Bookfest 2019
Books vs. movies

Alina Mocan

32 aprecieri

14 review-uri

Tatuatorul de la Auschwitz - Heather Morris

Este o carte bună; dacă este prima carte despre Holocaust pe care o citiţi, probabil veţi fi foarte impresionaţi. Este adevărat că punctează destul de multe dintre atrocităţile pe care le-au suportat evreii în acea perioadă, dar este doar puţin prea comercială pentru gustul meu. Daca vă interesează subiectul, citiţi-o pe aceasta şi apoi mai căutaţi, sunt şi altele mai complexe, care ar merita citite, e un capitol al istoriei despre care nu putem citi "prea mult". Prin urmare, i-aş da 5 stele daca e prima carte citită pe subiect sau dacă vă interesează mai mult o poveste de dragoste plină de obstacole de netrecut şi doar 4 stele dacă stiţi destul de multe despre ce s-a întamplat atunci din punct de vedere istoric - e posibil să păţiti ca mine şi să nu puteţi empatiza până la capăt cu personajul principal. Oricum ar fi, nu pierdeţi dacă o citiţi.

2019-04-02 08:00:12

Printre tonuri cenusii - Ruta Sepetys

O carte foarte frumos scrisă, cu un subiect pe nedrept considerat mai puţin interesant decat Holocaustul, şi anume Marea Epurare, adică eliminarea din Uniunea Sovietică a tuturor acelor "elemente" care ar fi putut reprezenta un pericol cât de mic pentru dictatura lui Stalin, ceea ce a presupus măsuri ca arestul la domiciliu, deportarea sau execuţia celor vizaţi.
Cartea spune povestea deportării în Siberia din perspectiva unei adolescente de 15 ani, Lina, care este ridicată de către soldaţi în toiul nopţii împreună cu familia ei. Este foarte uşor de citit, are personaje foarte puternic conturate - ca mama Linei, de care te ataşezi ca cititor pentru că în ciuda situaţiei în care se află îşi păstrează demnitatea, refuză să se lase redusă la condiţia de animal şi să trădeze pentru a obţine avantaje, are mereu o vorbă de alinare, dar şi o prezenţă de spirit care în momentele critice face diferenţa între viaţă şi moarte.
Cartea este impresionantă tocmai pentru că arată că şi în condiţiile cele mai vitrege oamenii găsesc motive pentru a zâmbi, se bucură de lucruri pe care altfel le-ar lua de-a gata şi că, chiar şi în mijlocul iadului şi a unor călăi fără conştiinţă, există încă licăriri de umanitate.

2019-04-02 06:24:49

Zuleiha deschide ochii - Guzel Iahina

Cel mai mult mi-a plăcut stilul în care este scrisă cartea, care curge ca o poveste. Detaliile sunt redate cu atâta finețe, încât parcă ai avea un tablou în față, care ți se dezvăluie printr-o pereche de ochi inocenți, care parcă abia descoperă lumea.
Contextul istoric, foarte interesant și el, și anume deportarea în Siberia de către sovietici a tătarilor din Kazan din timpul Marii Epurări, mi s-a părut mai mult un pretext, povestea fiind de fapt despre transformarea unei femei, Zuleiha, care aparent este foarte fragilă, dependentă, slabă - curcă plouată, așa cum o numește soacra ei și care în momentul în care rămâne captivă într-un loc rupt de lume împreună cu ucigașul soțului ei, aflată împreună cu mai mulți deportați sub comanda acestuia, nu are alte variante decât să se frângă și să moară sau să găsească resursele interioare necesare și să supraviețuiască.

2019-04-11 07:47:51

Iubire amara - Elena Ferrante

Așa cum scrie și pe coperta a patra, este vorba despre un roman îndrăzneț, dar în sensul că nu este deloc o carte ușor de digerat. Nu am citit niciodată o carte atât de apăsătoare, care să redea atât de bine felul în care trăiește un om care a avut o copilărie plină de zbucium, cu relații complicate cu părinții, sfâșiat între adorație și ură față de aceștia. Nu am simțit niciodată atât de mult dorința ca finalul unei cărți să fie unul plin de speranță, în care protagonista să învețe ce înseamnă bucuria de a trăi, pasiunea. Dacă mi s-a îndeplinit dorința sau nu, trebuie să aflați singuri :).

2019-04-05 06:17:40

Narcis si Gura-de-Aur (Rao Clasic) - Hermann Hesse

Până să citesc această carte, nu am știut că se poate scrie atât de frumos. Este genul de carte la care savurezi fiecare frază, care te pune pe gânduri și te subjugă prin măiestria cu care sunt folosite cuvintele.

2019-04-05 06:47:40

Casa spiritelor - Isabel Allende

Isabel Allende are un stil minunat de a scrie şi de a creiona personaje cu imparțialitate, descriindu-le la fel de firesc şi calitățile şi defectele, având un fel de toleranță părintească față de greşelile pe care le fac acestea, pe care le prezintă mai degrabă ca pe nişte evenimente normale de viață. În "Casa spiritelor" originile ei sud-americane sunt evidente datorită îmbinării neobişnuite între religie şi spiritism, misticism şi superstiție şi, mai presus de toate, un simț practic care preia controlul în momentele în care spiritualitatea nu îşi are locul. Este istoria unei familii spusă din diferite perspective, o sumă de poveşti care sunt ca piesele de puzzle ale unui portret de familie.
Mi s-a părut că seamănă ca stil sau ca atmosferă cu "Despre dragoste şi alți demoni" a lui Marquez.

2019-04-02 09:17:04

Surorile Boleyn - Philippa Gregory

Un roman istoric foarte fain, uşor de urmărit şi plăcut de citit. Respectă realitatea istorică, dar adaugă acestor personaje îndepartate şi misterioase o aură de romantism, le atribuie nişte trăiri care le aduc mai aproape de noi cei care traim într-o epoca şi într-o lume atât de diferite. Povestea de dragoste a lui Anne Boleyn cu regele Henric al VIII lea este binecunoscută, dar prin această carte avem ocazia de a vedea lucrurile din alt unghi, şi anume prin ochii surorii acesteia, care a fost înaintea ei amanta regelui. Romanul este plin de intrigi, vedem cum fetele tinere din familiile de nobili sunt folosite ca monede de schimb pentru a îmbunătăţi poziţia clanului, pentru a căpăta putere şi diferite privilegii. Nimeni nu ţine cont de sentimentele lor, de iubirile, sau dimpotrivă, de aversiunile lor, este o lume în care o femeie nu deţine niciun bun şi nu poate lua nicio decizie, nici măcar în ceea ce priveşte propria-i persoană. Şi totuşi, se naşte îndoiala: oare femeile conduc din umbră totul prin inteligenţă, farmec şi subtilitate sau puterea este întotdeauna în mâinile bărbaţilor şi ingeniozitatea feminină este doar o iluzie?

2019-04-02 07:09:49

Agonie si extaz. Vol. 1, 2 - Irving Stone

Mărturisesc faptul că am început să citesc cartea atrasă fiind doar de titlu, fără să știu despre ce este vorba în cuprinsul ei. Când mi-am dat seama că subiectul nu era unul preferat de mine, și anume o biografie a unui artist, mai exact a lui Michelangelo Buonarroti, întinsă pe aproximativ o mie de pagini, era prea târziu, deja mă subjugase. Nu aș fi crezut că o să citesc pe nerăsuflate o carte despre dragostea lui Michelangelo pentru sculptură, venerația cu care atingea marmura, felul în care se manifestă geniul creator și modul în care îți stăpânește viața. Poate a ajutat și faptul că pentru mine cartea a fost revelatoare în ceea ce privește timpul și locul în care a trăit, atmosfera epocii renascentiste și greutățile cu care s-au confruntat artiștii acelor vremuri. Cu siguranță, ulterior, am privit altfel operele lui Michelangelo, în special Pieta, care și-a câștigat un loc aparte în sufletul meu, poate și datorită acestei cărți. Fiecare dintre aceste o mie de pagini merită citită.

2019-04-19 07:00:06

Padurea norvegiana - Haruki Murakami

Pentru că am citit-o în adolescență și m-am regăsit foarte mult în ea la momentul respectiv, îi dau cărții 5 stele. Mie mi s-a părut o carte de o sinceritate șocantă, este un gen total opus cărților de tip telenovelă scrisă, unde se dramatizează foarte mult niște lucruri banale și personajele bune au parte de un sfârșit fericit al poveștii. Aici, dimpotrivă, personajele sunt puse în situații de viață foarte dificile, și exact ca în realitate, unii reușesc să facă față durerii și pierderii, iar alții nu sunt suficient de puternici și se pierd pe ei în tăvălugul emoțiilor. Nu există personaje pozitive și personaje negative, ci oameni care trec prin experiențe frumoase sau dificile, fiecare trăindu-le în felul său. Am rămas după terminarea romanului cu acea senzație că îmi va lipsi, că m-am atașat de personaje, așa cum se întâmplă cu cărțile bune, așa că o recomand.

2019-04-19 05:44:25

Laur - Evgheni Vodolazkin

Este unul dintre puținele volume pe care mi-am propus să le recitesc cândva şi aceasta este cea mai mare laudă pe care o pot aduce unei cărți. Este genul acela de literatură rusă clasică, în care timpul curge altfel decât în zilele noastre, pentru care trebuie să ai răbdare şi o stare anume pentru că este o lectură care te poartă spre interiorul tău, te face să îți pui întrebări şi să afli răspunsuri despre tine: "cuvântul scris pune în ordine lumea".

2019-04-03 05:58:41

Casa de la Riverton - Kate Morton

Mi-a plăcut mai mult "Grădina uitată" a aceleiași autoare. Și aceasta este o carte potrivită atunci când nu aveți chef de mari filosofii, ci vreți să citiți ceva ușor, dar pe mine m-a mai pierdut uneori cu prea multe descrieri și tărăgănarea acțiunii. "Grădina uitată" mi s-a părut mai captivantă, m-a ținut curioasă până la final. Per ansamblu, însă, e o carte plăcută, relaxantă.

2019-04-19 06:26:27

Despre dragoste si alti demoni - Gabriel Garcia Marquez

Aceasta este una dintre cărțile de care m-am îndrăgostit. Îmi place foarte mult îmbinarea de magie, religie, misticism, superstiție... granițele dintre ele sunt atât de fine și uneori (sau mai degrabă deseori) nu mai știi unde începe una și unde se termină cealaltă. În perioada Inchiziției, tot ce nu era înțeles, era considerat ca fiind lucru diavolesc și trebuia înlăturat sau exorcizat. Dar atunci când trăiești o dragoste pentru o ființă umană mult mai mare decât cea pentru divinitate, care te mistuie, te obsedează, te transformă? Este permisă o astfel de iubire în această lume, în aceste timpuri?

2019-04-19 06:11:27

Gradina uitata - Kate Morton

Aș spune că este o carte foarte potrivită pentru vacanță: este genul de roman ușor de citit, fără mari dileme existențiale, scris într-un stil plăcut și cu o intrigă care te prinde și te forțează să lași deoparte tot ce ai de făcut ca să vezi unde duce firul poveștii. Dacă vă plac acele cărți în care sunt alternate mai multe planuri - trecutul și prezentul, în care un personaj își caută rădăcinile și vrea să dezlege niște mistere care planează asupra strămoșilor lui, dacă credeți în legăturile indestructibile dintre noi și cei de același sânge, o să vă placă. Are tot ce-i trebuie ca să fie o poveste reușită: mister, suspans, poveste de iubire.

2019-04-11 08:13:44

Cioplitorul in piatra - Camilla Lackberg

Acest roman face parte din seria Fjallbacka a Camillei Lackberg, dar volumele sunt scrise în aşa fel încât au înțeles citite împreună, dar şi separat. Este o carte polițistă, plină de suspans şi piste false, dar şi amuzantă pe alocuri datorită discrepanței dintre felul în care se văd unele personaje şi felul în care sunt de fapt percepute de cei din jur. Mi-a plăcut faptul că personajul principal, polițistul, nu este prezentat ca un supererou, ci este uman, cu frici şi nesiguranțe, care nu îl împiedică însă să îşi facă treaba foarte bine. Talentul autoarei de a menține viu interesul pentru personajele care revin in toate volumele este cheia dependenței care te împinge să vrei neapărat să pui mâna şi pe următoarea carte din serie.

2019-04-03 06:32:37