aceasta ocazie mi-a relatat ca are domiciliul stabil in Sinaia, strada Privighetorilor nr. 14. A mai precizat ca desi are domiciliul la Sinaia, unde de fapt si locuieste si isi petrece cea mai mare parte a timpului, primeste pensia de la Patriarhie, unde merge in mod periodic. Nu si-a mutat pensia la Sinaia, motivand ca el este foarte cunoscut ca pictor bisericesc si l-ar fi solicitat prea multi preoti pentru a le executa diferite lucrari de pictura, insa el nu mai doreste sa lucreze, fiind batran si bolnav.
Cu acest prilej, mi-a vorbit despre viata si activitatea lui astfel: Mi-a povestit ca a fost preot la manastirea Prislop (preot calugar), ca in tinerete a fost calugar pentru o perioada in Grecia, timp in care a lucrat si pictura religioasa. Printre altele mi-a povestit ca a fost arestat de organele de stat pentru o perioada de un an si trimis la lucrarile canalului Dunare – Marea Neagra. Pentru aceasta perioada a precizat ca nu are ce sa reproseze organelor de stat, intrucat s-a[u] comportat intr-un mod corespunzator cu el. Mi-a povestit ca in acest timp, cat se afla la canal, a decedat mama sa si se zvonise ca el ar fi evadat de la canal, motiv pentru care organele de stat au cautat sa se convinga daca este adevarat sau nu. In realitate, el nu evadase si se afla la canal. A aratat ca a presimtit ca s-a intamplat ceva acasa, dar nu a stiut pana nu s-a comunicat oficial. Mi-a mai povestit ca atat la manastirea Prislop, cat si la Bucuresti, unde a domiciliat, a fost controlat in permanenta de securitate si daca cineva s-ar interesa despre el s-ar putea convinge ca si-a vazut de treaba si nu a desfasurat nici un fel de activitate.
In prezent duce o viata retrasa, nu face si nu primeste vizite si este preocupat de starea sanatatii, cat si pentru a ma ajuta in executarea sculpturilor si altor lucrari pe care le are de facut la casa. Aducand vorba despre cei care pleaca si raman in Occident, Boca Zian-Valean a aratat ca el nu ar pleca din tara lui pentru nimic din lume, afirmand ca in Occident este un mare haos si pericol si nu ar renunta la linistea pe care o are in tara noastra”.
Atenta, Securitatea stabilea ca pe langa informatorul Tamplaru Ion, pe langa Parintele Arsenie Boca „va fi dirijat cu sarcini” si informatorul Dobrin. Rezolutia data de ofiterul de securitate este urmatoarea:
„Sarcini: Sa stabileasca daca poseda la domiciliu literatura necorespunzatoare si legionara; deplasarile pe care le face si scopul lor; comentariile ce le face; cu privire la relatiile ce le are cu diferiti preoti; daca are un rol de indrumare si coordonare a activitatii celor 12 calugarite cu care domiciliaza”.
Cu cateva luni inainte de decembrie 1989, mai exact pe 10 aprilie 1989, Securitatea nu scapa din ochi un ieromonah batran si cazut la pat. „Astazi, data de mai sus, m-am deplasat la domiciliul numitului Boka Zian-Valean din Sinaia, str. Privighetorilor, nr. 16, jud. Prahova, pentru a verifica datele furnizate de f.s. Tamplaru. Cu acest prilej am constatat ca Boka Zian-Valean este paralizat si imobilizat la pat. Am incercat sa discut cu el, insa cu greu am putut comunica cu el deoarece are o pareza faciala si abia se poate percepe ce vrea sa spuna. Pe de alta parte, fiind suferind cu inima este protejat pentru a nu se expune la eforturi fizice si emotii. In discutiile purtate cu ingrijitoarea sa, anume Sangeorzan Ioana, aceasta a relatat ca Boka Zian-Valean nu primeste vizite si se afla sub supravegherea ei permanenta. Intrucat aceasta a fost folosita de organele noastre in rezolvarea unor sarcini informative, a fost instruita si i-a fost dat in grija numitul Boka Zian-Valean”. Cel care dorea sa-l verifice pe Parintele Arsenie Boca, sa vada cu ochii lui daca informatorii nu minteau, era ofiterul principal, maior Cocarlea!
Pentru a intelege atentia pe care i-au acordat-o de-a lungul anilor autoritatile Statului, trebuie sa ne raportam la cadrul istoric. In acest prim volum vom discuta doar perioada consemnata, 1943-1949. Trebuie subliniat faptul ca Parintele Arsenie a intrat in vizorul autoritatilor inca de dinainte de instaurarea regimului comunist. Prima nota din dosarul sau apare pe 5 iunie 1943, fiind catalogat drept „un infocat legionar si credem ca face chiar parte din conducerea clandestina legionara”. Dupa cum bine remarcau editorii acestui volum: „termeni tari, precum infocat legionar, ii vom gasi destul de des folositi de aparatul represiv, tocmai pentru a da greutate informatiilor furnizate. Pr. Arsenie Boca si problema legionarismului va fi un subiect uzitat mereu in cadrul anchetelor, fiind unul din cele mai comode capete de acuzare nu doar in cazul Parintelui Arsenie, ci al multora dintre persoanele incomode ale acelei perioade, avand in vedere facila incadrare juridica pentru demararea anchetei, atat interogatoriile la care e supus Parintele Arsenie Boca (extrem de consecvente in aceasta privinta), cat si activitatea sa ulterioara demontand aceste supozitii. Parintele va justifica de fiecare data, de altfel, dupa cum se poate sesiza din formularea acestei note informative, ca implicarea sa in Miscarea Legionara e doar o… banuiala, prezenta legionarilor la manastire neavand nicidecum scopuri politice, ci asezandu-se in scopul misionar al unui Parinte care e pastorul tuturor credinciosilor care il frecventeaza”.
Este acum bine stiut ca ani de zile Eugen Cristescu, seful Serviciului Special de Informatii (SSI), i-a indus o teama profunda Maresalului Ion Antonescu, Conducatorul Statului, vizavi de legionari. Ba mai mult, pentru a intari aceasta fobie, a pus la punct atentate fantomatice, dupa cum relateaza si cel mai bun istoric din domeniu, Cristian Troncota.
In realitate, Parintele Arsenie Boca a fost o persoana carismatica si capabila sa atraga multimile de credinciosi. Autoritatea puternica, precum si capacitatea de convingere erau elemente de potential pericol, chiar daca nicio­data Parintele nu a facut ceva dubios, dupa cum nota un cercetator: „Masele de oameni care se indreptau spre Manastirea Brancoveanu de la Sambata de Sus in anii celui de-al Doilea Razboi Mondial puteau sa cuprinda si oameni potential periculosi pentru ordinea de Stat, atat de fragila in contextul istoric atat de delicat. Cum drumurile aveau drept tinta cel mai adesea pe parintele Boca, in mod firesc organele de ordine s-au intrebat cum si in ce fel acest calugar poate avea influenta asupra oamenilor”.
Far calauzitor al Manastirii Brancoveanu de la Sambata de Sus, Parintele Arsenie Boca incepe sa formeze – conform rugamintii si poruncii mitropolitului Nicolae Balan – o „pepiniera” de monahi, o manastire model care sa permita renasterea spiritualitatii ortodoxe intr-un spatiu vaduvit secole de-a randul de prezenta benefica a lacaselor monahale. Cum in acele vremuri de razboi circula printre autoritatile vremii duhul anti-legionarismului, iar manastirea se afla aproape de noua granita romano-maghiara – tocmai pentru a nu exista suspiciuni sau dubii –, Parintele Arsenie Boca cere ca in preajma manastirii sa fie amplasat un post de jandarmi.
„…In ce ma priveste, declar cu toata constiinta impacata ca: in toata perioada de la 1940, de cand am venit la manastire pana astazi, nu s-a tinut cu stirea sau incuviintarea mea nici o sedinta legionara. N-as fi ingaduit treaba asta nici in ruptul capului. Am auzit ca nu toti pelerinii sunt cuminti. Drept aceea am cerut verbal, in repetate randuri, D-lui Comandant al Legiunii de Jandarmi Fagaras, un post fix de control, care sa crute manastirea de implicatii intr-un domeniu neingaduit (…), intrucat preotul trebuie sa ramana preot, dar nici certatii cu stapanirea sa nu poata abuza de ingaduinta crestina”. Declaratia e data de Parintele Arsenie Sigurantei in data de 10 iunie 1948. Daca agentii regimului Antonescu s-au lasat pana la urma pagubasi, desi pecetea de legionar il va urmari toata viata in notele Securitatii, nu acelasi lucru s-a intamplat cu noua oranduire comunista! Am notat deja ca Parintele va suferi, la instigarea ministrului Cultelor, Constantin Burducea, o prima arestare la Ramnicu Valcea, pe 17 iulie 1945 (unde da si prima declaratie autobiografica, redata in acest volum), fiind dus la Bucuresti si eliberat pe 30 iulie 1945. A mai fost arestat pe 14 mai 1948, schingiuit o luna si jumatate, silit sa dea repetate declaratii, fiind apoi eliberat. Toate acestea erau insa simple, chiar banale incercari, fata de ceea ce va veni si veti afla in volumele viitoare…
In incheiere, tin sa le multumesc atat colegilor din Colegiul CNSAS pentru disponibilitate si deschiderea aratata, cat si Editurii Agnos, care realizeaza un lucru minunat. Editorul Romeo Petrasciuc, in calitate de cercetator extern, a facut nenumarate drumuri la sediul CNSAS, iar Raluca Toderel a transformat noptile in zile, culegand si adnotand meticulos mii de pagini. Efortul cred ca a meritat! Avem, in sfarsit, la dispozitie un opis integral al Dosarului de securitate al Parintelui Arsenie Boca.
Iar acest lucru nu-i de ici, de colea!…6 octombrie 2013

Dr. Florian BICHIR Membru al Colegiului CNSAS

Nota editoriala 
Volumul acesta face parte dintr-un demers curajos si – nadajduim noi – longeviv articulat al Editurii Agnos, acela de a publica o serie de documente aflate in custodia Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii (CNSAS), cu privire la dimensiunea marturisitoare a unor personalitati-reper ale Ortodoxiei romanesti.
Seria Parintele Arsenie Boca in Arhivele Securitatii. Opis de documente va fi structurata in trei volume, calchiate pe perioadele peregrinarilor Sfantului Ardealului la Sambata de Sus (1943-1949), Prislop (1950-1959) si Bucuresti-Draganescu-Sinaia (1960-1989).
In excursul nostru am incercat sa redam sistematic documentele dosarului personal al Parintelui Arsenie, corelate, totodata, cu informatii pe care le-am identificat si in alte (multe) dosare, ale unor persoane care au intrat la un moment dat in conjunctie cu Parintele, elemente pe care le-am punctat, in special, la note sau anexe.
Am folosit, la indicarea surselor arhivei CNSAS, formularile specifice incadrarii dosarelor: I (informativ) si P (penal).
Data fiind varietatea documentelor, precum si diferitele metode de scriere si notare, la culegerea acestora am folosit cateva artificii tehnice, cu scopul redarii cat mai fidele a acestora.
Astfel, pentru orice nota aflata in arhive scrisa de mana am folosit caractere italice. Daca pe o astfel de nota au fost facute insemnari ulterioare de catre cei insarcinati cu rezolvarea lor (in speta, ofiteri de securitate), care se disting in cadrul notei fie prin culoarea inscrisurilor, fie prin alte semne specifice, pentru a le reda am folosit caractere bold-italice. Sublinierile, la culegerea notelor, le-am redat, de asemenea, folosindu-le uneori si pentru marcarea spatiilor ce urmau a fi completate in documente-tip. Prin urmare, caracterele normale indica faptul ca nota a fost redactata la masina de scris, iar notarile italice din acestea sunt specificatii ce s-au adaugat ulterior, in general de catre alte persoane implicate in urmarire sau ancheta.
Am respectat, in cea mai mare parte, ortografia si punctuatia documentelor in sine (inclusiv erorile gramaticale sau de exprimare), in intentia de a conferi o cat mai mare probitate si legitimitate cercetarii.
Pasajele de text care, din diferite motive, sunt prea sterse pentru a fi lizibile au fost marcate prin cuvantul [Indescifrabil], incadrat in paranteze patrate. Aparitia acestui cuvant in afara parantezelor patrate [ ] indica faptul ca el se regaseste si pe nota de dosar, cu atat mai mult cu cat numeroase documente au fost ulterior copiate si batute la masina, ambele variante fiind cuprinse apoi in dosare.
In cazul declaratiilor in original (regasite si in copie scrisa la masina), am redat integral doar textul initial, scris cu italic, iar in nota de subsol am precizat celelalte locuri din arhiva unde sunt pastrate copii ale respectivelor materiale.
In cadrul Anexelor am reprodus, cu predilectie, facsimile olografe ale Parintelui Arsenie Boca (declaratii, corespondenta, notite etc.), precum si parte din documentele organelor de ancheta cu relevanta sustinuta in derularea urmaririi si incriminarii obiectivului in discutie.
Multumim Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii (CNSAS) pentru sprijinul acordat in derularea acestui proiect.
Gandurile noastre de pretuire se indreapta, in special, catre domnii Florian Bichir si Laurentiu Tanase (membri ai Colegiului CNSAS), precum si catre intreaga echipa logistica a Consiliului, co-partasa la editarea acestor volume.
De asemenea, multumim doamnei Linda Saskia Menczel, care si de aceasta data a dat viata copertei acestui volum, cu binecunoscuta-i noblete si consideratie pentru Parintele Arsenie.

Romeo PETRAsCIUC, cercetator extern CNSAS

Citeste mai mult

30.00Lei

30.00Lei

Primesti 30 puncte

Important icon msg

Primesti puncte de fidelitate dupa fiecare comanda! 100 puncte de fidelitate reprezinta 1 leu. Foloseste-le la viitoarele achizitii!

Indisponibil

Descrierea produsului

In sfarsit, Dosarul integral! 
Una dintre cele mai harismatice figuri ale Ortodoxiei romanesti, Parintele Arsenie Boca este considerat pe buna dreptate cel mai mare duhovnic roman al secolului al XX-lea. Un reper al Romaniei curate, nebolsevizate, o temelie a crestinismului autentic. Evident, dupa evenimentele din decembrie 1989, personalitatea Parintelui Arsenie Boca a inceput sa fie cunoscuta marelui public, iesind de sub obrocul tacerii, din underground-ul spatiului public, dar si din cel bisericesc. S-a scris mult despre Parintele Arsenie Boca, de la volume hagiografice pana la unele cu atitudini de inchizitie, care-i reprosau Parintelui o anumita afinitate politica in tinerete. Cateodata, de la Zenit la Nadir nu-i decat un pas…
Este meritul prestigioasei Edituri Agnos, care in urma unui protocol de colaborare cu Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii (CNSAS) a decis publicarea integrala a Dosarului de Securitate al Parintelui Arsenie Boca. Pana in prezent, din cele sase volume ale dosarului de securitate al Parintelui au aparut fragmentar fise sau note in zecile de volume care au inundat piata romaneasca. Trebuie remarcat ca, pana in prezent, singurul studiu cu pretentii academice este cel al istoricilor George Enache si Adrian Nicolae Petcu: Parintele Arsenie Boca in atentia politiei politice, Ed. Partener, Galati, 2009.
De data aceasta, Editura Agnos a decis sa puna la dispozitia istoricilor, cercetatorilor si, de ce nu, a cititorilor dosarul de securitate al celui denumit cu dragoste Sfantul Ardealului, fara a omite sau a eluda vreun document. Pentru prima oara, iata, avem la dispozitie un opis complet, pentru ca cercetarea academica nu se poate face decat studiind documentele in integralitatea lor.
Acest prim volum – din cele trei preconizate – contine perioada 1943 si pana in 1949, adica pana cand intervine prima arestare, in 1950. Demn de mentionat este faptul ca Parintele Arsenie a suferit si in aceasta perioada. A fost arestat pentru prima oara la Ramnicu Valcea, pe 17 iulie 1945, dus la Bucuresti si eliberat pe 30 iulie 1945, pentru ca nu i s-a gasit nicio vina. Apoi a fost arestat in 14 mai 1948, pentru vina de a-i fi ajutat crestineste cu hrana pe luptatorii anticomunisti din Muntii Fagarasului. Atat pentru aceste banuieli, cat si datorita notorietatii sale printre credinciosii crestini, este schingiuit o luna si jumatate, silit sa dea repetate declaratiii, fiind apoi eliberat. George Enache sustine ca prima arestare a Parintelui Arsenie a avut loc in vara anului 1945 si ca totul a plecat de la excesul de zel al proaspatului ministru al Cultelor, Constantin Burducea, care, pentru a se face util guvernului Groza, promisese ca va curata Biserica de persoanele vinovate de participarea la crime de razboi si la dezastrul tarii.
O alta noutate editoriala o reprezinta faptul ca, pentru prima oara, au fost studiate toate dosarele Parintelui Arsenie Boca. Spunem toate, pentru ca doua dintre acestea au fost indosariate de Securitate sub numele de Boka Zian. De altfel, numele Parintelui Arsenie Boca se mai regaseste notat in Arhiva CNSAS nu doar ca Zian Boka, ci si ca Zian Valean sau Boca Valean Zian, lucru care a scapat numerosilor cercetatori.
Cele sase volume, plus cele conexe, care-l privesc pe Parintele Arsenie Boca, demonstreaza atentia pe care i-au dat-o autoritatile romane, fie ele antonesciene sau comuniste. De altfel, Parintele Arsenie Boca a fost urmarit de Securitate si pe patul de moarte. In perioada 1983-1989 a locuit la Sinaia. A facut unele deplasari scurte si discrete in tara. In aprilie 1989, fiind imobilizat de boala la pat, este vizitat ultima data de securisti, iar la 28 noiembrie trece in Biserica Biruitoare.
Va prezentam in premiera doua note informative, cu precizarea ca un raport asemanator – document olograf al ofiterului de Securitate care il si semneaza – a mai fost intocmit de acelasi ofiter de Securitate in data de 28 septembrie 1989, dupa ce Parintele Boca suferise un infarct. Securitatea te veghea pana la moarte!…
Informatorul Tamplaru Ion consemna, in nota informativa nr. 193, predata pe 4 iunie 1989 Securitatii orasului Sinaia: „Informez ca in zilele de 18-25 mai a fost la domiciliul meu Bocazian Valean, preot calugar pensionar, pictor bisericesc, pentru a desena modele de sculptura pe care eu le sculptez, lucrari ce urmeaza sa fie montate la casa construita la Sinaia prin asociere cu alte calugarite. Cu aceasta ocazie mi-a relatat ca are domiciliul stabil in Sinaia, strada Privighetorilor nr. 14. A mai precizat ca desi are domiciliul la Sinaia, unde de fapt si locuieste si isi petrece cea mai mare parte a timpului, primeste pensia de la Patriarhie, unde merge in mod periodic. Nu si-a mutat pensia la Sinaia, motivand ca el este foarte cunoscut ca pictor bisericesc si l-ar fi solicitat prea multi preoti pentru a le executa diferite lucrari de pictura, insa el nu mai doreste sa lucreze, fiind batran si bolnav.
Cu acest prilej, mi-a vorbit despre viata si activitatea lui astfel: Mi-a povestit ca a fost preot la manastirea Prislop (preot calugar), ca in tinerete a fost calugar pentru o perioada in Grecia, timp in care a lucrat si pictura religioasa. Printre altele mi-a povestit ca a fost arestat de organele de stat pentru o perioada de un an si trimis la lucrarile canalului Dunare – Marea Neagra. Pentru aceasta perioada a precizat ca nu are ce sa reproseze organelor de stat, intrucat s-a[u] comportat intr-un mod corespunzator cu el. Mi-a povestit ca in acest timp, cat se afla la canal, a decedat mama sa si se zvonise ca el ar fi evadat de la canal, motiv pentru care organele de stat au cautat sa se convinga daca este adevarat sau nu. In realitate, el nu evadase si se afla la canal. A aratat ca a presimtit ca s-a intamplat ceva acasa, dar nu a stiut pana nu s-a comunicat oficial. Mi-a mai povestit ca atat la manastirea Prislop, cat si la Bucuresti, unde a domiciliat, a fost controlat in permanenta de securitate si daca cineva s-ar interesa despre el s-ar putea convinge ca si-a vazut de treaba si nu a desfasurat nici un fel de activitate.
In prezent duce o viata retrasa, nu face si nu primeste vizite si este preocupat de starea sanatatii, cat si pentru a ma ajuta in executarea sculpturilor si altor lucrari pe care le are de facut la casa. Aducand vorba despre cei care pleaca si raman in Occident, Boca Zian-Valean a aratat ca el nu ar pleca din tara lui pentru nimic din lume, afirmand ca in Occident este un mare haos si pericol si nu ar renunta la linistea pe care o are in tara noastra”.
Atenta, Securitatea stabilea ca pe langa informatorul Tamplaru Ion, pe langa Parintele Arsenie Boca „va fi dirijat cu sarcini” si informatorul Dobrin. Rezolutia data de ofiterul de securitate este urmatoarea:
„Sarcini: Sa stabileasca daca poseda la domiciliu literatura necorespunzatoare si legionara; deplasarile pe care le face si scopul lor; comentariile ce le face; cu privire la relatiile ce le are cu diferiti preoti; daca are un rol de indrumare si coordonare a activitatii celor 12 calugarite cu care domiciliaza”.
Cu cateva luni inainte de decembrie 1989, mai exact pe 10 aprilie 1989, Securitatea nu scapa din ochi un ieromonah batran si cazut la pat. „Astazi, data de mai sus, m-am deplasat la domiciliul numitului Boka Zian-Valean din Sinaia, str. Privighetorilor, nr. 16, jud. Prahova, pentru a verifica datele furnizate de f.s. Tamplaru. Cu acest prilej am constatat ca Boka Zian-Valean este paralizat si imobilizat la pat. Am incercat sa discut cu el, insa cu greu am putut comunica cu el deoarece are o pareza faciala si abia se poate percepe ce vrea sa spuna. Pe de alta parte, fiind suferind cu inima este protejat pentru a nu se expune la eforturi fizice si emotii. In discutiile purtate cu ingrijitoarea sa, anume Sangeorzan Ioana, aceasta a relatat ca Boka Zian-Valean nu primeste vizite si se afla sub supravegherea ei permanenta. Intrucat aceasta a fost folosita de organele noastre in rezolvarea unor sarcini informative, a fost instruita si i-a fost dat in grija numitul Boka Zian-Valean”. Cel care dorea sa-l verifice pe Parintele Arsenie Boca, sa vada cu ochii lui daca informatorii nu minteau, era ofiterul principal, maior Cocarlea!
Pentru a intelege atentia pe care i-au acordat-o de-a lungul anilor autoritatile Statului, trebuie sa ne raportam la cadrul istoric. In acest prim volum vom discuta doar perioada consemnata, 1943-1949. Trebuie subliniat faptul ca Parintele Arsenie a intrat in vizorul autoritatilor inca de dinainte de instaurarea regimului comunist. Prima nota din dosarul sau apare pe 5 iunie 1943, fiind catalogat drept „un infocat legionar si credem ca face chiar parte din conducerea clandestina legionara”. Dupa cum bine remarcau editorii acestui volum: „termeni tari, precum infocat legionar, ii vom gasi destul de des folositi de aparatul represiv, tocmai pentru a da greutate informatiilor furnizate. Pr. Arsenie Boca si problema legionarismului va fi un subiect uzitat mereu in cadrul anchetelor, fiind unul din cele mai comode capete de acuzare nu doar in cazul Parintelui Arsenie, ci al multora dintre persoanele incomode ale acelei perioade, avand in vedere facila incadrare juridica pentru demararea anchetei, atat interogatoriile la care e supus Parintele Arsenie Boca (extrem de consecvente in aceasta privinta), cat si activitatea sa ulterioara demontand aceste supozitii. Parintele va justifica de fiecare data, de altfel, dupa cum se poate sesiza din formularea acestei note informative, ca implicarea sa in Miscarea Legionara e doar o… banuiala, prezenta legionarilor la manastire neavand nicidecum scopuri politice, ci asezandu-se in scopul misionar al unui Parinte care e pastorul tuturor credinciosilor care il frecventeaza”.
Este acum bine stiut ca ani de zile Eugen Cristescu, seful Serviciului Special de Informatii (SSI), i-a indus o teama profunda Maresalului Ion Antonescu, Conducatorul Statului, vizavi de legionari. Ba mai mult, pentru a intari aceasta fobie, a pus la punct atentate fantomatice, dupa cum relateaza si cel mai bun istoric din domeniu, Cristian Troncota.
In realitate, Parintele Arsenie Boca a fost o persoana carismatica si capabila sa atraga multimile de credinciosi. Autoritatea puternica, precum si capacitatea de convingere erau elemente de potential pericol, chiar daca nicio­data Parintele nu a facut ceva dubios, dupa cum nota un cercetator: „Masele de oameni care se indreptau spre Manastirea Brancoveanu de la Sambata de Sus in anii celui de-al Doilea Razboi Mondial puteau sa cuprinda si oameni potential periculosi pentru ordinea de Stat, atat de fragila in contextul istoric atat de delicat. Cum drumurile aveau drept tinta cel mai adesea pe parintele Boca, in mod firesc organele de ordine s-au intrebat cum si in ce fel acest calugar poate avea influenta asupra oamenilor”.
Far calauzitor al Manastirii Brancoveanu de la Sambata de Sus, Parintele Arsenie Boca incepe sa formeze – conform rugamintii si poruncii mitropolitului Nicolae Balan – o „pepiniera” de monahi, o manastire model care sa permita renasterea spiritualitatii ortodoxe intr-un spatiu vaduvit secole de-a randul de prezenta benefica a lacaselor monahale. Cum in acele vremuri de razboi circula printre autoritatile vremii duhul anti-legionarismului, iar manastirea se afla aproape de noua granita romano-maghiara – tocmai pentru a nu exista suspiciuni sau dubii –, Parintele Arsenie Boca cere ca in preajma manastirii sa fie amplasat un post de jandarmi.
„…In ce ma priveste, declar cu toata constiinta impacata ca: in toata perioada de la 1940, de cand am venit la manastire pana astazi, nu s-a tinut cu stirea sau incuviintarea mea nici o sedinta legionara. N-as fi ingaduit treaba asta nici in ruptul capului. Am auzit ca nu toti pelerinii sunt cuminti. Drept aceea am cerut verbal, in repetate randuri, D-lui Comandant al Legiunii de Jandarmi Fagaras, un post fix de control, care sa crute manastirea de implicatii intr-un domeniu neingaduit (…), intrucat preotul trebuie sa ramana preot, dar nici certatii cu stapanirea sa nu poata abuza de ingaduinta crestina”. Declaratia e data de Parintele Arsenie Sigurantei in data de 10 iunie 1948. Daca agentii regimului Antonescu s-au lasat pana la urma pagubasi, desi pecetea de legionar il va urmari toata viata in notele Securitatii, nu acelasi lucru s-a intamplat cu noua oranduire comunista! Am notat deja ca Parintele va suferi, la instigarea ministrului Cultelor, Constantin Burducea, o prima arestare la Ramnicu Valcea, pe 17 iulie 1945 (unde da si prima declaratie autobiografica, redata in acest volum), fiind dus la Bucuresti si eliberat pe 30 iulie 1945. A mai fost arestat pe 14 mai 1948, schingiuit o luna si jumatate, silit sa dea repetate declaratii, fiind apoi eliberat. Toate acestea erau insa simple, chiar banale incercari, fata de ceea ce va veni si veti afla in volumele viitoare…
In incheiere, tin sa le multumesc atat colegilor din Colegiul CNSAS pentru disponibilitate si deschiderea aratata, cat si Editurii Agnos, care realizeaza un lucru minunat. Editorul Romeo Petrasciuc, in calitate de cercetator extern, a facut nenumarate drumuri la sediul CNSAS, iar Raluca Toderel a transformat noptile in zile, culegand si adnotand meticulos mii de pagini. Efortul cred ca a meritat! Avem, in sfarsit, la dispozitie un opis integral al Dosarului de securitate al Parintelui Arsenie Boca.
Iar acest lucru nu-i de ici, de colea!…6 octombrie 2013

Dr. Florian BICHIR Membru al Colegiului CNSAS

Nota editoriala 
Volumul acesta face parte dintr-un demers curajos si – nadajduim noi – longeviv articulat al Editurii Agnos, acela de a publica o serie de documente aflate in custodia Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii (CNSAS), cu privire la dimensiunea marturisitoare a unor personalitati-reper ale Ortodoxiei romanesti.
Seria Parintele Arsenie Boca in Arhivele Securitatii. Opis de documente va fi structurata in trei volume, calchiate pe perioadele peregrinarilor Sfantului Ardealului la Sambata de Sus (1943-1949), Prislop (1950-1959) si Bucuresti-Draganescu-Sinaia (1960-1989).
In excursul nostru am incercat sa redam sistematic documentele dosarului personal al Parintelui Arsenie, corelate, totodata, cu informatii pe care le-am identificat si in alte (multe) dosare, ale unor persoane care au intrat la un moment dat in conjunctie cu Parintele, elemente pe care le-am punctat, in special, la note sau anexe.
Am folosit, la indicarea surselor arhivei CNSAS, formularile specifice incadrarii dosarelor: I (informativ) si P (penal).
Data fiind varietatea documentelor, precum si diferitele metode de scriere si notare, la culegerea acestora am folosit cateva artificii tehnice, cu scopul redarii cat mai fidele a acestora.
Astfel, pentru orice nota aflata in arhive scrisa de mana am folosit caractere italice. Daca pe o astfel de nota au fost facute insemnari ulterioare de catre cei insarcinati cu rezolvarea lor (in speta, ofiteri de securitate), care se disting in cadrul notei fie prin culoarea inscrisurilor, fie prin alte semne specifice, pentru a le reda am folosit caractere bold-italice. Sublinierile, la culegerea notelor, le-am redat, de asemenea, folosindu-le uneori si pentru marcarea spatiilor ce urmau a fi completate in documente-tip. Prin urmare, caracterele normale indica faptul ca nota a fost redactata la masina de scris, iar notarile italice din acestea sunt specificatii ce s-au adaugat ulterior, in general de catre alte persoane implicate in urmarire sau ancheta.
Am respectat, in cea mai mare parte, ortografia si punctuatia documentelor in sine (inclusiv erorile gramaticale sau de exprimare), in intentia de a conferi o cat mai mare probitate si legitimitate cercetarii.
Pasajele de text care, din diferite motive, sunt prea sterse pentru a fi lizibile au fost marcate prin cuvantul [Indescifrabil], incadrat in paranteze patrate. Aparitia acestui cuvant in afara parantezelor patrate [ ] indica faptul ca el se regaseste si pe nota de dosar, cu atat mai mult cu cat numeroase documente au fost ulterior copiate si batute la masina, ambele variante fiind cuprinse apoi in dosare.
In cazul declaratiilor in original (regasite si in copie scrisa la masina), am redat integral doar textul initial, scris cu italic, iar in nota de subsol am precizat celelalte locuri din arhiva unde sunt pastrate copii ale respectivelor materiale.
In cadrul Anexelor am reprodus, cu predilectie, facsimile olografe ale Parintelui Arsenie Boca (declaratii, corespondenta, notite etc.), precum si parte din documentele organelor de ancheta cu relevanta sustinuta in derularea urmaririi si incriminarii obiectivului in discutie.
Multumim Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii (CNSAS) pentru sprijinul acordat in derularea acestui proiect.
Gandurile noastre de pretuire se indreapta, in special, catre domnii Florian Bichir si Laurentiu Tanase (membri ai Colegiului CNSAS), precum si catre intreaga echipa logistica a Consiliului, co-partasa la editarea acestor volume.
De asemenea, multumim doamnei Linda Saskia Menczel, care si de aceasta data a dat viata copertei acestui volum, cu binecunoscuta-i noblete si consideratie pentru Parintele Arsenie.

Romeo PETRAsCIUC, cercetator extern CNSAS

Citeste mai mult

De pe acelasi raft

De acelasi autor

Parerea ta e inspiratie pentru comunitatea Libris!

Acum se comanda

Noi suntem despre carti, si la fel este si

Newsletter-ul nostru.

Aboneaza-te la vestile literare si primesti un cupon de -10% pentru viitoarea ta comanda!

*Reducerea aplicata prin cupon nu se cumuleaza, ci se aplica reducerea cea mai mare.

Ma abonez image one
Ma abonez image one