Conceptul de timp la Henri Bergson
Conceptul de timp la Henri Bergson
Cu toate ca Mircea Florian a avut „o lunga prietenie” cu filosofia bergsoniana, el a criticat teoria timpului ca „durata pura” a lui Bergson. Filosoful roman constata ca pe langa timpul care, din punct de vedere stiintific, inseamna succesiunea a ceea ce este dat, exista timpul care are valabilitate doar pentru constiinta umana, adica, un timp uman, istoric, pe care-l putem numi si durata, in masura in care numim in mod simplu timp prima categorie. Cu alte cuvinte, diferenta este urmatoarea: „timpul prezinta doua componenete: prius (mai devreme), posterius (mai tarziu); durata, in sens specific, prezinta totusi trei componente: trecut (mai devreme), prezent (acum) si viitor (mai tarziu). Timpul uman (durata) presupune, asadar, trei componente interconectate, dintre care prezentul este oarecum locul din care o constiinta umana priveste inapoi si inainte”. In realitate, timpul nu cunoaste tripartitia si nici bipartitia lui Marty, ci o alta bipartitie relevata intai de Aristotel. „Timpul, ca raport de succesiune, presupune doi termeni: «inainte» (proteron) si «dupa» (hysteron)”.
Mircea Florian nu este de acord cu distinctia facuta de Bergson, timp obiectiv – timp subiectiv. „Exista doar un timp, spunea el, iar acesta nu este nici obiectiv, nici subiectiv, este pur si simplu succesiune. Timpul este ceva fundamental si toate incercarile de a deduce timpul din altceva se autocondamna”.
Mircea Florian se inscrie in galeria filosofilor romani care s-au aplecat asupra problemei timpului: D. Cantemir, V. Conta, C. Radulescu-Motru, I. Petrovici, L. Blaga, I. D. Gherea, M. Ralea, I. Biberi, C. Noica. - Adrian Michiduta
Descrierea produsului
Cu toate ca Mircea Florian a avut „o lunga prietenie” cu filosofia bergsoniana, el a criticat teoria timpului ca „durata pura” a lui Bergson. Filosoful roman constata ca pe langa timpul care, din punct de vedere stiintific, inseamna succesiunea a ceea ce este dat, exista timpul care are valabilitate doar pentru constiinta umana, adica, un timp uman, istoric, pe care-l putem numi si durata, in masura in care numim in mod simplu timp prima categorie. Cu alte cuvinte, diferenta este urmatoarea: „timpul prezinta doua componenete: prius (mai devreme), posterius (mai tarziu); durata, in sens specific, prezinta totusi trei componente: trecut (mai devreme), prezent (acum) si viitor (mai tarziu). Timpul uman (durata) presupune, asadar, trei componente interconectate, dintre care prezentul este oarecum locul din care o constiinta umana priveste inapoi si inainte”. In realitate, timpul nu cunoaste tripartitia si nici bipartitia lui Marty, ci o alta bipartitie relevata intai de Aristotel. „Timpul, ca raport de succesiune, presupune doi termeni: «inainte» (proteron) si «dupa» (hysteron)”.
Mircea Florian nu este de acord cu distinctia facuta de Bergson, timp obiectiv – timp subiectiv. „Exista doar un timp, spunea el, iar acesta nu este nici obiectiv, nici subiectiv, este pur si simplu succesiune. Timpul este ceva fundamental si toate incercarile de a deduce timpul din altceva se autocondamna”.
Mircea Florian se inscrie in galeria filosofilor romani care s-au aplecat asupra problemei timpului: D. Cantemir, V. Conta, C. Radulescu-Motru, I. Petrovici, L. Blaga, I. D. Gherea, M. Ralea, I. Biberi, C. Noica. - Adrian Michiduta
Detaliile produsului