4.708 (24 review-uri)
(0)
(1)
(0)

doarEU 04/23/2019
O carte interesanta, care abordeaza un subiect fascinant. Recomand.

George.P. 01/05/2021
Autorul bestsellerului international Laur, Evgheni Vodolazkin, revine cu o poveste coplesitoare despre memorie si vina, despre o iubire atat de puternica, incat invinge haosul si chiar moartea. Aviatorul a fost finalist la principalele premii literare din Rusia si a castigat, in 2016, Bolsaia Kniga
Innokenti Platonov, protagonistul romanului, fara a fi in realitate aviator, savarseste un zbor extrem intre inceputul si sfarsitul secolului XX, devenind obiectul unui experiment intreprins intr-un lagar cu destinatie speciala. Nascut in 1900, el este inghetat in azot lichid la mijlocul anilor ’20, iar in 1999, deja in alta lume, este dezghetat. Trezit din somnul experimentului pe un pat de spital, memoria lui Innokenti pare a fi tabula rasa. In incercarea de a-si reconstitui istoria personala, el incepe, la sfatul doctorului sau, sa noteze intr-un jurnal franturi haotice de amintiri: chipuri, imagini, intamplari. Treptat, apar Petersburgul din primii ani ai secolului XX, copilaria, scoala si intaia iubire, Revolutia din 1917 si, in sfarsit, lagarul. Odata cu iesirea din spital, pe Innokenti il asteapta o viata noua, in care poate sa iubeasca iar si sa redescopere lumea. O lume unde el, asa cum o arata si propriul sau nume, este un Candide — insa unul care se simte responsabil si pentru cele traite, si pentru cele netraite, tema vinovatiei aducand in Aviatorul ecouri dostoievskiene

trandafirani 12/27/2020
„Aviatorul” (Humanitas, 2017) este un roman care, la o primă impresie, dă senzația de clișeu. Scenariul tipic, în care personajul principal se trezește, amnezic, pe un pat de spital. Urmează, firește, efortul re-amintirii, incertitudinile, încercarea de adaptare la noua realitate, furorul neuronal care se străduiește să restabilească legăturile cu propria identitate, cu „paradisul pierdut” al trecutului.

trandafirioana 12/27/2020
"Aviatorul” nu este, cum se spune, o carte „ușor de citit”. Textul e cu atât mai complex cu cât rememorările sunt mai dese și scot la suprafață episoade teribile din viața anterioară criogenării lui Platonov: arestarea sub acuzația de crimă, lagărul, boala, frigul, munca grea, inaniția, duritatea torționarilor, epuizarea psihică. Întrebat de o ziaristă care este principala descoperire pe care a făcut-o în lagăr, Innokenti răspunde iritat: „Am descoperit că omul se transformă în vită incredibil de repede.” Un adevăr universal valabil.

marinelanuca 12/14/2020
Îți trimiți copiii la școală, însă colegii lui vor fi aceia care îl vor educa. Ralph Waldo Emerson
Vremea învaţă pe cei care n-au profesor.
Felul cum este profesorul este mult mai important decât ceea ce preda el. Karl Menninger

CLAUDIU 12/01/2020
Subiectul este interesant- tine de domeniul sf si anume înghețarea unui om aflat într-un lagar de concentrare, in azot lichid, ca parte a unui experiment in Rusia anilor 1930 și încercarea acestuia de a-si aminti viata de dinainte, la momentul în care este dezghețat. Este o carte a istoriei sentimentelor din cele doua timpuri diferite cronologic.
Invariabil, o compar cu Laur care este de excepție, după părerea mea. Aviatorilor nu reuseste sa evoce aceleași sentimente ca in Laur, de asta 4*.

Pentru profunzimea si multiplele planuri pe care se desfasoara gandurile personajului principal am acordat 5 stele.
In rest este un roman trist in care aflam din nou cate tragedii a produs asa zisa Marea revolutie din octombrie din Rusia tarista.
Oarecum aminteste despre asta in aceiasi maniera cu romanul Scara lui Iakov...

Scris in acelasi stil caracteristic autorului, romanul se parcurge cu nevoia de a nu lasa cartea din mana pana la deznodamant.
Mi-a placut mult, recomand!

Florina56 08/19/2020
O calatorie a memoriei. Fascinant cum Platonov, personajul principal reda amanuntit dupa un secol in care a fost inghetat toate trairile pe care le-a avut in viata anterioara. Fascinant cum acesta reuseste sa se integreze intr-o noua lume.

MITA ALEXANDRU 08/13/2020
În fața unei capodopere, trebuie să stai smerit și să te simți un ales pentru că ai avut fericirea să o descoperi.

Acest autor reușește sa scrie cărți memorabile și o literatura de calitate. Este o carte cu substanță, o carte cu greutate. Este o placere sa o citești. Evenimentul este unul dramatic, care te face sa guști fiecare pagina.

oltean larisa 07/21/2020
Superba, geniala, ca toto ceea ce este scris de marele rus Evgheni Vodolazkin.
Este o carte care mi-a patruns usor in suflet , cu fiecare fila.
O recomand din toata inima! Se demonstreaza inca o data faptul ca autorii rusi sunt inegalabili.

Marian1234 07/18/2020
Povestea de suprafaţă este aparent simplă: Innokenti (o variantă a numelui latin „Innocentius”, derivat de la cuvântul „innocens”, care înseamnă „inocent”) Platonov, un tânăr de aproape 30 de ani, se trezeşte pe patul unui spital din Rusia anului 1999, şi devine conştient de faptul că suferă de o pierdere completă a memoriei.

Lau34 07/18/2020
Evgheni Vodolazkin este febletea mea de cand am citit Laur (primul roman pe care l-am citit de el). Asa ca si cartea asta am citit-o pe sistem de la Like. Sau ceva.Aviatorul se intituleaza cartea.Este cu totul altfel decat Laur sau decat Brisbane. Dar tocmai de aia e faina. Bine, oricum se simte stilul rusului in tot ce scrie.Dar e ca io cu berea: o beau si la birou, si acasa, si pe plaja, si la munte. Tot bere beau, dar e altceva. Asa si cu scriitura lui Evgheni. Daca iti place o tot bei. Pardon, citesti :DRecenzia video pe care am facut-o cartii aici

emsmile 07/13/2020
Foarte bună cartea. Promptitudine la livrare.

Arhip Mihaela 06/23/2020
Istoria nu este scrisă doar de învingători, este scrisă de supravieţuitori. Şi nu întotdeauna supravieţuitorii sunt învingători. Romanul „Aviatorul”, scris de Evgheni Vodolazkin este o tulburătoare mărturisire cerută personajului principal, tânărul Innokenti Platonov, de către Timpul care l-a învins. Şi de către propria conştiinţă, care nu-i permite, într-o situaţie limită, să dispară purtând povara unei greşeli. Sau a unei curiozităţi nesatisfăcute. Mărturisirea necesită pagini şi timp. Şi o profundă cunoaştere a sinelui.
Povestea de suprafaţă este aparent simplă: Innokenti (o variantă a numelui latin „Innocentius”, derivat de la cuvântul „innocens”, care înseamnă „inocent”) Platonov, un tânăr de aproape 30 de ani, se trezeşte pe patul unui spital din Rusia anului 1999, şi devine conştient de faptul că suferă de o pierdere completă a memoriei. Treptat, subconştientul lui, ghidat de medicul Geiger, realizează un colaj de întâmplări, parfumuri, sunete şi emoţii care îi recompun viaţa. Fost student la Arte, secţia Pictură, tânărul s-a născut în anul 1900, este „de-o seamă cu secolul” şi a trăit în Sankt Petersburg, într-o casă „de pe Bolşoi Prospekt colţ cu Zverinskaia”, unde aveau, el şi mama sa, „o cameră într-o locuinţă supusă compactării.” Îndrăgostit de Anastasia (din grecescul „anástasi”, care înseamnă „înviere”), fata unui vecin, Serghei Nikiforovici Voronin, profesor la Academia Teologică, promite că o va proteja după ce tatăl ei este arestat de angajaţii G.P.U. (Direcţia Politică de Stat, organ pentru asigurarea securităţii statului), în urma unui denunţ făcut fără un motiv precis de un vecin, Nikolai Ivanovici Zareţki, un banal lucrător la o fabrică de mezeluri: „- Nu ştiu nici eu de ce l-am denunţat pe profesor. M-am dus aşa, cine ştie de ce, şi l-am denunţat.” Restul e poveste...

Ferat Aida 05/28/2020
L-am descoperit pe Evgheni Vodolazkin într-un interviu Garantat 100%. Gazda emisiunii, Cătălin Ștefănescu, a recomandat această carte, împreună cu cealaltă apariție și mai cunoscută, „Laur”. Am comandat ambele cărți. Am început cu „Aviatorul”. Îmi place jurnalul, ca gen literar. O astfel de carte nu se citește pe nerăsuflate, ci ne oferă câteva pagini de parcurs în fiecare zi. Vodolazkin este un senzitiv profund. Confirmă în contemporaneitate clasica sensibilitate rusească, plină de lirism calm.

sorescu1 05/19/2020
Fragment din carte:
"Asadar, continuarea insemnarilor. Daca e sa fim exacti, acestea nu mai sunt insemnari. Pornind de la faptul ca mi s-a propus sa folosesc un computer, am inventat cuvantul „intipariri”.

Dmd7 05/17/2020
Innokenti Platonov, protagonistul romanului, fara a fi in realitate aviator, savarseste un zbor extrem intre inceputul si sfarsitul secolului XX, devenind obiectul unui experiment intreprins intr-un lagar cu destinatie speciala.

Destinul omului este o mare necunoscuta si ne pune mereu in fata neprevazutului, mai stim si ca este crud, fabulos, mununat, sadic, fascinant si imbietor, dar niciodata nu-i ofera aceluiasi om oportunitatea de a muri, de a intoarce la viata si de a continua ca si cand nimic nu s-a intamplat. Se joaca cu noi, este mai siret si mai puternic. Aviatorul si povestea lui ne reamintesc faptul ca moartea face parte din viata. Lectura acestui roman m-a bucurat, m-a intristat si m-a pus pe ganduri!

Foarte buna cartea,pe masura ce o parcurgi e si mai buna!
Mi-a placut foarte mult cum compara epocile,prin senzatii,zgomote,mirosuri..
E super buna cartea!
Recomand!

marianacalin 04/09/2020
Este o carte intrigant, interesanta și care te face sa o citești și recitești cu drag. Recomand!

M-a prins, contrar aparențelor. Depinde cum o citești, cum o vezi și ce îți imaginezi. Proiectul de criogenie e tema recurentă iar stilul narativ este de jurnal, personal. Interesant, recomand.

De ce să nu recunosc, îmi place intertextualitatea și am o doză de misticism reprimata undeva în mine, de aceea uneori îmi plac coincidențele. Așa că tocmai ce văzusem “Ouăle lui Tarzan”, documentarul lui Alexandru Solomon și filmul “Realive”, în timp ce citeam “Aviatorul” de Evgheni Vodolazkin.
Așa că mi s-a părut că universul, în înțelepciunea sa, îmi transmite ceva anume, din moment ce laitmotivul renașterii (sau al vieții de după moarte, cum vreți să-i spuneți) revenea, ba chiar numele proiectului de criogenie – LAZARUS / LAZAR – apărea atît în al doilea film pomenit, cît și în carte. Pe de altă parte, documentarul este filmat într-o fostă țară sovietică, iar “aviatorul” din carte se trezește în Rusia viitorului (viitor pentru el, prezent pentru noi).

//