Caietul de lucru pentru limba si literatura romana pentru clasa a III-a abordeaza toate continuturile din noua programa pentru clasa a III-a, incluzand si notiuni teoretice si exercitii aplicative legate de textul nonliterar, fluturasul informativ, invitatia, mail-ul, afisul, cartea si revista clasei. De asemenea, sunt prezentate si modele de organizatori grafici, care il ajuta pe copil sa extraga mai usor informatiile din textul citit si sa le organizeze eficient: diagrama Venn, ciorchinele, metoda SINELG etc. Conform noilor tendinte in invatamant, care pun un mare accent pe intelegerea textului, am oferit spre analiza cateva lecturi, folosind diverse metode moderne interactive: metoda cubului, jurnalul cu dubla intrare, teoria inteligentelor multiple. Speram ca acest auxiliar, prin abordarea completa a temelor din noua programa, sa fie util elevilor si cadrelor didactice, indiferent de manualul pe care lucreaza la clasa.
CUPRINS:
I. ORTOGRAFIE SI PUNCTUATIE
1. Propozitia si textul
2. Semnele de punctuatie
3. Ortogramele • Ortogramele sa / s-a • Ortogramele sau / s-au • Ortogramele intr-o / intr-un, dintr-o / dintr-un • Ortogramele ia / i-a • Ortogramele iau / i-au • Ortogramele la / l-a • Ortogramele nea / ne-a • Ortogramele neam / ne-am • Ortogramele * v-a / v-a • Ortogramele * cam / c-am • Ortogramele * cai / ca-i • Ortogramele * intruna / intr-una • Ortogramele * cel / ce-l, cea / ce-a / cei / ce-i • Ortogramele * moi / m-oi
II. FONETICA SI VOCABULAR
1. Sunetul si litera. Vocale si consoane
2. Silaba
3. Cuvantul
4. Cuvinte cu forma diferita si sens asemanator
5. Cuvinte cu sens opus
6. Cuvinte cu mai multe intelesuri
III. SCRIEREA CORECTA A CUVINTELOR
1. Scrierea lui „m” inainte de „b” si „p”
2. Scrierea cu „a” si „i”
3. Grupurile de sunete (litere) ea, ia, oa, ie, iea, ua
4. Cuvinte care contin vocale duble ii, ee, oo, uu
IV. COMUNICARE. INTELEGEREA TEXTULUI
1. Comunicarea
2. Textul
1. Textul narativ • Model de abordare a textului narativ • Metoda cubului • Jurnalul cu dubla intrare
2. Textul descriptiv
3. Textul in versuri
4. Textul nonliterar / informativ • Activitati propuse pornind de la teoria inteligentelor multiple
V. SCRIEREA FUNCTIONALA SI IMAGINATIVA
1. Scrierea functionala
A. Cartea postala. Ilustrata
B. Felicitarea
C. Fluturasul informativ
D. Invitatia
E. Afisul
F. Cartea / Revista clasei
G.Mail-ul
H. Tabelul / Organizatorii grafici • 1. Diagrama Venn • 2. „Floarea” alimentara • 3. Fagurele de miere • 4. Ciorchinele • 5. Metoda Sinelg
2. Scrierea imaginativa
A. Partile unei compuneri
B. Compunerea dupa o ilustratie sau un sir de ilustratii
C. Compunerea dupa un sir de intrebari
D. Compunerea folosind cuvinte de sprijin
E. Compunerea cu inceput dat
F. Compunerea dupa un plan de idei
G. Compunerea libera
H. Povestirea scrisa dupa benzi desenate
VI. PARTILE DE VORBIRE
1. Cuvantul – parte de vorbire
2. Substantivul. • Felul substantivelor • Numarul substantivelor • Genul substantivelor • Scrierea si pronuntarea corecta a unor substantive
3. Adjectivul
4. Legatura adjectivului cu substantivul
5. Pronumele personal. Pronumele personal de politete
6. Verbul. Numarul verbului