Countdown header img desk

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Countdown header img  mob

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Promotii popup img

-50% la 1000 de titluri

siii TRANSPORT GRATUIT

la orice comanda peste 50 lei

Ne vedem printre rafturi!

Bonjour tristesse

 Bonjour tristesse - Francoise Sagan
Rasfoieste

Recenzie blog.libris.ro

Cel mai cunoscut roman al lui Francoise Sagan, publicat pe vremea când autoarea nu avea nici 20 de ani, un roman care a electrizat generaţiile anilor 50, un roman a cărui ecranizare a sporit şi mai mult popularitatea poveştii, dându-i un chip memorabil protagonistei, prin figura lui Jean Seberg, este din nou disponibil, în limba română, într-o nouă traducere apărută la Editura Polirom (a cărei copertă nu ignoră filmul lansat în 1958).

La fel ca în alte romane pe care le-a semnat (şi amintesc aici doar Patul răvăşit), Francoise Sagan porneşte, în naraţiunea sa, de la nişte premise explozive, adevărate reţete pentru dezastru: pe malul Mediteranei, Cecile, o adolescentă franceză împreună cu tatăl său şi cea mai recentă cucerire a acestuia, tânăra Elsa îşi petrec vacanţa într-un cadru boem. Doar că tatăl lui Cecile nu ezită să o primească în grup şi pe Anne, o cunoştinţă mai veche, o figură feminină matură şi sigură pe ea. Aşadar, avem parte, încă de la primele pagini ale poveştii relatată la persoana I, chiar de către Cecile, cea care îşi aminteşte evenimentele din acea vară, de două potenţiale rivale, un bărbat care adoră cuceririle şi o tânără care nu poate rămâne indiferentă la tentaţia cochetăriilor amoroase (atât personale, cât şi ale altora). Un astfel de nucleu narativ e, uşor de anticipat, un adevărat butoi cu pulbere care va exploda cu atât mai repede, cu cât personajele introduse sunt diferite şi dezechilibrate. Tatăl lui Cecile e un afacerist suficient de bogat şi plin de viaţă, chiar şi la vârsta a doua, un tip superficial şi uşuratic, dar vanitos, orgolios în masculinitatea sa, un iubitor al plăcerilor frivole, relaxat în relaţia cu sexul opus, refuzând fidelitatea angajamentului, preferând mai degrabă iubirile grăbite, violente, trecătoare. Dar, în acelaşi timp, personajul masculin, aşa cum e văzut şi de Cecile se dovedeşte sensibil, generos şi vesel, un prieten bun şi amuzant (suntem aşadar, departe de imaginea patriarhului tiranic). Între Cecile şi tatăl ei nu se simte vreo urmă a conflictului între generaţii: amândoi trăiesc o complicitate a traiului uşor, a fugii de plictiseală, dincolo de problema moralităţii şi stabilităţii. Elsa, cea mai nouă cucerire a Don Juan-ului de vârsta a doua, e figura drăguţă, tânără, demimondenă (după cum o caracterizează aceeaşi Cecile), un accesoriu trecător potrivit pentru zilele de plajă. În acelaşi timp Elsa este şi o visătoare naivă, fiind uşor influenţabilă în ceea ce priveşte seriozitatea intenţiilor şi sentimentelor tatălui lui Cecile. În sfârşit, Anne, este figura matură, cea pe care şi Cecile o priveşte ca pe un model, ca pe un profesor de eleganţă, siguranţă şi feminitate, amabilă, distantă şi totuşi seducătoare. Cât despre Cecile: adolescenta de 17 ani pare a fi o răsfăţată care îşi asumă ludic uşurătatea cu care trăieşte, dar ea va tări primele revelaţii şi contradicţii ale maturizării.

Relaţiile dinte personaje se reaşază, încă din debutul romanului: foarte uşor tatăl lui Cecile renunţă la Elsa, petrece o noapte tandră cu Anne iar cei doi decid chiar să se căsătorească spre încântarea lui Cecile. Doar că Anne e pe cale să-şi dezvăluie o faţă pe care adolescenta nu o anticipa: cea de figură autoritară care impune restricţii în ceea ce priveşte întâlnirile cu băieţii şi o trimite să citească pentru examenul de finalizare a studiilor. Confruntată cu primele frustrări, anticipând aşteptările responsabile şi stilul de viaţă ferm şi ordonat pe care Anne pare să le implementeze fără probleme, Cecile decide să se opună, să dea o replică ameninţătoarei şi plictisitoarei noii ordini pregătite de Anne, manipulând dorinţa şi vulnerabilităţile masculine ale tatălui ei, dar şi naivitatea lui Elsa şi fanteziile studentului Cyril) într-o intrigă menită să relanseze rivalitatea feminină pentru afecţiunea afaceristului francez. Cecile inaugurează, cu o regie abilă, o concurenţă periculoasă, capabilă să provoace consecinţe pe care nu le anticipează, intrând, mai mult sau mai puţin conştient, în jocul celor mari. În paralel cu orchestrarea acestui joc, Cecile îşi va afirma rebeliunea faţă de constrângerile lui Anne, descoperind iniţierea erotică şi contradicţiile adolescenţei: valorificarea propriilor resurse de manipulare, explorarea dualitatăţii (între mimarea docilităţii faţă de Anne şi tatăl său şi plăcerile clandestine savurate alături de Cyril), primele reflecţii serioase în ceea ce priveşte acţiunile pe care le întreprinde. Care va fi deznodământul acestei încurcături amoroase şi existenţiale, în care tatăl se luptă cu ispita reîncarnată în Elsa, Anne cu gelozia şi cu aşteptările unei transformări a celor doi vă rămâne să descoperiţi.

Dincolo de caracterul savuros şi boem al poveştii, dincolo de conflictul puternic, amorsat încă de la primele pagini, dar pe care Sagan îl conduce cu măiestrie şi îl face să explodeaze explicit în puţine ocazii, lăsându-l să mocnească, să poată fi anticipat şi decodificat în reacţiile nonverbale şi în stările de spirit ale personajelor, povestea scriitoarei franceze, dincolo de relieful scandalos, poate fi apreciată şi ca o cronică a vârstelor femininului: adolescenţa (întrupată de Cecile) cu experimentele, iniţieri, întrebări de tot soiul şi tentaţia cochetăriei, tinereţea (întrupată de Elsa) cu aspriaţiile idealiste şi satisfacţia stăpânirii sexului opus şi a căutării siguranţei cu orice preţ şi maturitatea (întrupată de Anne), capabilă să livreze desăvârşirea şi eleganţa pe care doar experienţa vârstei le pot aduce, dar mult mai exigentă şi intolerantă la greşelile şi slăbiciunile partenerului. În acelaşi timp, povestea lui Sagan, prin parcursul lui Cecile, sugerează, metaforic sau nu, faptul că orice maturizare implică durere şi pierdere, implică inaugurarea inevitabilă a cunoaşterii tristeţii prin consecinţele ireversibile pe care le au actiunile noastre asupra vieţii celor din jur. E vorba de acea tristeţe pe care nu putem decât să o salutăm, în inevitabilitatea ei.

Sever Gulea, pentru blog.libris.ro
Citeste mai mult

Bonjour tristesse

Romanul care a rascolit destinele unei generatii si care a scandalizat societatea franceza la jumatatea secolului trecut, Bonjour tristesse s-a vindut in peste doua milioane de exemplare si a fost tradus in douazeci de limbi.
 
Bonjour tristesse urmareste peripetiile unei adolescente care incearca sa inteleaga si sa controleze lumea din jur. Cecile isi petrece vacanta de vara la tarmul Mediteranei, impreuna cu tatal ei si cu iubita acestuia, Elsa, o tinara frivola, ahtiata dupa viata mondena, cu care fiica se intelege excelent. Dar lucrurile se complica atunci cind in vizita soseste Anne, veche prietena a mamei raposate, o femeie stilata, culta, responsabila, de care tatal ei se indragosteste nebuneste si cu care decide sa se casatoreasca. Desi o admira pe Anne, fata de numai 17 ani isi vede amenintata viata usuratica, palpitanta si voluptuoasa, asa ca tese impreuna cu iubitul ei, Cyril, o intriga amoroasa prin care Anne sa decada in ochii tatalui si Elsa sa revina in viata acestuia. Cartea a fost ecranizata de trei ori, versiunea cea mai cunoscuta fiind cea din 1958, in regia lui Otto Preminger, cu Deborah Kerr, David Niven si Jean Seberg in rolurile principale.
 
„Romanul care a deschis calea catre o societate mai toleranta, una dintre senzatiile literaturii secolului XX.” (The Daily Telegraph)
 
„Nu-mi judec niciodata personajele. Spun uneori ca unul e simpatic, ca-i gay ori ca-i plicticos. Singura moralitate care trebuie sa conteze pentru un scriitor este aceea a esteticii sale.” (Francoise Sagan)
Fragment din roman:

"Am spus-o atat de incet incat fie nu m-au auzit, fie nu au vrut sa ma auda. A doua zi de dimineata, ma aflam in fata unei fraze de Bergson. Mi-au trebuit cateva minute ca sa o inteleg: „Orice eterogenitate am putea afla initial intre efect si cauza, desi departe de a fi o norma de conduita ce ne-ar purta inspre temeiul lucrurilor, ne-am putut dintotdeauna simti inspirati de a iubi umanitatea doar intrand in contact cu principiul generator al speciei umane". Am repetat fraza aceasta, mai intai incet, ca sa nu ma enervez, apoi cu voce tare. Mi-am lasat capul in maini si am privit-o cu atentie. In cele din urma, am inteles-o si m-am simtit la fel de rece, de neputincioasa ca atunci cand am citit-o prima oara. Nu puteam sa continui asa; m-am uitat la randurile urmatoare cu aplecare si bunavointa si deodata ceva s-a starnit in mine, ca suflarea unui vant ce m-a aruncat pe pat. M-am gandit la Cyril care ma astepta in golfuletul auriu, la leganarea lina a barcii, la gustul saruturilor noastre si m-am gandit la Anne. M-am gandit la ea in asa fel incat m-am ridicat in capul oaselor, cu inima batand, spunandu-mi ca era stupid si monstruos, ca nu eram decat un copil rasfatat si lenes si ca nu aveam dreptul sa cuget astfel. Si am continuat, impotriva mea, sa reflectez: ca ea era daunatoare si periculoasa si ca trebuia indepartata din calea noastra. Imi aminteam de acea masa din ajun, pe care o luasem strangand din dinti. Ranita, invinsa de ranchiuna, un sentiment care ma facea sa ma dispretuiesc, sa ma ridiculizez... da, asta era ceea ce ii reprosam lui Anne; ma impiedica sa ma iubesc pe mine insami. Eu, atat de natural facuta pentru fericire, amabilitate, nepasare, intram din pricina ei intr-o lume de reprosuri, de constiinta vinovata, in care eu, deloc priceputa la introspectie, ma pierdeam pe mine insami. Si ce-mi aducea ea? I-am masurat forta: il dorise pe tatal meu, il obtinuse, si avea sa faca din noi treptat sotul si fiica lui Anne Larsen. Adica oameni cizelati, bine educati si fericiti. Pentru ca ne facea fericiti; simteam perfect cu cata usurinta noi, fiinte schimbatoare, am ceda atractiei de a fi condusi, lipsiti de responsabilitate. Anne era mult prea eficace. Tata deja se rupea de mine; fata aceea rusinata, felul in care-si ferise privirea la masa ma obsedau, ma torturau. Imi aminteam cu lacrimi in ochi de toate complicitatile noastre, de rasul nostru cand ne intorceam in zori cu masina pe strazile Parisului scaldate intr-o lumina laptoasa. Toate astea luasera sfarsit."

Citeste mai mult

24.95Lei

24.95Lei

Primesti 24 puncte

Important icon msg

Primesti puncte de fidelitate dupa fiecare comanda! 100 puncte de fidelitate reprezinta 1 leu. Foloseste-le la viitoarele achizitii!

Indisponibil

Plaseaza rapid comanda

Important icon msg

Completeaza mai jos numarul tau de telefon

Poti comanda acest produs introducand numarul tau de telefon. Vei fi apelat de un operator Libris.ro in cele mai scurt timp pentru prealuarea datelor necesare.

Descrierea produsului

Romanul care a rascolit destinele unei generatii si care a scandalizat societatea franceza la jumatatea secolului trecut, Bonjour tristesse s-a vindut in peste doua milioane de exemplare si a fost tradus in douazeci de limbi.
 
Bonjour tristesse urmareste peripetiile unei adolescente care incearca sa inteleaga si sa controleze lumea din jur. Cecile isi petrece vacanta de vara la tarmul Mediteranei, impreuna cu tatal ei si cu iubita acestuia, Elsa, o tinara frivola, ahtiata dupa viata mondena, cu care fiica se intelege excelent. Dar lucrurile se complica atunci cind in vizita soseste Anne, veche prietena a mamei raposate, o femeie stilata, culta, responsabila, de care tatal ei se indragosteste nebuneste si cu care decide sa se casatoreasca. Desi o admira pe Anne, fata de numai 17 ani isi vede amenintata viata usuratica, palpitanta si voluptuoasa, asa ca tese impreuna cu iubitul ei, Cyril, o intriga amoroasa prin care Anne sa decada in ochii tatalui si Elsa sa revina in viata acestuia. Cartea a fost ecranizata de trei ori, versiunea cea mai cunoscuta fiind cea din 1958, in regia lui Otto Preminger, cu Deborah Kerr, David Niven si Jean Seberg in rolurile principale.
 
„Romanul care a deschis calea catre o societate mai toleranta, una dintre senzatiile literaturii secolului XX.” (The Daily Telegraph)
 
„Nu-mi judec niciodata personajele. Spun uneori ca unul e simpatic, ca-i gay ori ca-i plicticos. Singura moralitate care trebuie sa conteze pentru un scriitor este aceea a esteticii sale.” (Francoise Sagan)
Fragment din roman:

"Am spus-o atat de incet incat fie nu m-au auzit, fie nu au vrut sa ma auda. A doua zi de dimineata, ma aflam in fata unei fraze de Bergson. Mi-au trebuit cateva minute ca sa o inteleg: „Orice eterogenitate am putea afla initial intre efect si cauza, desi departe de a fi o norma de conduita ce ne-ar purta inspre temeiul lucrurilor, ne-am putut dintotdeauna simti inspirati de a iubi umanitatea doar intrand in contact cu principiul generator al speciei umane". Am repetat fraza aceasta, mai intai incet, ca sa nu ma enervez, apoi cu voce tare. Mi-am lasat capul in maini si am privit-o cu atentie. In cele din urma, am inteles-o si m-am simtit la fel de rece, de neputincioasa ca atunci cand am citit-o prima oara. Nu puteam sa continui asa; m-am uitat la randurile urmatoare cu aplecare si bunavointa si deodata ceva s-a starnit in mine, ca suflarea unui vant ce m-a aruncat pe pat. M-am gandit la Cyril care ma astepta in golfuletul auriu, la leganarea lina a barcii, la gustul saruturilor noastre si m-am gandit la Anne. M-am gandit la ea in asa fel incat m-am ridicat in capul oaselor, cu inima batand, spunandu-mi ca era stupid si monstruos, ca nu eram decat un copil rasfatat si lenes si ca nu aveam dreptul sa cuget astfel. Si am continuat, impotriva mea, sa reflectez: ca ea era daunatoare si periculoasa si ca trebuia indepartata din calea noastra. Imi aminteam de acea masa din ajun, pe care o luasem strangand din dinti. Ranita, invinsa de ranchiuna, un sentiment care ma facea sa ma dispretuiesc, sa ma ridiculizez... da, asta era ceea ce ii reprosam lui Anne; ma impiedica sa ma iubesc pe mine insami. Eu, atat de natural facuta pentru fericire, amabilitate, nepasare, intram din pricina ei intr-o lume de reprosuri, de constiinta vinovata, in care eu, deloc priceputa la introspectie, ma pierdeam pe mine insami. Si ce-mi aducea ea? I-am masurat forta: il dorise pe tatal meu, il obtinuse, si avea sa faca din noi treptat sotul si fiica lui Anne Larsen. Adica oameni cizelati, bine educati si fericiti. Pentru ca ne facea fericiti; simteam perfect cu cata usurinta noi, fiinte schimbatoare, am ceda atractiei de a fi condusi, lipsiti de responsabilitate. Anne era mult prea eficace. Tata deja se rupea de mine; fata aceea rusinata, felul in care-si ferise privirea la masa ma obsedau, ma torturau. Imi aminteam cu lacrimi in ochi de toate complicitatile noastre, de rasul nostru cand ne intorceam in zori cu masina pe strazile Parisului scaldate intr-o lumina laptoasa. Toate astea luasera sfarsit."

Citeste mai mult

De pe acelasi raft

De acelasi autor

Rating general al produsului

5 stele
0
4 stele
0
3 stele
0
2 stele
1
1 stele
0

Parerea ta e inspiratie pentru comunitatea Libris!

Review-uri

Rotariu Ioana Zenaida 19/04/2020 21:00
O vilă magnifică într-o vară arzătoare pe malul Mediteranei. Așa începe romanul al cărui titlu este inspirat dintr-o poezie de Paul Éluard, „Viața imediată.” Și, într-adevăr, este o carte despre voluptățile proxime unei vieți libertine, stârnind în același timp dezaprobarea și curiozitatea societății franceze la începutul secolului XX.
O poveste binevenită într-o zi ploioasă de primvară, când tot ce putem face este să lăsăm imaginația să ne poarte pe însorita rivieră franceză.
Arata mai mult
  • Like review icon 0
  • Add comments

1 din 1 de rezultate

Acum se comanda

Noi suntem despre carti, si la fel este si

Newsletter-ul nostru.

Aboneaza-te la vestile literare si primesti un cupon de -10% pentru viitoarea ta comanda!

*Reducerea aplicata prin cupon nu se cumuleaza, ci se aplica reducerea cea mai mare.

Ma abonez image one
Ma abonez image one