Lucrarea cuprinde o analiza actuala a jurisprudentei relevante in materia suspendarii actului administrativ, in temeiul Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.
Cele 72 de hotarari judecatoresti selectate prezinta solutii recente ale instantelor de grade de jurisdictie diferite, fiind structurate pe urmatoarele probleme de interes: obiectul cererii de suspendare - actul administrativ; competenta materiala si teritoriala a instantei; calitatea procesuala activa si pasiva; suspendarea executarii actului administrativ cu caracter normativ, a actului administrativ cu caracter individual, precum si a actului administrativ-fiscal; plangerea prealabila - conditie de admisibilitate; cautiunea - conditie de admisibilitate in cazurile prevazute de lege; cazul bine justificat si paguba iminenta -conditii de temeinicie cumulative; procedura de judecata.
Prezenta culegere de se doreste a fi un indrumar util in primul rand pentru practicienii dreptului, dar si pentru auditorii de justitie, studentii si masteranzii de la facultati de profil, precum si pentru justitiabilii fara studii juridice care doresc sa suspende executarea actului administrativ unilateral pana la pronuntarea instantei cu privire la fondul litigiului dedus judecatii.
Fragment:
„33. Suspendare executare decizie impunere C.N.A.S. — autoritate judeteana. Conditii
Legea nr. 554/2004, art. 2 alin. (1) lit. s) si t), art. 14
Motivele invocate in sustinerea actiunii vizeaza crearea unei discriminari intre pensionari (categorie sociala care obtine venituri mici), care au obligatia de plata a unor contributii de asigurari sociale de sanatate, si alte categorii de persoane, pentru care nu exista obligatia de a achita contributia pentru veniturile obtinute din activitatea prestata in baza unei conventii civile si/sau din chirii/dividende etc., si sunt de natura sa creeze o indoiala serioasa asupra legalitatii actului administrativ, astfel ca se circumscriu notiunii de „caz bine justificat".
Fata de inscrisurile depuse in probatiune, din care rezulta ca se realizeaza venituri din pensie, raportat la cuantumul sumei stabilite cu titlu de obligatii la fondul unic de asigurari de sanatate, executarea actului administrativ este de natura sa produca o paguba iminenta, respectiv imposibilitatea asigurarii veniturilor minime de subzistenta, mai ales ca in perioada de iarna cheltuielile lunare sunt mai ridicate din cauza cheltuielilor de incalzire.
Trib. Brasov, sent. civ. nr. 921
din 14 februarie 2012, irevocabila prin nerecurare, portal.just.ro
Prin actiunea formulata la data de 21.12.2011, astfel cum a fost precizata, reclamantul D.G.R. a solicitat instantei ca, prin hotararea ce o va pronunta, in contradictoriu cu parata C.A.S. Brasov, sa se dispuna suspendarea executarii deciziei de impunere nr. 113182/19.10.2011 emisa de catre parata, pana la pronuntarea instantei de fond investita cu solutionarea actiunii in anularea acesteia, fara cheltuieli de judecata.
In motivarea cererii, reclamantul a aratat ca decizia pentru care solicita suspendarea executarii prevede obligatia sa de plata a unor contributii de asigurari sociale de sanatate, desi face parte din categoria pensionarilor. Or, apreciaza ca aceste decizii sunt discriminatorii, deoarece se face distinctie intre pensionari - categorie care obtine venituri mai mici - si alte categorii de persoane [art. 257 alin. (2) lit. a)-d) din Legea nr. 95/2005], fara a exista un scop legitim si fara o justificare.”