headerdesktop ziuacartii23apr24

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

headermobile ziuacartii23apr24

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Promotii popup img

CARTE CADOU la

toate comenzile peste 50 lei!

Alege-ti preferatele si

bucura-te de cadou.

Intamplari in irealitatea imediata

Intamplari in irealitatea imediata - Max Blecher
Rasfoieste

Intamplari in irealitatea imediata

     Comparat cu Kierkegaard, Bruno Schulz, Franz Kafka sau Musil, Max Blecher a fost numit de critica occidentala „un scriitor de sanatoriu". A suferit de foarte tanar de o forma violenta de tuberculoza a oaselor, boala care l-a sechestrat timp indelungat in saloane de spital. A murit in 1938 la numai 29 de ani, dupa ce scrisese patru carti: Corp transparent (1934), Intamplari in irealitatea imediata (1936), Inimi cicatrizate (1937) si Kzuina luminata (publicata postum, in 1971). Textele sale sunt memorabile tocmai prin maniera in care relatia individului „ales" cu lucrurile si fiintele contamineaza actul scriiturii. 
    “Intamplari in irealitatea imediata nu vorbeste despre boala, dar aventura, halucinatia actiunii de a se apropia de fiinte si obiecte, activeaza experientele maladiv-senzoriale (cu potential autobiografic) ale unui oarecare baiat intr-un nenumit orasel de provincie. Fascinat de fotografia obiectelor, de insignifiant, de baroc, Blecher viziteaza straturile sensibile ale perceptiei si construieste un roman al resurectiei emotiei carnale, un mare roman al realitatii care minte.” (Lucian Pricop)
     Fragment din roman:
 
    “In afara de panopticum, balciul din luna august imi aducea multe alte tristeti si exaltari. Spectacolul lui amplu se umfla ca o simfonie, de la preludiul panoramelor izolate, ce soseau cu mult inaintea tuturor si indicau tonul general al balciului, ca notele razlete si prelungi ce anunta la inceputul bucatii de concert tema intregii compozitii, si pana la finalul grandios, plesnind de urlete, poenete si fanfare, in ziua temeiului, urmat de tacerea imensa a campului ramas pustiu.
    Cele cateva panorame ce veneau de timpuriu cuprindeau, in esenta, balciul in intregime si il reprezentau cu exactitate. Era de ajuns ca numai prima din ele sa se instaleze, pentru ca tot coloritul, toata stralucirea si tot mirosul de carbid al balciului complet sa se scoboare in oras.
    In multimea zgomotelor de toate zilele se desprindea deodata un tarait care nu era nici scartaitul unei tinichele, nici clinchetul indepartat al unei legaturi de chei, nici vajaitul unui motor, un zgomot usor de recunoscut intre alte o mie si care apartinea „Roatei norocului".
    In obscuritatea bulevardului se aprindea atunci catre seara o diadema de sticliri colorate, ca o prima constelatie a pamantului. In curand, altele o urmau si bulevardul devenea un coridor luminos, si de-a lungul caruia umblam inmarmurit, asa cum vazusem intr-o editie ilustrata de Jules Verne un baiat de varsta mea, razimat de fereastra unui submarin, privind afara, in intunecimile suboceanice, minunate si misterioase fosforescente marine. Peste cateva zile, balciul era instalat. Hemiciclul baracilor se organiza, se completa si devenea dintr-odata definitiv.
    Zone bine stabilite il imparteau in regiuni de umbre si lumini, aceleasi in fiecare an. Era, mai intai, sirul restaurantelor cu zeci de coliere de becuri colorate, apoi panoramile cu monstruozitati, fatada beata de lumina a circului si in sfarsit baracile obscure si umile ale fotografilor. Lumea se plimba in roata, trecand, rand pe rand, prin luminozitati maxime si regiuni intunecoase, ca luna pe desenul din cartea mea de geografie care parcurgea alternativ zone tipografice albe si negre."
Citeste mai mult

17.00Lei

17.00Lei

Primesti 17 puncte

Important icon msg

Primesti puncte de fidelitate dupa fiecare comanda! 100 puncte de fidelitate reprezinta 1 leu. Foloseste-le la viitoarele achizitii!

Indisponibil

Plaseaza rapid comanda

Important icon msg

Completeaza mai jos numarul tau de telefon

Poti comanda acest produs introducand numarul tau de telefon. Vei fi apelat de un operator Libris.ro in cele mai scurt timp pentru prealuarea datelor necesare.

Descrierea produsului

     Comparat cu Kierkegaard, Bruno Schulz, Franz Kafka sau Musil, Max Blecher a fost numit de critica occidentala „un scriitor de sanatoriu". A suferit de foarte tanar de o forma violenta de tuberculoza a oaselor, boala care l-a sechestrat timp indelungat in saloane de spital. A murit in 1938 la numai 29 de ani, dupa ce scrisese patru carti: Corp transparent (1934), Intamplari in irealitatea imediata (1936), Inimi cicatrizate (1937) si Kzuina luminata (publicata postum, in 1971). Textele sale sunt memorabile tocmai prin maniera in care relatia individului „ales" cu lucrurile si fiintele contamineaza actul scriiturii. 
    “Intamplari in irealitatea imediata nu vorbeste despre boala, dar aventura, halucinatia actiunii de a se apropia de fiinte si obiecte, activeaza experientele maladiv-senzoriale (cu potential autobiografic) ale unui oarecare baiat intr-un nenumit orasel de provincie. Fascinat de fotografia obiectelor, de insignifiant, de baroc, Blecher viziteaza straturile sensibile ale perceptiei si construieste un roman al resurectiei emotiei carnale, un mare roman al realitatii care minte.” (Lucian Pricop)
     Fragment din roman:
 
    “In afara de panopticum, balciul din luna august imi aducea multe alte tristeti si exaltari. Spectacolul lui amplu se umfla ca o simfonie, de la preludiul panoramelor izolate, ce soseau cu mult inaintea tuturor si indicau tonul general al balciului, ca notele razlete si prelungi ce anunta la inceputul bucatii de concert tema intregii compozitii, si pana la finalul grandios, plesnind de urlete, poenete si fanfare, in ziua temeiului, urmat de tacerea imensa a campului ramas pustiu.
    Cele cateva panorame ce veneau de timpuriu cuprindeau, in esenta, balciul in intregime si il reprezentau cu exactitate. Era de ajuns ca numai prima din ele sa se instaleze, pentru ca tot coloritul, toata stralucirea si tot mirosul de carbid al balciului complet sa se scoboare in oras.
    In multimea zgomotelor de toate zilele se desprindea deodata un tarait care nu era nici scartaitul unei tinichele, nici clinchetul indepartat al unei legaturi de chei, nici vajaitul unui motor, un zgomot usor de recunoscut intre alte o mie si care apartinea „Roatei norocului".
    In obscuritatea bulevardului se aprindea atunci catre seara o diadema de sticliri colorate, ca o prima constelatie a pamantului. In curand, altele o urmau si bulevardul devenea un coridor luminos, si de-a lungul caruia umblam inmarmurit, asa cum vazusem intr-o editie ilustrata de Jules Verne un baiat de varsta mea, razimat de fereastra unui submarin, privind afara, in intunecimile suboceanice, minunate si misterioase fosforescente marine. Peste cateva zile, balciul era instalat. Hemiciclul baracilor se organiza, se completa si devenea dintr-odata definitiv.
    Zone bine stabilite il imparteau in regiuni de umbre si lumini, aceleasi in fiecare an. Era, mai intai, sirul restaurantelor cu zeci de coliere de becuri colorate, apoi panoramile cu monstruozitati, fatada beata de lumina a circului si in sfarsit baracile obscure si umile ale fotografilor. Lumea se plimba in roata, trecand, rand pe rand, prin luminozitati maxime si regiuni intunecoase, ca luna pe desenul din cartea mea de geografie care parcurgea alternativ zone tipografice albe si negre."
Citeste mai mult

De pe acelasi raft

De acelasi autor

Rating general al produsului

5 stele
1
4 stele
1
3 stele
0
2 stele
0
1 stele
0

Parerea ta e inspiratie pentru comunitatea Libris!

Review-uri

Simona66 27/08/2020 20:24
De multe ori m-am simtit ca intr-un vis, unul ce se limiteaza la faptul ca sunt un om, ca locuiesc intr-un anume oras, am o anumita varsta si un anumit aspect. Poate suntem inchisi in propria inchisoare de ganduri, caci greu reusesc sa ma adun, sa revin la ideea realitatii. Totusi ce-i realitatea? N-am sa cred niciodata in ea.Max Blecher m-a impresionat mai mult decat m-as fi asteptat in romanul sau Intamplari in irealitatea imediata unde autorul isi expune experientele apasatoare, fiecare fapt psihologic ce formeaza o personalitate aparte. Inca din copilarie, personajul narator vede lumea ca o succesiune de obiecte fara logica, inventand propriile povesti pentru a o face mai usor de inteles. Singuratic si bolnavicios, copilul isi formeaza un concept propriu asupra existentei, transformandu-se intr-un adolescent nesigur de realitate, meditand constant la iluzia vietii materiale.Teribila intrebare cine anume sunt traieste atunci in mine ca un corp in intregime nou, crescut in mine cu o piele si niste organe ce-mi sunt complet necunoscute. Rezolvarea ei este ceruta de o luciditate mai profunda si mai esentiala decat a creierului. Tot ce e capabil sa se agite in corpul meu, se agita, se zbate si se revolta mai puternic si mai elementar decat in viata cotidiana. Totul implora o solutie.Am observat in mare parte o transpunere in imagini si senzatii concrete, asa cum spunea Mironescu, a unei dileme metafizice, ce despica in doua identitatea subiectului. Blecher are originalitatea de a prezenta problematica existentialismului fara a o forta, reactualizand-o.
Arata mai mult
  • Like review icon 0
  • Add comments
Andrada S 02/05/2020 14:28
O carte care se citeste usor, si care nu ar trebui sa lipseasca din bibliotecile celor pasionati de literatura romana. Romanul lui Max Blecher asaza sub lupa realitati familiare multora dintre noi
Arata mai mult
  • Like review icon 0
  • Add comments

2 din 2 de rezultate

Acum se comanda

Noi suntem despre carti, si la fel este si

Newsletter-ul nostru.

Aboneaza-te la vestile literare si primesti un cupon de -10% pentru viitoarea ta comanda!

*Reducerea aplicata prin cupon nu se cumuleaza, ci se aplica reducerea cea mai mare.

Ma abonez image one
Ma abonez image one