Countdown header img desk

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Countdown header img  mob

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Promotii popup img

Povesti si Jocuri de la Iepuras

-50% -20% -67% -45% -10%

Carti, Jocuri, Children's Books, Accesorii

Alege CADOUL cel mai coconas!

Strania istorie a comunismului romanesc (si nefericitele ei consecinte)

Strania istorie a comunismului romanesc (si nefericitele ei consecinte) - Lucian Boia
Rasfoieste

Strania istorie a comunismului romanesc (si nefericitele ei consecinte)

Comunismul a pierdut partida. Comunistii insa au castigat-o. E ca si cum intreaga poveste a comunismului n-ar fi avut alt rost decat acela de a inlocui o clasa dominanta prin alta.
Nici un experiment comunist – cel putin in peisajul european – nu a fost atat de si cu evolutii atat de neasteptate si de precum comunismul romanesc.
Se va vedea cum tara cu cei mai putini comunisti a devenit tara cu partidul comunist cel mai numeros (in termeni relativi); cum o societate abia atinsa de ideologia comunista s-a comunizat in profunzime, pana intr-atat incat s-a despartit mai greu de comunism ca oricare alta; cum, virulent antinational intr-o prima faza, comunismul a sfarsit prin a deveni ultranationalist; cum s-a inventat in Romania comunismul dinastic, fara echivalent in Europa si comparabil (fara a-si pierde nota de originalitate) doar cu regimul din Coreea de Nord; cum Romania, dupa ce ani de zile parea a fi societatea care s-a opus cel mai putin regimului comunist, s-a ridicat impotriva lui Ceausescu printr-o revolutie sangeroasa (singura de acest gen in spatiul comunist) – impotriva lui Ceausescu, dar nu neaparat si impotriva alcatuirilor comuniste: intr-adevar, pentru ca paradoxul sa fie complet, cea mai violenta revolutie s-a prelungit prin cea mai lenta si mai incompleta desprindere de comunism!
Toate aceste paradoxuri au o explicatie. Sau si-o cauta. E ceea ce-si propune cartea de fata: dincolo de simpla descriere, o interpretare a fenomenului comunist romanesc.
(Lucian BOIA)
Fragment:

"   Alta zona deficitara in comunism a fost, tot timpul, aceea a informatiei. Si aici se putea trece usor intr-o realitate paralela fata de cea a comunismului oficial. Romanii interesati se in-formau fara dificultate din surse externe, in principal gratie posturilor de radio, Europa Libera, mai intai, apoi Vocea Americii si altele asemenea. In anii '50 fusesera bruiate, de-abia le puteai auzi. Acum erau „la liber". Si, in principiu, nimeni nu risca sa fie sanctionat pentru acest gen de abatere.
    Ce sa mai spunem despre bancurile politice? Genul a proliferat in toate tarile comuniste, ca o necesara supapa ideologica. E greu de spus daca in Romania circulatia lor a fost mai intensa; functia lor sociala a fost probabil mai mare ca in alte parti, in masura in care nu exista un discurs alternativ cat de cat conturat; rolul unui asemenea discurs a fost preluat de bancuri, in maniera, de altfel tipic romaneasca, de a face haz de necaz. Se auzeau in toate mediile, chiar in cele apropiate Puterii, iar oamenii, cand se intalneau, isi comunicau mai intai ultimele anecdote. Autorul unui studiu bine informat privitor la circulatia bancurilor in tarile comuniste acorda premiul cel mare, intr-o selectie personala, unui banc romanesc din anii '80 (deceniul frigului cumplit din apartamente): „intrebare: ce este mai rece decat apa rece? Raspuns: apa calda." Bancurile ajung sa-l priveasca explicit pe Ceausescu („La Radio Erevan, un ascultator intreaba: Se moare de cancer la gat? Raspundem: da, se moare, dar nu are"), ca si pe Elena Ceausescu („Ce vraji a mai facut savanta?", prin analogie cu simpatica vrajitoare Samantha, eroina unui apreciat serial de televiziune). „Rezistenta prin bancuri" a fos't mai radicala si a cuprins o mai mare parte a populatiei decat „rezistenta prin cultura". S-ar zice ca a fost, in vremea lui Ceausescu, principala forma de rezistenta a romanilor. Amuzant, desi-gur, dar cam derizoriu...
    Si chestiunea religioasa romanii au rezolvat-o usor. Daca regimul era ateu, sa-i fie de bine! Majoritatea oamenilor, inclusiv printre cei atasati regimului, nu intelegeau sa renunte la practica religioasa, destul de sumara, de altfel, pentru cei mai multi, limitata la episoadele esentiale: botezul, casatoria, inmormantarea... Pana si activistii de partid se conformau in aceasta privinta ritualului traditional, pastrand, pe cat posibil, discretia. Ceausescu insusi, ateu, incon-testabil, mai mult chiar, daramator de biserici, si-a inmormantat parintii cu alai bisericesc. "
Citeste mai mult

-5%

PRP: 29.00 Lei

!

Acesta este Pretul Recomandat de Producator. Pretul de vanzare al produsului este afisat mai jos.

27.55Lei

27.55Lei

29.00 Lei

Primesti 27 puncte

Important icon msg

Primesti puncte de fidelitate dupa fiecare comanda! 100 puncte de fidelitate reprezinta 1 leu. Foloseste-le la viitoarele achizitii!

In stoc

Descrierea produsului

Comunismul a pierdut partida. Comunistii insa au castigat-o. E ca si cum intreaga poveste a comunismului n-ar fi avut alt rost decat acela de a inlocui o clasa dominanta prin alta.
Nici un experiment comunist – cel putin in peisajul european – nu a fost atat de si cu evolutii atat de neasteptate si de precum comunismul romanesc.
Se va vedea cum tara cu cei mai putini comunisti a devenit tara cu partidul comunist cel mai numeros (in termeni relativi); cum o societate abia atinsa de ideologia comunista s-a comunizat in profunzime, pana intr-atat incat s-a despartit mai greu de comunism ca oricare alta; cum, virulent antinational intr-o prima faza, comunismul a sfarsit prin a deveni ultranationalist; cum s-a inventat in Romania comunismul dinastic, fara echivalent in Europa si comparabil (fara a-si pierde nota de originalitate) doar cu regimul din Coreea de Nord; cum Romania, dupa ce ani de zile parea a fi societatea care s-a opus cel mai putin regimului comunist, s-a ridicat impotriva lui Ceausescu printr-o revolutie sangeroasa (singura de acest gen in spatiul comunist) – impotriva lui Ceausescu, dar nu neaparat si impotriva alcatuirilor comuniste: intr-adevar, pentru ca paradoxul sa fie complet, cea mai violenta revolutie s-a prelungit prin cea mai lenta si mai incompleta desprindere de comunism!
Toate aceste paradoxuri au o explicatie. Sau si-o cauta. E ceea ce-si propune cartea de fata: dincolo de simpla descriere, o interpretare a fenomenului comunist romanesc.
(Lucian BOIA)
Fragment:

"   Alta zona deficitara in comunism a fost, tot timpul, aceea a informatiei. Si aici se putea trece usor intr-o realitate paralela fata de cea a comunismului oficial. Romanii interesati se in-formau fara dificultate din surse externe, in principal gratie posturilor de radio, Europa Libera, mai intai, apoi Vocea Americii si altele asemenea. In anii '50 fusesera bruiate, de-abia le puteai auzi. Acum erau „la liber". Si, in principiu, nimeni nu risca sa fie sanctionat pentru acest gen de abatere.
    Ce sa mai spunem despre bancurile politice? Genul a proliferat in toate tarile comuniste, ca o necesara supapa ideologica. E greu de spus daca in Romania circulatia lor a fost mai intensa; functia lor sociala a fost probabil mai mare ca in alte parti, in masura in care nu exista un discurs alternativ cat de cat conturat; rolul unui asemenea discurs a fost preluat de bancuri, in maniera, de altfel tipic romaneasca, de a face haz de necaz. Se auzeau in toate mediile, chiar in cele apropiate Puterii, iar oamenii, cand se intalneau, isi comunicau mai intai ultimele anecdote. Autorul unui studiu bine informat privitor la circulatia bancurilor in tarile comuniste acorda premiul cel mare, intr-o selectie personala, unui banc romanesc din anii '80 (deceniul frigului cumplit din apartamente): „intrebare: ce este mai rece decat apa rece? Raspuns: apa calda." Bancurile ajung sa-l priveasca explicit pe Ceausescu („La Radio Erevan, un ascultator intreaba: Se moare de cancer la gat? Raspundem: da, se moare, dar nu are"), ca si pe Elena Ceausescu („Ce vraji a mai facut savanta?", prin analogie cu simpatica vrajitoare Samantha, eroina unui apreciat serial de televiziune). „Rezistenta prin bancuri" a fos't mai radicala si a cuprins o mai mare parte a populatiei decat „rezistenta prin cultura". S-ar zice ca a fost, in vremea lui Ceausescu, principala forma de rezistenta a romanilor. Amuzant, desi-gur, dar cam derizoriu...
    Si chestiunea religioasa romanii au rezolvat-o usor. Daca regimul era ateu, sa-i fie de bine! Majoritatea oamenilor, inclusiv printre cei atasati regimului, nu intelegeau sa renunte la practica religioasa, destul de sumara, de altfel, pentru cei mai multi, limitata la episoadele esentiale: botezul, casatoria, inmormantarea... Pana si activistii de partid se conformau in aceasta privinta ritualului traditional, pastrand, pe cat posibil, discretia. Ceausescu insusi, ateu, incon-testabil, mai mult chiar, daramator de biserici, si-a inmormantat parintii cu alai bisericesc. "
Citeste mai mult

De pe acelasi raft

De acelasi autor

Rating general al produsului

5 stele
5
4 stele
1
3 stele
0
2 stele
0
1 stele
0

Parerea ta e inspiratie pentru comunitatea Libris!

Review-uri

aurelfleancu 23/02/2024 10:34
green icon awesome check Achizitie verificata
O poveste succinta a istoriei nu prea indepartate a Romaniei. Pentru cei care au trait in acele timpuri nu pare o transformare suficienta a vremurilor noastre. Pentru cei care nu stiu ce inseamna supravegherea din partea statului, limitele impuse de stat si altele asemenea poate parea o carte de fictiune.
Arata mai mult
  • Like review icon 0
  • Add comments
Bucur Diana9 06/02/2024 11:05
green icon awesome check Achizitie verificata
Este ușor de citit (poate fi parcursă într-o singura zi cu puțină ambiție) și reliefează o parte din istoria României de alta dată.
Arata mai mult
  • Like review icon 0
  • Add comments
Cititorul A9003C 08/12/2023 10:33
green icon awesome check Achizitie verificata
Scrisa foarte bine si pe întelesul tuturor.
Arata mai mult
  • Like review icon 0
  • Add comments
Marii12 07/11/2020 19:55
Recomand aceasta carte celor care vor sa inteleaga de ce romanii au o gandire atat de inapoiata si dupa 30 ani de la revolutie si de ce lucrurile evolueaza cu pasi atat de marunti in tara asta!
Arata mai mult
  • Like review icon 0
  • Add comments
În “Strania istorie a comunismului românesc”,Lucian Boia face o incursiune într-un trecut traumatizant, ce a lăsat numeroase urme, existente chiar și în societatea actuală și care încă au capacitatea de a modela construcția realității politice.
Arata mai mult
  • Like review icon 0
  • Add comments
Popescu George Hari 11/03/2020 14:51
green icon awesome check Achizitie verificata
Tristă soartă, realistă carte… Cam la asta mă gîndeam după ce am închis copertele acestui volum. În “Strania istorie a comunismului românesc…”, Lucian Boia face o incursiune în trecutul sumbru al țării noastre, iar ultima parte este dedicată unor reflecții personale.
lucian-boia-strania-istorie-a-comunismului-romanesc-copertaAți citit “De ce este România altfel”? Acolo, Boia explică unele paradoxuri legate de țara noastră. În volumul de față, el deslușește și alte lucruri curioase din trecutul carpato-danubiano-pontic. Pînă la urmă, de ce am lăsat comunismul să se instaleze și de ce am răbdat apoi sub el atît timp? Autorul nu o spune explicit, dar eu trag concluzia că totul se datorează unei oarecare lipse de educație și acelei trăsături de caracter național mult cîntate în balada “Miorița”.
După ce în prima parte face un rezumat al întregii perioade comuniste a României, istoricul pornește la drum și ia la bani mărunți cam toate laturile societății de atunci.
Arata mai mult
  • Like review icon 0
  • Add comments

6 din 6 de rezultate

Acum se comanda

Noi suntem despre carti, si la fel este si

Newsletter-ul nostru.

Aboneaza-te la vestile literare si primesti un cupon de -10% pentru viitoarea ta comanda!

*Reducerea aplicata prin cupon nu se cumuleaza, ci se aplica reducerea cea mai mare.

Ma abonez image one
Ma abonez image one