In aerul rarefiat

In aerul rarefiat - Jon Krakauer

Acum un an, Editura Humanitas publica în limba română, bestsellerul INTO THE WILD, de Jon Krakauer care a inspirat cunoscuta ecranizare omonimă semnată de Sean Penn. În acel volum, Krakauer documenta aventura fatală a lui Chris McCandless, tânărul care renunțase la prieteni și la confort pentru a se repune în legătură cu natura, în sălbăticiile Alaskăi. În realizarea volumului său biografic autorul s-a bazat pe mărturiile celor care l-au cunoscut pe Chris și a căutat, pe baza propriei sale experiențe în sporturile extreme, să înțeleagă nu doar motivele lui Chris, ci și cauzele care au dus la sfârșitul tragic al celui care avea să devină o figură-simbol pentru America anilor 90. Când am citit acel volumul lui Krakauer, nu mi-am dat seama cu ce greutate și cu ce bagaj empiric a intrat jurnalistul american în jocul interpretării acțiunilor și atitudinii lui McCandless – pentru cei care nu au citit În aerul rarefiat, În sălbăticie pare o cronică emoționantă și dedicată, construită cu acea perspectivă din afară a unui jurnalist pasionat de un anume subiect. După ce citești însă În aerul rarefiat, realizezi însă că analiza pe care o face Krakauer nu are doar valențe externe, detectiviste, pur observaționale, ci capătă proproții intime și empatice, atâta timp cât însuși autorul a trecut prin situații limită similare.

În aerul rarefiat documentează aventura pe vârful Everest, pe care Krakauer a întreprins-o în 1996, o aventura pe cât de memorabilă și de seducătoare, pe atât de tragică. Având ca misiune realizarea unui articol pentru revista Outside, despre o ascensiune în munții Himalaya, Krakauer, de fel un alpinist pasionat, se decide să ajungă pe acoperișul lumii. E adevărat, în ciuda faptului că Everestul, cu aspectul său scund, îndesat, grosolan cioplit nu oferea provocări tehnice supreme și nici trasee atât de frumoase ca alte vârfuri, rămânea totuși cel mai înalt punct muntos de pe glob, o destinație pe care niciun iubitor al înălțimilor nu avea cum să o rateze. Krakauer dezvăluie însă că atingerea Everestului este doar o parte a provocării pentru un alpinist, la care se adaugă însă două experiențe la fel de importante și de dificile: pregătirea ascensiunii și coborârea de pe munte. Ca să ajungi în Himalaya ai nevoie nu doar de condiție fizică solidă, de echipament special și de o călăuză experimentată ci și de… foarte mulți bani (făcând abstracție de costurile de transport și de resurse): permisul pentru cei care vor să facă o ascensiune pe cel mai celebru vârf din Nepal costă nu mai puțin de 10 000 de dolari iar costul ghidului (căci nici nu se pune problema să urci fără ghid) este de 65 000 de dolari.

Reușind să găsească sprijin financiar din partea revistei, Krakauer pornește cu cele mai bune premise: având parte de un antrenament serios (autorul a făcut mai multe ascensiuni, pe diverși munți și ghețari), de o echipă entuziastă (din care nu lipsesc medici, avocați sau editori de reviste din toată lumea) și de cel mai bun ghid (Ron Hall, liderul expediției era un tip experimentat care urcase de mai multe ori pe Everest), Krakauer pornește ascensiunea, întovărășit de neobosiții șerpași nepalezi. Tensiunea și pericolele aventurii cresc cu fiecare mie de metri parcursă pe verticală: de la căderile de gheață și problemele de aclimatizare inițiale, la altitudinile mai reduse, cutezătorii alpiniști vor trăi experiențe tot mai crunte, dincolo de 5000 de metri: bolovani în cădere, vânt năprasnic cu zgomot de mitralieră, temperaturi de 30 de grade sub 0 și desigur, degerăturile, vertijul și edemul pulmonar cauzate de rarefierea aerului. În mod surprinzător, ascensiunea și atingerea vârfului Everest se dovedesc părțile mai puțin dificile ale întregii expediții. Adevărata provocare va fi reprezentată însă de coborâre: epuizați, captivi într-o furtună, cu ghizi care au luat decizii discutabile, lotul temerarilor alpiniști se subțiază în câteva zile: nu mai puțin de 12 oameni își vor găsi sfârșitul, în cele mai crunte condiții, undeva imediat sub vârf, pe drumul de întoarcere.

Everestul va căpăta, pentru Krakauer și ceilalți alpiniști o adevărată aură malefică, o întruchipare a tuturor forțelor fizice care va ajunge să otrăvească viețile celor ambiționați să îl cucerească și va lăsa în urmă morți, infirmi, depresii, familii destrămate, prietenii fisurate. Dincolo de cronica unei expediții impresionante, într-un loc în care prea puțini reușesc să ajungă, Krakauer oferă o deconstrucție a mitului romantic al armoniei și frumuseții naturale. Natura descătușată pe Everest pregătește experiențe limită și cicatrici greu vindecabile. Pe acoperișul lumii ne așteaptă mai degrabă un infern, decât un paradis… care nu contenește însă să ademenească, prin cântecul său de sirenă cerească, nenumărați muritori dornici să își testeze forțele și… nebunia.

In aerul rarefiat

Volum tradus in douazeci si patru de limbi, desemnat in 1997 „Cartea anului“ de catre Time Magazine, finalist la National Book Critics Circle Award si inclus in anul urmator pe lista celor trei finaliste pentru Pulitzer Prize.

In dupa-amiaza zilei de 10 mai 1996, Jon Krakauer a ajuns pe varful Everest. Nu mai dormise de cincizeci si sapte de ore si suferea din cauza lipsei de oxigen. Cand a inceput periculoasa coborare de la 8848 de metri (aproape aceeasi altitudine la care zboara un avion Airbus), alti douazeci de alpinisti continuau cu incapatanare sa urce, fara sa-si dea seama ca deasupra lor cerul se innorase ingrijorator...

„Muntii se urca nu doar cu pioleti si coltari, ceea ce putem avea cu totii, ci mai ales cu smerenie.“ - Alex Gavan, alpinist

In 1996 Jon Krakauer porneste, alaturi de Rob Hall, unul dintre cei mai respectati si cunoscuti ghizi montani de mare altitudine din lume, in ceea ce avea sa devina aventura vietii sale. Spunand povestea celei mai cumplite ascensiuni din istoria alpinismului mondial, a zilei in care si-au pierdut viata patru dintre membrii expeditiei conduse de Hall (inclusiv acesta), Krakauer isi indruma pas cu pas cititorii de-a lungul expeditiei, din Kathmandu pana pe varful muntelui, unde mandria, lacomia, deciziile gresite si ghinionul i-au facut pe cataratori sa cada prada furiei neprevazute a muntelui. Ascensiunea e plina de pericole si ii face pe alpinisti, profesionisti sau nu, sa-si dezvaluie adevaratul caracter, slabiciunile si dorintele cele mai intime pe masura ce se apropie de scopul calatoriei lor. In aerul rarefiat este o carte foarte bine scrisa si minutios documentata, care ii atrage pe cititori intr-o aventura teribila, pe viata si pe moarte.

„Krakauer combina perseverenta si curajul celei mai de seama traditii a jurnalismului de investigatie cu rafinamentul si profunda intuitie a scriitorul innascut. Relatarea lui despre ascensiunea pe Everest a dus la o reevaluare a alpinismului si a comercializarii a ceea ce odinioara a fost un sport romantic, solitar; in timp ce relatarea lui despre viata si sfarsitul lui Christopher McCandless, care a murit de foame dupa ce si-a masurat fortele cu salbaticia din Alaska, este o cercetare profunda si tulburatoare despre ce inseamna fascinatia naturii si efectele nimicitoare ale acesteia asupra mintilor tinere si curioase.“ - Motivatia pentru acordarea Academy Award in Literature de catre American Academy of Arts and Letters

Traducere de Ioana Vilcu

-5%

PRP: 35.00 Lei

!

33.25Lei

33.25Lei

35.00 Lei

Primesti 33 puncte

Traducere de Ioana Vilcu

0
2
0
0
0

romanianbookworm2022 27/02/2024 21:13
O poveste captivanta despre ce inseamna escaladarea celui mai inalt munte din lume in ziua de astazi. O marturie cu privire la mortile ce au loc pe Everest, managementul pe care absolut toti oamenii din zona muntelui trebuie sa il foloseasca pentru a supravietui, dar si birocratia cu care alpinistii se confrunta.
Mi-a placut enorm de mult si m-am indragostit de acest scriitor, care m-a transpus pe munte si m-a facut sa simt delirul altitudinii din propriul fotoliu.