headerdesktop ziuacartii23apr24

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

headermobile ziuacartii23apr24

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Promotii popup img

CARTE CADOU la

toate comenzile peste 50 lei!

Alege-ti preferatele si

bucura-te de cadou.

Teatru

De (autor): Liviu Rebreanu

0
(0 review-uri)
Teatru - Liviu Rebreanu

Teatru

De (autor): Liviu Rebreanu

0
(0 review-uri)
 Cunoscut mai ales ca prozator, prin romanele si nuvelele de in­tros­pectie sociala si psihologica (Ion, Padurea spanzuratilor, Ciu­lean­dra), Liviu Rebreanu s-a remarcat printr-o profunda cunoastere a atmosferei si crea­tii­lor teatrale ale epocii sale, analizate atat con­tex­tual, prin referire la alte fe­no­mene artistice, cat si in ceea ce le in­di­vidualizeaza sistematic. 
Piesele sale, cu o structura tematica recurenta in literatura fran­ce­za a ince­putului de secol XX, sunt, in acelasi timp, reflectarea vie a societatii romanesti in continua schimbare, un fel de punere sub lupa a transfor­ma­ri­lor ideologice si schimbarilor politice. Nu lipsesc pa­rodia, umorul fin si dia­logul taios, gradat in crescendo.
Cea mai mare parte a scrierilor despre teatru au fost publicate de Liviu Rebreanu in perioada primulul razboi mondial si in anii care au urmat Ma­rii Uniri, la Lumina (intre 22 sept. 1917 si 10 iulie 1918) si Sburatorul (intre 19 apr. 1919 si 7 mai 1921). Contributia sa la aplicarea teoriilor teatrale ela­bo­rate este esentiala, fixand in con­stiinta publicului si a cercetatorilor rolul si importanta teatrului, ca instrument de cultivare si nu doar ca forma de di­vertisment. 
Interesul major al cronicilor lui Liviu Rebreanu vine dintr-o ra­di­o­gra­fie­re pertinenta a fenomenului teatral privit in ansamblu, in fun­c­tie de in­ge­rin­te­le sistemului politic si de o infrastructura de cele mai multe ori fragila. Nu doar spectacolul in sine il preocupa pe Liviu Rebreanu, ci si felul in care se con­tureaza repertoriile, intentiile di­rec­torilor de teatru de a-si forma trupe si de a se impune printr-un pro­gram bine articulat, in concluzie, spatiul tea­tral in ansamblu, ceea ce face ca scrierile sale sa fie cu atat mai relevante. Liviu Re­brea­nu este un observator fin al contextului in care teatrul roma­nesc evolueaza, concentrandu-se pe sincronizarea cu dramaturgia occi­den­tala  si pe cele mai reprezentative montari cu piese din lite­ra­tura dramatica au­tohtona. O alta coordonata asupra careia Re­brea­nu insista in cronicile sale este cultivarea publicului, provocarea lui prin propuneri cat mai in­ci­tan­te si intretinerea gustului pentru pro­ductii teatrale de calitate. Cronicile reflecta o cunoastere ama­nun­tita si minutioasa a spatiului teatral romanesc si a principalelor ins­ti­tutii de spectacol angrenate in producerea artei au­ten­tice. Re­brea­nu trece in revista activitatea teatrelor, nu doar din pers­pec­ti­va spec­tacolelor propuse, ci si din aceea a multiplelor probleme cu care se con­frunta acestea. Actualitatea cronicilor sale este data de acui­tatea per­cep­tiei asupra intregului sistem teatral, astfel incat cea mai mare parte a lor pot fi citite si astazi cu mult interes, tocmai da­to­rita unghiului de abordare. Re­brea­nu nu se opreste doar la spec­ta­colul ca atare, reuseste sa-i dea o anver­gura prin sublinierea im­por­tantei si noutatii montarii, in contextul cultural care o inglo­bea­za. Mai mult decat atat, notatiile sale extrem de pertinente sunt un fel de istorie vie a epocii. Pe Rebreanu il preocupa, deopotriva, im­pli­­catiile socialului in viata teatrala. Intr-un articol intitulat Criza di­rec­to­riala,1 se opreste supra influentei politicului in viata culturala, dezaproband afinitatile elective de acest gen: „Suntem, probabil, sin­gu­ra tara din lume, unde directorul teatrului, in loc de chemare pro­fesionala, trebuie sa fie client politic care vine si pleaca impre­u­na cu guvernul“. Aceste preferinte pe criterii non-artistice au re­per­cu­siuni extrem de grave asupra reperto­riu­lui si criteriilor de selec­tie. Rebreanu contesta vehement tot ceea ce tine de in­terese per­so­na­le, infiltrate in climatul artistic. Nu intamplator, majo­ri­ta­tea pie­se­lor sale radiografiaza mecanismele unei politici insinuate in socie­ta­tea pe care o domina mai mult sau mai putin subversiv. Luarile de po­zitie indica un real interes in viata culturala, fiind vizibila atitu­di­nea directa fata de tot ceea ce intra in sfera artisticului.
Citeste mai mult

17.34Lei

17.34Lei

Primesti 17 puncte

Important icon msg

Primesti puncte de fidelitate dupa fiecare comanda! 100 puncte de fidelitate reprezinta 1 leu. Foloseste-le la viitoarele achizitii!

Indisponibil

Descrierea produsului

 Cunoscut mai ales ca prozator, prin romanele si nuvelele de in­tros­pectie sociala si psihologica (Ion, Padurea spanzuratilor, Ciu­lean­dra), Liviu Rebreanu s-a remarcat printr-o profunda cunoastere a atmosferei si crea­tii­lor teatrale ale epocii sale, analizate atat con­tex­tual, prin referire la alte fe­no­mene artistice, cat si in ceea ce le in­di­vidualizeaza sistematic. 
Piesele sale, cu o structura tematica recurenta in literatura fran­ce­za a ince­putului de secol XX, sunt, in acelasi timp, reflectarea vie a societatii romanesti in continua schimbare, un fel de punere sub lupa a transfor­ma­ri­lor ideologice si schimbarilor politice. Nu lipsesc pa­rodia, umorul fin si dia­logul taios, gradat in crescendo.
Cea mai mare parte a scrierilor despre teatru au fost publicate de Liviu Rebreanu in perioada primulul razboi mondial si in anii care au urmat Ma­rii Uniri, la Lumina (intre 22 sept. 1917 si 10 iulie 1918) si Sburatorul (intre 19 apr. 1919 si 7 mai 1921). Contributia sa la aplicarea teoriilor teatrale ela­bo­rate este esentiala, fixand in con­stiinta publicului si a cercetatorilor rolul si importanta teatrului, ca instrument de cultivare si nu doar ca forma de di­vertisment. 
Interesul major al cronicilor lui Liviu Rebreanu vine dintr-o ra­di­o­gra­fie­re pertinenta a fenomenului teatral privit in ansamblu, in fun­c­tie de in­ge­rin­te­le sistemului politic si de o infrastructura de cele mai multe ori fragila. Nu doar spectacolul in sine il preocupa pe Liviu Rebreanu, ci si felul in care se con­tureaza repertoriile, intentiile di­rec­torilor de teatru de a-si forma trupe si de a se impune printr-un pro­gram bine articulat, in concluzie, spatiul tea­tral in ansamblu, ceea ce face ca scrierile sale sa fie cu atat mai relevante. Liviu Re­brea­nu este un observator fin al contextului in care teatrul roma­nesc evolueaza, concentrandu-se pe sincronizarea cu dramaturgia occi­den­tala  si pe cele mai reprezentative montari cu piese din lite­ra­tura dramatica au­tohtona. O alta coordonata asupra careia Re­brea­nu insista in cronicile sale este cultivarea publicului, provocarea lui prin propuneri cat mai in­ci­tan­te si intretinerea gustului pentru pro­ductii teatrale de calitate. Cronicile reflecta o cunoastere ama­nun­tita si minutioasa a spatiului teatral romanesc si a principalelor ins­ti­tutii de spectacol angrenate in producerea artei au­ten­tice. Re­brea­nu trece in revista activitatea teatrelor, nu doar din pers­pec­ti­va spec­tacolelor propuse, ci si din aceea a multiplelor probleme cu care se con­frunta acestea. Actualitatea cronicilor sale este data de acui­tatea per­cep­tiei asupra intregului sistem teatral, astfel incat cea mai mare parte a lor pot fi citite si astazi cu mult interes, tocmai da­to­rita unghiului de abordare. Re­brea­nu nu se opreste doar la spec­ta­colul ca atare, reuseste sa-i dea o anver­gura prin sublinierea im­por­tantei si noutatii montarii, in contextul cultural care o inglo­bea­za. Mai mult decat atat, notatiile sale extrem de pertinente sunt un fel de istorie vie a epocii. Pe Rebreanu il preocupa, deopotriva, im­pli­­catiile socialului in viata teatrala. Intr-un articol intitulat Criza di­rec­to­riala,1 se opreste supra influentei politicului in viata culturala, dezaproband afinitatile elective de acest gen: „Suntem, probabil, sin­gu­ra tara din lume, unde directorul teatrului, in loc de chemare pro­fesionala, trebuie sa fie client politic care vine si pleaca impre­u­na cu guvernul“. Aceste preferinte pe criterii non-artistice au re­per­cu­siuni extrem de grave asupra reperto­riu­lui si criteriilor de selec­tie. Rebreanu contesta vehement tot ceea ce tine de in­terese per­so­na­le, infiltrate in climatul artistic. Nu intamplator, majo­ri­ta­tea pie­se­lor sale radiografiaza mecanismele unei politici insinuate in socie­ta­tea pe care o domina mai mult sau mai putin subversiv. Luarile de po­zitie indica un real interes in viata culturala, fiind vizibila atitu­di­nea directa fata de tot ceea ce intra in sfera artisticului.
Citeste mai mult

De pe acelasi raft

De acelasi autor

Parerea ta e inspiratie pentru comunitatea Libris!

Acum se comanda

Noi suntem despre carti, si la fel este si

Newsletter-ul nostru.

Aboneaza-te la vestile literare si primesti un cupon de -10% pentru viitoarea ta comanda!

*Reducerea aplicata prin cupon nu se cumuleaza, ci se aplica reducerea cea mai mare.

Ma abonez image one
Ma abonez image one