Lecturi pentru Mini Cititori

patrascu88

0 aprecieri

11 review-uri

eBook Zuleiha deschide ochii - Guzel Iahina

Daca prima jumatate a romanului mai e cum mai e, autoarea incercand si reusind, intr-o oarecare masura, sa expuna tragedia traita de tatari si, in general, de popoarele turcice din URSS in anii terorii staliniste, chiar si fara sa mentioneze macar o singura data numele lui Stalin, in a doua parte reuseste contra-performanta de a reabilita imaginea comandantului de lagar. Mai mult chiar, reuseste sa transmute iadul GULAG-ului intr-o poveste cu accente epopeice de genul ``Cum am cucerit Estul``, uitand, se pare, faptul ca, spre deosebire de pionierii americani care s-au dus in Vest din proprie initiativa, in marea lor majoritate, dincoace, deportatii au fost dusi in Est, impotiva propriei lor vointe. De asemenea, descrierea vietii din lagar este la ani-lumina distanta de ceea ce cunoastem din marturiile consemnate in ``Arhipelagul GULAG``. Iar daca ne referim la virtuti strict literare, ``O zi din viata lui Ivan Denisovici`` a lui Soljenitin, ar fi trebuit sa constituie un punct de reper si, eventual, o frana pentru efuziunile de-a dreptul lirice ale autoarei. Mai mult de atat, personajele au profunzimea psihologica a unui banc de platici.

2020-08-06 11:39:14

eBook Lebedele de pe Fifth Avenue - Melanie Benjamin

O poveste admirabil spusa despre ultimii ani ai aristocratiei americane, din perspectiva vietii si operei lui Truman Capote, vazut de autoare ca fiind cel care a aplicat lovitura finala lumii bune new-yorkeze, prin dezvaluirea unor secrete de alcov.

2020-08-05 10:54:14

eBook Iata-ma - Jonathan Safran Foer

Un roman fabulos despre iudaism in modernitate. Despre evreii care au refuzat sa-si invete urmasii idis pentru ca doreau ca ei sa fie americani. Despre faptul ca ne amintim si apreciem doar mortii, dar nu dam doi bani pe cei care au supravietuit atrocitatilor secolului al XX-lea. Despre ce inseamna Israelul si despre ce sunt israelienii. Totul vazut prin fanta ingusta a unei familii normale aflata in plina criza de identitate.

2020-05-14 12:28:08

O mie de femei albe - Jim Fergus

O moderna oda adusa ``bunului salbatic``, intruchipat aici de amerindieni, cu sfioase accente lirice, in descrierile naturii si cu puternice accente feministe. Umorul si ironia de la inceput se pierd pe parcurs, intr-o volbura narativa si intr-o incercare discutabila de a deslusi motivatiile si trairile unui grup de femei, efectuata de un barbat.

2020-05-08 11:13:07

eBook Tangoul Vechii Garzi - Arturo Perez-Reverte

O poveste de iubire amestecata cu oarece istorie a tangoului si spoita cu nuante sahiste, desfasurata pe doua continente, la bordul unui pachebot luxos, hoteluri de mare clasa si spelunci argentiniene, narata cu talentul si priceperea obisnuite la Reverte. Daca nu ar fi fost introduse si aspectele de spionaj ar fi fost chiar mai bine.

2020-05-05 10:43:06

eBook Viata privata a dinastiei Tudorilor - Tracy Borman

O rapida insa interesanta trecere in revista a istoriei dinastiei Tudorilor din perspectiva vietii private. Nu este doar o insiruire de mici amanunte de genul hainelor, mancarurilor, mobilierului, vietii curtenesti, din epoca respectiva, ci in permanenta este accentuat rolul politic al acestor amanunte, felul in care dinastia Tudorilor s-a folosit de conceptul de viata privata a monarhului pentru a consolida insasi institutia regalitatii si puterea dinastica.

2020-05-05 10:43:06

Sfarsitul singuratatii - Benedict Wells

Scrisa intr-un ritm alert si cu o densitate narativa care trimite la Bernhard Schlink, cartea este o analiza a modului in care vietile a trei frati sunt afectate de moartea parintilor intr-un accident de masina. Lipsita de umor, de ironie si autoironie, care ar fi fost poate necesare avand in vedere insiruirea de evenimente tragice prezentate, inclusiv sinuciderea unui scriitor la vila sa din Elvetia, ramane interesanta prin efortul laborios de a reconstitui personajele prin franturi de amintiri reprimate.

2020-04-02 01:00:06

Venetia - Jan Morris

Nu este un ghid de calatorie si nici o istorie a Venetiei. Mai degraba o colectie de impresii, povesti, istorii, reflectii si sfaturi turistice. Scrisa bine, cu nerv si uneori chiar cu umor. Destul de bine documentata, pe partea istorica si artistica. Nu intra in multe amanunte, din nici un domeniu, iar asta este o calitate. Putin mai greoaie in partea a doua, unde se mai pierde din umor. Impresiile autoarei despre caracterul venetienilor sunt delicioase.

2020-04-01 12:00:31

Uriasul ingropat - Kazuo Ishiguro

O incercare literara interesanta, construita pe trei dimensiuni: pe de o parte o privire istorica aruncata asupra momentului de fuziune a populatiei bretone cu cea saxona in Anglia de dupa regele Arthur, pe de alta o introspectie cu privire la rolul memoriei in definirea umanitatii, iar la urma, o reflectie indurerata asupra dorintei naturale, umane, de a fi impreuna chiar si in moarte, dorinta imposibil de indeplinit. Vedem cum se ciocnesc cele doua lumi, cea veche, bretona, creatoare de legende in care fiinte mitice isi intretaie pasii cu oamenii, intruchipata de un dragon batran si bolnav care nu se trezeste din somn, ori din agonie, nici chiar atunci cand este amenintat direct, si cea noua, saxona, care distruge toate aceste legende si vechi credinte, intruchipata de un razboinic tanar si plin de viata. Care, evident, va ucide dragonul.

2020-03-18 12:38:09

Vreme ciudata la Tokio - Hiromi Kawakami

La fel ca in ``Pravalia de maruntisuri a domnului Nakano`` Hiromi Kawakami promoveaza un stil literar suplu, direct, simplu si introspectiv. Dar aceasta simplitate este una specific japoneza, plina de sensuri si de subtilitati. Iar pentru amatorii de mancare japoneza, chiar daca in subsidiar, este o etalare efervescenta de meniuri, de la supa de ciuperci proaspat culese la balena.

2020-03-16 09:00:06

eBook Ungurii despre romani. Nasterea unei imagini etnice - Sorin Mitu

Ne aflam in fata unei lucrari de exceptie. ``Ungurii despre romani`` practica o trecere in revista a istoriei romanilor, din perspectiva ungurilor. Ne sunt prezentate cu lux de amanunte teoriile istoricilor si intelectualilor maghiari cu privire la originea romanilor, la rolul si locul romanilor in organizarea statala a Transilvaniei si mai apoi a Ungariei si Imperiului Habsburgic. Incercarile de cooperare dintre romani si unguri precum si conflictele dintre ei sunt explicate si motivate, printre altele, tocmai de viziunea, ori mai bine zis de iluziile pe care ungurii si le-au facut cu privire la caracterul romanilor si la pozitia lor politica. O lucrare documentata la sange, cu un aparat critic impresionant. Felicitari autorilor!
Gabriel Patrascu

2020-03-05 11:00:06

//