Drept constitutional si institutii politice vol.2 ed.3
Acest al doilea volum al lucrarii debuteaza printr-o introducere in conceptul de putere publica, explicand apoi notiuni indispensabile pentru intelegerea materiei, precum acelea de „partid politic” si „suveranitate”. O mare parte a lucrarii este dedicata numeroaselor reflectari ale normelor constitutionale la nivelul „institutiilor politice”, oferind o serie de repere constitutionale pentru corecta intelegere a institutiilor Parlamentului, Guvernului, Presedintelui Romaniei si a autoritatii judecatoresti. Sunt explorate de asemenea chestiuni problematice precum raspunderea politica a sefului statului, raspunderea politica si cea penala a membrilor Guvernului etc.
Lucrarea, aflata la a treia editie, este bazata pe o bibliografie bogata si actuala, fiind redactata in maniera clasica a unui curs adresat, in primul rand, studentilor viitori juristi, putand servi insa drept document de referinta si cercetatorilor, specialistilor, practicienilor si tuturor celor interesati de domeniul extrem de dinamic al dreptului constitutional contemporan.
Fragment:
" 211. Principala obligatie a parlamentarilor este aceea de a participa la sedintele camerei din care fac parte. in cazul neindeplinirii acestei indatoriri, legea prevede sanctiunea pierderii unor drepturi banesti (indemnizatie, diurna si celelalte drepturi banesti corespunzatoare perioadei in care parlamentarul a absentat nejustificat). Pe langa aceasta obligatie cu caracter general, mai putem deduce si alte obligatii specifice parlamentarilor, cum ar fi obligatia respectarii procedurii parlamentare, a celorlalte prevederi ale regulamentelor si a regulilor de curtoazie din cadrul Parlamentului sau obligatia de a mentine legatura stransa cu alegatorii din circumscriptia electorala in care au fost alesi.
212. Protectia mandatului deputatilor si senatorilor se realizeaza prin incompatibilitati, imunitati, drepturi si alte facilitati patrimoniale. Protectia mandatului parlamentar este recunoscuta ca necesara, pornind de la rolul Parlamentului ca organ reprezentativ suprem al poporului:
„realizarea eficienta a mandatului implica independenta parlamentarului contra oricaror presiuni exterioare” (Muraru si Constantinescu, 2005, p. 319).
Incompatibilitatile intre calitatea de parlamentar si alte functii publice sunt prevazute de Constitutie. Curtea Constitutionala a stabilit neconstitutionalitatea stabilirii de incompatibilitati prin regulamentele Camerelor (Decizia nr. 46/1994).
Incompafibilitatile sunt necesare pentru a permite exercitarea co-recta a mandatului parlamentar si, pe de alta parte, pentru a proteja parlamentarul de presiunile ce ar putea rezulta din interese corelate altor functii. Articolul 71 alin. (1) din Constitutie impune o prima incompatibilitate: cea dintre calitatea de deputat si cea de senator. De asemenea, calitatea de deputat sau de senator este incompatibila cu exercitarea oricarei functii publice de autoritate, cu exceptia celei de membru al Guvernului. Articolul 16 alin. (2) din Legea nr. 96/2006 pre-vede si urmatoarele incompatibilitati cu functii din economie:
a) presedinte, vicepresedinte, director general, director, adminis-trator, membru al consiliului de administratie sau cenzor la societati comerciale, inclusiv la banci ori la alte institutii de credit, la societati de asigurare si la cele financiare, precum si in institutii publice;
b) presedinte sau secretar al adunarilor generale ale actionarilor sau asociatilor la societatile comerciale prevazute la lit. a); c) reprezentant al statului in adunarile generale ale societatilor comerciale prevazute la lit. a);
d) manager sau membru al consiliilor de administratie ale regiilor autonome, companiilor si societatilor nationale;
e) comerciant persoana fizica;
f) membru al unui grup de interes economic, definit conform legii;
g) o functie publica incredintata de un stat strain, cu exceptia acelor functii prevazute in acordurile si conventiile la care Romania este parte;
h) functia de presedinte, vicepresedinte, secretar si trezorier al federatiilor si confederatiilor sindicale.
In plus, legea contine si o interdictie publicitara: este interzisa folosirea numelui insotit de calitatea de deputat sau de senator in orice actiune publicitara privitoare la orice societate comerciala, financiara ori industriala sau altele asemenea cu scop lucrativ. "
Descrierea produsului
Acest al doilea volum al lucrarii debuteaza printr-o introducere in conceptul de putere publica, explicand apoi notiuni indispensabile pentru intelegerea materiei, precum acelea de „partid politic” si „suveranitate”. O mare parte a lucrarii este dedicata numeroaselor reflectari ale normelor constitutionale la nivelul „institutiilor politice”, oferind o serie de repere constitutionale pentru corecta intelegere a institutiilor Parlamentului, Guvernului, Presedintelui Romaniei si a autoritatii judecatoresti. Sunt explorate de asemenea chestiuni problematice precum raspunderea politica a sefului statului, raspunderea politica si cea penala a membrilor Guvernului etc.
Lucrarea, aflata la a treia editie, este bazata pe o bibliografie bogata si actuala, fiind redactata in maniera clasica a unui curs adresat, in primul rand, studentilor viitori juristi, putand servi insa drept document de referinta si cercetatorilor, specialistilor, practicienilor si tuturor celor interesati de domeniul extrem de dinamic al dreptului constitutional contemporan.
Fragment:
" 211. Principala obligatie a parlamentarilor este aceea de a participa la sedintele camerei din care fac parte. in cazul neindeplinirii acestei indatoriri, legea prevede sanctiunea pierderii unor drepturi banesti (indemnizatie, diurna si celelalte drepturi banesti corespunzatoare perioadei in care parlamentarul a absentat nejustificat). Pe langa aceasta obligatie cu caracter general, mai putem deduce si alte obligatii specifice parlamentarilor, cum ar fi obligatia respectarii procedurii parlamentare, a celorlalte prevederi ale regulamentelor si a regulilor de curtoazie din cadrul Parlamentului sau obligatia de a mentine legatura stransa cu alegatorii din circumscriptia electorala in care au fost alesi.
212. Protectia mandatului deputatilor si senatorilor se realizeaza prin incompatibilitati, imunitati, drepturi si alte facilitati patrimoniale. Protectia mandatului parlamentar este recunoscuta ca necesara, pornind de la rolul Parlamentului ca organ reprezentativ suprem al poporului:
„realizarea eficienta a mandatului implica independenta parlamentarului contra oricaror presiuni exterioare” (Muraru si Constantinescu, 2005, p. 319).
Incompatibilitatile intre calitatea de parlamentar si alte functii publice sunt prevazute de Constitutie. Curtea Constitutionala a stabilit neconstitutionalitatea stabilirii de incompatibilitati prin regulamentele Camerelor (Decizia nr. 46/1994).
Incompafibilitatile sunt necesare pentru a permite exercitarea co-recta a mandatului parlamentar si, pe de alta parte, pentru a proteja parlamentarul de presiunile ce ar putea rezulta din interese corelate altor functii. Articolul 71 alin. (1) din Constitutie impune o prima incompatibilitate: cea dintre calitatea de deputat si cea de senator. De asemenea, calitatea de deputat sau de senator este incompatibila cu exercitarea oricarei functii publice de autoritate, cu exceptia celei de membru al Guvernului. Articolul 16 alin. (2) din Legea nr. 96/2006 pre-vede si urmatoarele incompatibilitati cu functii din economie:
a) presedinte, vicepresedinte, director general, director, adminis-trator, membru al consiliului de administratie sau cenzor la societati comerciale, inclusiv la banci ori la alte institutii de credit, la societati de asigurare si la cele financiare, precum si in institutii publice;
b) presedinte sau secretar al adunarilor generale ale actionarilor sau asociatilor la societatile comerciale prevazute la lit. a); c) reprezentant al statului in adunarile generale ale societatilor comerciale prevazute la lit. a);
d) manager sau membru al consiliilor de administratie ale regiilor autonome, companiilor si societatilor nationale;
e) comerciant persoana fizica;
f) membru al unui grup de interes economic, definit conform legii;
g) o functie publica incredintata de un stat strain, cu exceptia acelor functii prevazute in acordurile si conventiile la care Romania este parte;
h) functia de presedinte, vicepresedinte, secretar si trezorier al federatiilor si confederatiilor sindicale.
In plus, legea contine si o interdictie publicitara: este interzisa folosirea numelui insotit de calitatea de deputat sau de senator in orice actiune publicitara privitoare la orice societate comerciala, financiara ori industriala sau altele asemenea cu scop lucrativ. "
Detaliile produsului