4.833 (6 review-uri)
(5)
(1)
(0)
(0)
(0)

suntmariaaa 02/14/2021
Romanul lui Nicolae Breban se intemeiaza tocmai pe sondarea psihologiei abisale a personajelor, marcata de vointa nietzscheeana putere, aceea care, potrivit filozofului german, anuleaza castigul de umanitate produs de morala crestina, intorcand fiinta umana a luptei dure, salbatice pentru dominare si supravietuire, catre conditia de "animale bolnave", in care domina raportul dintre agresat si agresor. Pe aceasta relatie a suprematiei celor puternici, se constituie principalele cupluri ale romanului, Paul-Dan, Irina-Titus, Irina-Vostinaru, Krinitzki-Miloia. Cel mai semnificativ cuplu este Paul-Krinitzski, pe care, in roman, se intemeiaza analiza cu cele mai semnificative efecte ale psihologiei abisale. Paul Sucuturdeanu, personajul principal, este un adolescent vulnerabil, incapabil de a distinge realitatea de fictiune, aflata sub semnul unei imaginatii oscilante, ceea ce si face din el un martor necreditabil, desi asistase la doua dintre cele trei crime, traind, din aceasta cauza, un puternic sentiment al vinovatiei.

cirtoajeteodor 01/05/2021
Paul, odata intors la baraca muncitorilor, singurul adapost, il cunoaste pe Dan Dabici, un adolescent, care venea in fiecare seara sa joace carti. Dan era fiul vitreg a vaduvei din decovil, Irina Dabici. Paul afla de la muncitori ca Leca intrase in conflict cu Simonca pentru o bucata de pamant si de aceea era el cel banuit si inchis. Dupa sase zile, Leca era inca arestat din ordinul procurorului, desi nu erau probe incriminatorii. Au mai fost anchetati si Titus, un student exmatriculat, si Krinitzki.

Violentă, obositoare pe alocuri, interesantă prin prezentarea halucinogenică a lui Paul. Se preia tiparul lui Dostoevsky, în anumite părți.
Roman psihologic-detectivist. Seamănă cu stilul Agathei Christie la final.

ari.c 12/22/2020
Titlul este sugestiv: personajele sunt "bolnave", suferind de maladii grave, atingand morbidul si tarele psihiatrice. Fac parte dintr-o lume oarba, care si-a pierdut controlul asupra datelor realului, proiectand asupra lor efecte ale "tenebrelor sufletului omenesc" (Ov. S. Crohmalniceanu). O spune chiar Donesie, asasin in serie aproape involuntar, pentru a se elibera de complexele de inferioritate care il dominasera toata viata

trandafirioana 12/13/2020
Personajul principal al romanului, Paul, este un tanar care cauta de lucru. El se afla in gara unui orasel de provincie si asteapta sosirea decovilului, cu care calatoreste pana in Nadrag. Pe drum, remarca o femeie, o vaduva foarte frumoasa ce locuieste in Nadrag. Odata ajuns in oras, Paul isi cauta de lucru la fabrica de sobe, unde veneau muncitorii din intreaga provincie si unde ii intalneste pe Krinitzki, un urias care citea o pilda din Biblie, pe un altul ce parea invatacelul uriasului si doi tineri.

Roman ecranizat in 1970, in regia lui Nicolae Breban, cu Dan Nutu, Ion Caramitru, Mircea Albulescu, Ion Dichiseanu, Ion Besoiu si Emilia Dobrescu
Odata cu Animale bolnave, Nicolae Breban revine la realism, intr-un roman de actiune vie, palpitanta, cu personaje clasic conturate, de la detectivi la profeti, roman ce nu-ti refuza scene de maxima violenta, anchete brutale, violuri, crime si, in acelasi timp, prefirat subtil, cu elemente suav halucinatorii, urme ale antirealismului vizionar de care se aratase minat altadata. - Ion Negoitescu

//