Countdown header img desk

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Countdown header img  mob

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Principele

De (autor): Niccolo Machiavelli

0
(0 review-uri)
Principele - Niccolo Machiavelli
Rasfoieste

Principele

De (autor): Niccolo Machiavelli

0
(0 review-uri)
     De ce o noua traducere a cartii de referinta a stiintelor politice? Pentru ca textele mari isi modifica sensul la o noua lectura, iar actualitatea Principelui depinde de intelegerea si de acceptarea fiecarei noi generatii de cititori. Politica este la Machiavelli un calcul al beneficiilor si al costurilor, iar omul polibc are a fi constient de singura realitate a lumii care este puterea si nu moralitatea. Axioma politicii machiavellice (binele are adesea drept consecinta raul si invers) a inspirat termenul “realpolik”, maturizat national abia in secolul al XIX-lea si operationalizat in veacul trecut si azi. A pune pe acelasi palier indrumarile secretarului Florentei cu abilitatile politice ale lui Otto von Bismarck sau cu cele diplomatice ale lui Henry Kissinger inseamna a construi o genealogie a unei filosofii, sau a unei tehnici, sau a unei capacitati de diagnoza si tratament. lar Machiavelli nu a produs doar acesti discipoli ci multi altii, inclusiv dictatori, care si-au legitimat crimele prin malformarea ideii de actiune politica necesara. (Lucian Pricop)      Fragment din volum:
 
    “CAPITOLUL IX. De principatu civili [Despre principatul civil]
 
    Trecand la cealalta parte a analizei noastre si anume cand un cetatean devine principe al tarii sale nu prin crime ori printr-o actiune violenta, ci prin bunavointa concetatenilor, stapanire careia i se poate spune principat civil (ca sa-l poti dobandi, nu trebuie nici calitati deosebite, nici sa profiti de o soarta norocoasa, ci, mai de graba, de o siretenie bine calculata), voi spune ca la conducerea unui asemenea principat se ajunge fie cu sprijinul populatiei, fie cu ajutorul celor puternici. Fiindca in toate orasele se intalnesc doua feluri deosebite de pareri. Ele sunt urmarea faptului ca populatia nu doreste sa fie nici condusa, nici asuprita de cei puternici, pe cand cei puternici doresc sa o conduca si s-o asupreasca; din aceste doua vointe deosebite, in orice stat se iveste unul dintre cele trei efecte ale lor, adica ori principatul, ori libertatea, ori dezordinea.
    Principatul apare fie prin vointa poporului, fie al celor puternici, dupa cum una sau cealalta din aceste doua parti are prilejul sa o faca. Caci, daca cei puternici isi dau seama ca nu se pot opune poporului, ei incep sa acorde sprijin unuia de-ai lor si-l ridica la rangul principe pentru ca, acoperiti de el, sa-si poata satisface toate poftele.
    Poporul, de asemenea, vazand ca nu poate sa reziste celor mari, acorda si el sprijin cuiva si-l alege principe pentru ca acesta, prin autoritatea sa, sa-l apere. Cel care ajunge principe cu ajutorul celor puternici, se mentine mai greu decat cel care dobandeste marirea cu sprijinul poporului, fiindca are multi oameni in jurul lui care se socotesc a fi egalii sai si de aceea nu le poate porunci si nici nu-i poate manevra dupa propria-i vointa. Dar, cel care ajunge principe cu ajutorul poporului si se afla singur pe tron, nu are pe nimeni in jur sau foarte putini care sa nu fie gata sa-l asculte. Afara de aceasta, pe cei puternici nu-i poti multumi fara a-i nedreptati pe ceilalti, pe cand poporul poate fi multumit astfel; caci ceea ce vrea poporul este mai cinstit decat ceea ce vor cei mari, intrucat acestia din urma vor sa asupreasca, iar celalalt nu vrea sa fie asuprit.”
Citeste mai mult

15.00Lei

15.00Lei

Primesti 15 puncte

Important icon msg

Primesti puncte de fidelitate dupa fiecare comanda! 100 puncte de fidelitate reprezinta 1 leu. Foloseste-le la viitoarele achizitii!

Indisponibil

Descrierea produsului

     De ce o noua traducere a cartii de referinta a stiintelor politice? Pentru ca textele mari isi modifica sensul la o noua lectura, iar actualitatea Principelui depinde de intelegerea si de acceptarea fiecarei noi generatii de cititori. Politica este la Machiavelli un calcul al beneficiilor si al costurilor, iar omul polibc are a fi constient de singura realitate a lumii care este puterea si nu moralitatea. Axioma politicii machiavellice (binele are adesea drept consecinta raul si invers) a inspirat termenul “realpolik”, maturizat national abia in secolul al XIX-lea si operationalizat in veacul trecut si azi. A pune pe acelasi palier indrumarile secretarului Florentei cu abilitatile politice ale lui Otto von Bismarck sau cu cele diplomatice ale lui Henry Kissinger inseamna a construi o genealogie a unei filosofii, sau a unei tehnici, sau a unei capacitati de diagnoza si tratament. lar Machiavelli nu a produs doar acesti discipoli ci multi altii, inclusiv dictatori, care si-au legitimat crimele prin malformarea ideii de actiune politica necesara. (Lucian Pricop)      Fragment din volum:
 
    “CAPITOLUL IX. De principatu civili [Despre principatul civil]
 
    Trecand la cealalta parte a analizei noastre si anume cand un cetatean devine principe al tarii sale nu prin crime ori printr-o actiune violenta, ci prin bunavointa concetatenilor, stapanire careia i se poate spune principat civil (ca sa-l poti dobandi, nu trebuie nici calitati deosebite, nici sa profiti de o soarta norocoasa, ci, mai de graba, de o siretenie bine calculata), voi spune ca la conducerea unui asemenea principat se ajunge fie cu sprijinul populatiei, fie cu ajutorul celor puternici. Fiindca in toate orasele se intalnesc doua feluri deosebite de pareri. Ele sunt urmarea faptului ca populatia nu doreste sa fie nici condusa, nici asuprita de cei puternici, pe cand cei puternici doresc sa o conduca si s-o asupreasca; din aceste doua vointe deosebite, in orice stat se iveste unul dintre cele trei efecte ale lor, adica ori principatul, ori libertatea, ori dezordinea.
    Principatul apare fie prin vointa poporului, fie al celor puternici, dupa cum una sau cealalta din aceste doua parti are prilejul sa o faca. Caci, daca cei puternici isi dau seama ca nu se pot opune poporului, ei incep sa acorde sprijin unuia de-ai lor si-l ridica la rangul principe pentru ca, acoperiti de el, sa-si poata satisface toate poftele.
    Poporul, de asemenea, vazand ca nu poate sa reziste celor mari, acorda si el sprijin cuiva si-l alege principe pentru ca acesta, prin autoritatea sa, sa-l apere. Cel care ajunge principe cu ajutorul celor puternici, se mentine mai greu decat cel care dobandeste marirea cu sprijinul poporului, fiindca are multi oameni in jurul lui care se socotesc a fi egalii sai si de aceea nu le poate porunci si nici nu-i poate manevra dupa propria-i vointa. Dar, cel care ajunge principe cu ajutorul poporului si se afla singur pe tron, nu are pe nimeni in jur sau foarte putini care sa nu fie gata sa-l asculte. Afara de aceasta, pe cei puternici nu-i poti multumi fara a-i nedreptati pe ceilalti, pe cand poporul poate fi multumit astfel; caci ceea ce vrea poporul este mai cinstit decat ceea ce vor cei mari, intrucat acestia din urma vor sa asupreasca, iar celalalt nu vrea sa fie asuprit.”
Citeste mai mult

Detaliile produsului

De pe acelasi raft

De acelasi autor

Parerea ta e inspiratie pentru comunitatea Libris!

Acum se comanda

Noi suntem despre carti, si la fel este si

Newsletter-ul nostru.

Aboneaza-te la vestile literare si primesti un cupon de -10% pentru viitoarea ta comanda!

*Reducerea aplicata prin cupon nu se cumuleaza, ci se aplica reducerea cea mai mare.

Ma abonez image one
Ma abonez image one