Geografia Romaniei pentru clasa a VIII-a
Fragment din cartea "Geografie Clasa 8 (Geografia Romaniei)" de Steluta Dan si Carmen Camelia Radulescu:
"Geografia Romaniei — Caiet pentru clasa a VIII-a incheie seria caietelor de geografie pentru gimnaziu aparute la Editura ART si reprezinta, ca si caietele pentru clasele a V-a, a VI-a si a VII-a, un auxiliar didactic util atat elevilor, cat si profesorilor. Caietul este in concordanta cu exigentele educationale actuale si vizeaza dezvoltarea unui demers didactic centrat pe formarea de competente.
In realizarea acestui suport de instruire s-a avut in vedere curriculumul scolar de geografie pentru clasa a VIII-a in ansamblul sau (competente generale, valori si atitudini, competente specifice, continuturi, sugestii metodologice), iar structura si continutul respecta sugestiile metodologice din programa de geografie — clasa a VIII-a. In acest context, caietul poate fi utilizat impreuna cu oricare dintre manualele aprobate, aflate in circulatie.
La clasa a VIII-a, studierea geografiei Romaniei intr-o forma apropiata de cea actuala are vechi traditii. Caietul pentru clasa a VIII-a ofera posibilitatea unei pregatiri echilibrate intre abordarea traditionala a elementelor de geografie fizica, geografie umana si economica si abordarea activa, participativa a elevului pe parcursul intregului demers didactic.
Avand in vedere faptul ca manualele in vigoare nu au fost inca revizuite sub aspectul datelor statistice, un plus al caietului este dat de actualizarea tuturor informatiilor privind geografia Romaniei (mai ales geografia umana), pe baza informatiilor oficiale furnizate de institutii autorizate.
Prin modalitatile de comunicare si prezentarea grafica si cartografica, prin activitatile propuse si varietatea tipurilor de itemi, caietul ofera posibilitatea formarii competentelor specifice acestei clase, care, conform programei, au semnificatia unor competente finale pentru ciclul gimnazial, chiar daca sunt urmarite prin intermediul unor continuturi centrate pe geografia Romaniei.
Caietul a fost astfel conceput incat elevul sa beneficieze de o semnificativa esentializare sub raportul denumirilor, sa realizeze eficient transferul de informatii spre operatiile gandirii si sa ajute la formarea deprinderilor de citire si interpretare a suporturilor cartografice si la aplicarea acestora. S-a avut in vedere o cerinta esentiala a programei, si anume trecerea de la a memora cat mai mult la a invata cat mai bine.
Caietul pastreaza structura programei, si anume:
• Partea I. Romania
— Elemente de geografie fizica
• Partea a II-a. Romania
— Elemente de geografie umana
• Partea a Romania
— Probleme fundamentale
Fiecare parte cuprinde sinteze si teste de evaluare si de autoevaluare."