Tristetile unui american

De (autor): Siri Hustvedt

0
Tristetile unui american - Siri Hustvedt

Despre romanul Tristetile unui american am cules cateva cuvinte cheie, cand l-am gasit pe masa de noutati de la librarie: psihiatru, New York, jamaicani, norvegieni, lumea contemporana, memorie, pierdere. Cumva, descoperind lucrarea e semnata de Siri Hustvedt, despre care am aflat ca ar fi chiar sotia celebrului scriitor Paul Auster, mi-am creionat cumva orizontul asteptarilor: o lectura pretentioasa, proiectata intr-un univers multicultural, in epoca tulbure americana, de dupa atentatele din 11 septembrie 2001.

Erik este un psihiatru newyorkez, aflat intr-o difuza criza existentiala: ajuns la varsta a doua, divortat, fara copil, renuntand sa isi mai practice meseria in spitale, Erik este dominat de o singuratate profunda, bantuit de fantasme erotice si de relatiile obsessive pe care le dezvolta atat cu pacientii sai, cat si cu persoanele apropiate. Pe de alta parte sora lui Erik, Inge, trece printr-o situatie delicata, dupa moartea sotului ei, un cunoscut literat si profesor american, Max. Inge si fiica ei Sonia sunt confruntati cu provocarea unui scandal starnit de o jurnalista care, folosindu-se de o sursa ascunsa, cauta sa scoata la iveala posibila viata amoroasa ascunsa a lui Max, din care nu lipsesc amantele si fii nelegitimi. In acealsi timp, Erik si Inge vor cauta sa descifreze existenta misterioasa a propriului lor tata, recent decedat, dezvaluita intr-o serie de scrisori si hârtii colectionate de defunct. Citind jurnalul propriului parinte, Erik va descoperi un trecut dens in dificultati, proiectat pe fundalul unei epoci la fel de problematice, ca cea traita de America, imediat dupa anii 2000: perioada Marii Depresii si a celui de-Al Doilea Razboi Mondial – un context epocal nu foarte primitor pentru imigranti, pentru cei intorsi de pe fronturi. Cu toate acestea, asa cum releva paginile de jurnal, tatal lui Erik este de neoprit: Lars lupta in Filipine, apoi, intors in Minnesotta se inscrie la cursuri si devine un student exceptional, in ciuda faptului ca familia sa trece prin nenumarate greutati. In plus, Erik se va confrunta si cu o relatie complicata, deschisa de sosirea unei noi chiriase in apartamentul sau: Miranda, o artista si un designer de carti jamaican, insotita de fiica ei Eglantine, hartuita din umbra de fostul e sot, fotograful Lane. Dincolo de politetea rece, de curtoazia de care da dovada la prima vedere, Miranda ascunde nesigurante si eschive emotionale pe care Erik nu le va intui insa prea usor, in ciuda profesiei sale.

Existenta tuturor personajelor care graviteaza in jurul lui Erik se va complica pe masura ce acestea vor fi fortate de imprejurari sa se confrunte cu propriile fantome. Firele narative sunt numeroase si nu sunt usor de urmarit: este surprinsa atat existenta Ingai si eforturile ei de a apara reputatia fostului sot, este urmarita de asemenea ancheta pe cont propriu desfasurata de cei doi frati, de a dezgropa istoria familiei lor. Nu lipseste nici explorarea povestii tatalui lui Lars, culeasa din insemnarile de jurnal si nici evolutia Mirandei si a fiicei sale, la care Lane nu poate renunta. Deasupra acestei impletituri narative complexe, troneaza criza lui Erik, torturat de pacientii sai pe care nu reuseste sa-i stabilizeze, de orizontul relational incert, de lucrurile nelinistitoare pe care le afla despre tatal sau.

Romanul lui Siri Hustvedt este intr-adevar o experienta labirintica densa si complicata care isi va solicita cititorii, nu doar prin arhitectura de constructie multifocala, ci si prin temele si situatiile surprinse: asa cum anuntau si cuvintele cheie de care vorbeam la inceput, romanul abunda in discutii intelectuale si in referinte culturale sofisticate. Intregul roman sondeaza de fapt impactul trecutului, in diferitele sale limbaje si forme asupra vietii personajelor. Fie ca vorbim de vis, de memorie, de fotografii, de istoriile altora transmise oral, de psihanaliza, toate sunt resorturi mai mult sau mai putin subtile prin care Siri Hustvedt urmareste maniera in care destinele si reprezentarile personale asupra biografiilor noastre si ale celorlalti se dovedesc atat de efemere si de volatile. Trecutul in romanul lui Hustvedt capata un caracter fluid, filtrat prin sita hazardului, supus unui joc continuu al negocierii intre imaginatie si memorie.

Tristetile unui american

De (autor): Siri Hustvedt

0
Psihiatrul newyorkez Erik Davidsen, alaturi de sora sa, Inga, descopera printre hartiile tatalui lor, mort de curand, urmele unui secret din copilaria parintelui adorat. Un alt secret, ce pare a fi unul rusinos, ascunde si trecutul sotului decedat al Ingai, marele scriitor Max Blaustein. Intre timp, intr-un apartament pe care Erik il inchiriaza se muta Miranda, o femeie de origine jamaicana, impreuna cu fiica ei, iar in scurt timp tinara stirneste curiozitatea si imaginatia erotica a psihiatrului. Pe masura ce evolueaza, povestile celor trei ajung sa se impleteasca si sa dezvaluie fragmente dintr-un trecut uneori sumbru, alteori surprinzator si captivant, ce contureaza o felie de viata americana contemporana, traita sub spectrul evenimentelor din 11 septembrie 2001.