Clonele invatamantului romanesc
Clonele invatamantului romanesc
Mihai Floarea
Clonele invatamantului romanesc este un eseu despre nevoia de a avea o educatie cu chip bland, fara nimic amenintator, despre nevoia de a vedea in copil copilul si de a nu transfera socotelile adultului in gandul lui, despre nevoia de a delimita ferm, categoric instructia de educatie, despre nevoia de a redobandi prestigiul profesorului intr-o epoca revendicata de atributii functionaresti, despre nevoia de comunicare dintre profesor si copii, in fine, despre nevoia de a cerceta cauzele, nu efectele.
Sergiu Ciocarlan
Fragment:
"Situatia actuala este rezultatul unui proces. Situatia actuala este profitabila pentru cei ce controleaza gandirea in Romania. Ce poate sa transmita profesorul-functionar decat docilitatea fata de slujba si sef? in scolile noastre elevul este obligat sa se supuna. ii aud pe multi deplangand acea scoala din perioada comunista cand cartea era carte si profesorii erau stras-nici, cand nu aveai voie sa cracnesti in fata pro-fesorului, cand nu indrazneau elevii sa faca tot ceea ce isi permit acum. Este foarte trist ca multi isi doresc acea scoala inapoi. Este foarte trist ca lucrurile au ajuns tocmai aici, la acest semn adanc al blazarii. Asta denota o anumita prega-tire a societatii de a imbratisa autoritatea fortei si a ciomagului. Chiar si unii profesori se simt vaduviti de „libertatea" pe care le-o dadea regi-mul comunist in scoli, cand aveau „dreptul" de a-l pedepsi pe elev fara sa fie trasi la raspundere de nimeni. Acesti profesori privesc neputincios la „hoardele" de elevi care nu pot fi stavilite decat cu catalogul, fiindca posibilitatea coercitiei le-a fost luata. Dar oare ce fel de profesor e acela care-si castiga „respectul" impartind palme si note proaste? Foarte multi profesori nu par a lua aminte la acest fapt cat se poate de relevant din punctul de vedere al denaturarii invatamantului si lupta sa detina controlul in clasa, utilizand mijloace de inspaimantare care suplinesc paruiala, urecheala si datul la palma.
Este cu adevarat ingrijorator ca profesorii din scolile noastre nu mai stiu sa intre in clasa ca niste prieteni mai mari ai elevilor, ci doar ca nis-te despoti. Clasa a ajuns sa fie o mosie unde robii trudesc pentru prosperitatea sistemului. Scopul nedeclarat al scolii de azi este unul triumfalist in numele acestui triumfalism profesorul poc-si neste din bici pe plantatia pe care-si numara robii, ii ancheteaza, ii ameninta, le traseaza sarcini impovaratoare, ii pedepseste, le incarca in mod discretionar timpul pentru a fi cat mai putin liberi."
Descrierea produsului
Mihai Floarea
Clonele invatamantului romanesc este un eseu despre nevoia de a avea o educatie cu chip bland, fara nimic amenintator, despre nevoia de a vedea in copil copilul si de a nu transfera socotelile adultului in gandul lui, despre nevoia de a delimita ferm, categoric instructia de educatie, despre nevoia de a redobandi prestigiul profesorului intr-o epoca revendicata de atributii functionaresti, despre nevoia de comunicare dintre profesor si copii, in fine, despre nevoia de a cerceta cauzele, nu efectele.
Sergiu Ciocarlan
Fragment:
"Situatia actuala este rezultatul unui proces. Situatia actuala este profitabila pentru cei ce controleaza gandirea in Romania. Ce poate sa transmita profesorul-functionar decat docilitatea fata de slujba si sef? in scolile noastre elevul este obligat sa se supuna. ii aud pe multi deplangand acea scoala din perioada comunista cand cartea era carte si profesorii erau stras-nici, cand nu aveai voie sa cracnesti in fata pro-fesorului, cand nu indrazneau elevii sa faca tot ceea ce isi permit acum. Este foarte trist ca multi isi doresc acea scoala inapoi. Este foarte trist ca lucrurile au ajuns tocmai aici, la acest semn adanc al blazarii. Asta denota o anumita prega-tire a societatii de a imbratisa autoritatea fortei si a ciomagului. Chiar si unii profesori se simt vaduviti de „libertatea" pe care le-o dadea regi-mul comunist in scoli, cand aveau „dreptul" de a-l pedepsi pe elev fara sa fie trasi la raspundere de nimeni. Acesti profesori privesc neputincios la „hoardele" de elevi care nu pot fi stavilite decat cu catalogul, fiindca posibilitatea coercitiei le-a fost luata. Dar oare ce fel de profesor e acela care-si castiga „respectul" impartind palme si note proaste? Foarte multi profesori nu par a lua aminte la acest fapt cat se poate de relevant din punctul de vedere al denaturarii invatamantului si lupta sa detina controlul in clasa, utilizand mijloace de inspaimantare care suplinesc paruiala, urecheala si datul la palma.
Este cu adevarat ingrijorator ca profesorii din scolile noastre nu mai stiu sa intre in clasa ca niste prieteni mai mari ai elevilor, ci doar ca nis-te despoti. Clasa a ajuns sa fie o mosie unde robii trudesc pentru prosperitatea sistemului. Scopul nedeclarat al scolii de azi este unul triumfalist in numele acestui triumfalism profesorul poc-si neste din bici pe plantatia pe care-si numara robii, ii ancheteaza, ii ameninta, le traseaza sarcini impovaratoare, ii pedepseste, le incarca in mod discretionar timpul pentru a fi cat mai putin liberi."
Detaliile produsului