Opere Vol I+II E. Lovinescu
Opere Vol I+II E. Lovinescu
Volumul II: 1170 pagini
Indaratul relativismului intregei mele opere se afla [...] o realitate sufleteasca, constiinta de fiecare minut, stringenta, pururi actuala, si nu teoretica, a neantului universal ce nu putea impinge decat la o viziune cos-mica, in care valorile se degradeaza, si se estompeaza in indiferenta totala. Desi putea duce la anarhie morala sau, cel putin, la contemplativitate pura, sensul acut si prezent al labilitatii n-a dus nici la una, nici la alta; nimicind pana si germenele vointei de putere, in virtutea paradoxului trait de oricine din noi, a lasat neatinsa necesitatea activitatii spirituale dezinteresate, care, lipsita de finalitate, fatala, irationala si irezistibila, domina, astfel, intr-un peisagiu de cenuse.
E. LOVINESCU
fragment:
“Daca arta e »un joc", daca sentimentul estetic e „bucuria adeseori sadica, deplina si independenta de or alte sentimente si idei", d. Aderca este logic, cand re noaste atat de paradoxal in copil „flinta estetica perfec „Este crud cu altii pentru ca pe el il intereseaza nu privelistea, si cele mai ingrozitoare cataclisme — moarte cutremure, prabusiri, incendii — pentru el tot joc sunt." Prezenta copilului intre oameni maturi are un sc precis: „reimprospatarea multumita car omul matur isi reinnoieste inventivitatea care-i usure biruinta in viata, iar spiritul sau, incovoiat asupra tristel realitati inconjuratoare, redobandeste virtutea de-a bucura din nou de privelistea lumii si jocurile ei"; alat de copii, se impuneau si oamenii primitivi — ca singurii receptivi ai valorilor pure: „oameniiprimitivi— inainte de irania clanului, copiii Inainte de aparitia pubertatii bucurat in plina voie de placerile cestei lumi es-ictice. Omul de azi insa, supus legilor clanului de mii de ittii de ani, nu are de luptat numai cu elemente streine ;tre navalesc asupra placerii estetice pure, alterand-o, ci de luptat cu insasi aceasta emotie estetica, ea, care .1 pare aproape totdeauna in stare impura, minereu si ganga sufleteasca, din care trebuie sa extragem abia bucuria estetica originala." “
Descrierea produsului
Volumul II: 1170 pagini
Indaratul relativismului intregei mele opere se afla [...] o realitate sufleteasca, constiinta de fiecare minut, stringenta, pururi actuala, si nu teoretica, a neantului universal ce nu putea impinge decat la o viziune cos-mica, in care valorile se degradeaza, si se estompeaza in indiferenta totala. Desi putea duce la anarhie morala sau, cel putin, la contemplativitate pura, sensul acut si prezent al labilitatii n-a dus nici la una, nici la alta; nimicind pana si germenele vointei de putere, in virtutea paradoxului trait de oricine din noi, a lasat neatinsa necesitatea activitatii spirituale dezinteresate, care, lipsita de finalitate, fatala, irationala si irezistibila, domina, astfel, intr-un peisagiu de cenuse.
E. LOVINESCU
fragment:
“Daca arta e »un joc", daca sentimentul estetic e „bucuria adeseori sadica, deplina si independenta de or alte sentimente si idei", d. Aderca este logic, cand re noaste atat de paradoxal in copil „flinta estetica perfec „Este crud cu altii pentru ca pe el il intereseaza nu privelistea, si cele mai ingrozitoare cataclisme — moarte cutremure, prabusiri, incendii — pentru el tot joc sunt." Prezenta copilului intre oameni maturi are un sc precis: „reimprospatarea multumita car omul matur isi reinnoieste inventivitatea care-i usure biruinta in viata, iar spiritul sau, incovoiat asupra tristel realitati inconjuratoare, redobandeste virtutea de-a bucura din nou de privelistea lumii si jocurile ei"; alat de copii, se impuneau si oamenii primitivi — ca singurii receptivi ai valorilor pure: „oameniiprimitivi— inainte de irania clanului, copiii Inainte de aparitia pubertatii bucurat in plina voie de placerile cestei lumi es-ictice. Omul de azi insa, supus legilor clanului de mii de ittii de ani, nu are de luptat numai cu elemente streine ;tre navalesc asupra placerii estetice pure, alterand-o, ci de luptat cu insasi aceasta emotie estetica, ea, care .1 pare aproape totdeauna in stare impura, minereu si ganga sufleteasca, din care trebuie sa extragem abia bucuria estetica originala." “
Detaliile produsului