00
00

Ssm.20

0 aprecieri

11 review-uri

Principiul proportionalitatii - Teodor Papuc

E o carte bună, pentru o lucrare juridică, oferind repere interesante si actuale ale jurisprudenţei CEDO. Trecem peste exprimarea ciudată "Curtea de la Strasbourg" in loc de CEDO, ciudată pentru că, dincolo de faptul că toată lumea ştie că CEDO e la Strasbourg, expresia pare a evoca latura străină, în loc de cea internaţională (adică practic şi a noastră), a acestei instanţe, care nu este decât un mijloc de cooperare dintre state, la care ele au aderat liber. Dar această deficienţă din titlu nu se reflectă în textul cărţii, care e scrisă profesionist si care de aceea merită studiată. Chiar dacă subiectul nu e nou si nici surprinzător, cartea este un eveniment al literaturii juridice in limba română.

2020-12-01 02:09:10

Cuvant hotarator privind stabilirea legaturii dintre filosofie si legea revelata - Ibn Rusd

E prima lucrare a unui învăţat islamic medieval pe care am citit-o si am fost incântat. Faptul că legea revelată impune cercetarea filosofică e un gând magistral. M-aş bucura să mai am acces la lucrări din aceeaşi categorie, deşi înţeleg că traducerea e o întreprindere dificilă.

2020-12-01 01:54:10

Legile morale si politice - Pitagora

Textul conţine o mulţime de idei folositoare în domeniul ştiinţelor sociale. Multe sunt absolut fermecătoare prin expresivitatea lor. Trebuie totuşi menţionat că el reproduce o culegere apărută în Franţa sfârşitului de secol 18 (tomul 6 din Călătoriile lui Pitagora...), nu tocmai transparent alcătuită, în sensul că nu se indică, în concret, sursele fiecărei "legi". Pitagora însuşi nu a scris nimic şi cu atât mai mult nu a scris această carte, care este menită doar să reproducă mediat latura politică a filosofiei sale. Ar fi fost necesară o prefaţă care să explice sursa textelor sau măcar traducerea prefaţei culegerii lucrării franceze. Aceasta cu atât mai mult cu cât unele "legi" sunt într-o concordanţă frapantă cu unele idei ale Revoluţiei franceze, cum este aceea a neîncrederii în asociaţii sau corporaţii.

2020-11-05 12:54:45

Manualul si fragmente - Epictet

Cartea conţine două traduceri ale celor două texte, dintre care cea a lui Constantin Fedeleş este, în opinia mea, considerabil mai expresivă. Am găsit multe dintre reperele filosofiei stoice din perioada romană, pe care o reprezintă autorul şi despre care ştim că a influenţat formarea modului în care am fost învăţaţi să gândim.

2020-11-05 12:39:45

Istoria Bisericii Romanesti 1+2 - N. Iorga

E o carte de referinţă, care merită citită, dar care din nefericire suferă din două perspective. În primul rând, autorul nu e suficient de detaşat de subiect pentru a garanta obiectivitatea judecăţii istorice. Sunt multe aprecieri subiective şi mai toate în cheie etnic-naţionalistă. Din această cauză, parcă simţi instantaneu nevoia să verifici multe dintre faptele relatate, mult mai intens decât în cazul literaturii istorice obişnuite. În al doilea rând, foarte multe fapte sunt spuse în treacăt, cu insuficientă aplecare, deşi nevoia de detaliere se face simţită. Deci, o carte care rămâne respectabilă din cauza reputaţiei autorului, dar care lasă multe "puncte-puncte" care se cereau completate chiar de autor.

2020-10-21 12:39:57

Stat si Biserica in Vechea Romanie intre 1821-1925 - Paul Brusanowski

O abordare obiectivă a relaţiei, Tarii Româneşti, Moldovei, Principatelor Unite şi apoi României cu Biserica Ortodoxă Română, înainte si după recunoasterea autocefaliei. Ajută la înţelegerea caracterului uneori contradictoriu al acestei relaţii in prezent, intre preferentialism şi imixtiune.

2020-10-21 11:39:57

Ciocnirea civilizatiilor si refacerea ordinii mondiale - Samuel P. Huntington

Deci am citit-o pe toată. Nu m-a convins deloc cu privire la existența civilizatiei zise "ortodoxe", excluderea ei din civilizatia occidentală fiind artificială si motivata ideologic de ideea adversității dintre ruși și americani, supravietuind sfârșitului razboiului rece. De altfel, impartirea lumii pe baze religioase, promovata in toată cartea, pare cam obsesivă si menită să hraneasca anxietatile identitare americane.

2020-07-03 08:20:16

Despre fiinta si esenta - Thoma D’Aquino

O scurtă expunere bazată pe Aristotel şi Avicenna, din vremea când teologia şi filosofia nu se separaseră cum urma să se intample in secolele următoare, prin marginalizarea celei din urmă. O dovada clară ca la inceput ele formau o unitate şi un mic argument că teologia nu este nici astăzi altceva decât tot filosofie.

2020-06-10 07:00:06

Despre spiritul legilor - Montesquieu

Lectură obligatorie despre ideile începătoare ale democraţiei, despre cum se prefigura lumea civilizata atunci cand nu exista. Un prilej si de a cugeta despre masura in care inca ne raportam la conceptii preiluministe despre putere sau despre libertate, dar si despre cea in care iluminismul insusi s-a pozitionat in cadrul eternei dispute privind subordonarea dintre individ si stat. Cedeaza interesul individului in fata celui al statului? Nu cumva cedează mai degrabă interesele unora decât ale altora? Preocuparea în legătură cu o bună organizare a societăţii nu o fi în principal despre o repartizare convenabilă a puterii şi prea puţin despre egalitate si fraternitate? Nu ştiu, mai citim şi mai vedem.

2020-06-10 04:15:44

Imaginariile politicului - Jean-Jacques Wunenburger

O carte minunată despre exploatarea politică a mitologiei sociale si istorice, din care transpare ideea intemeierii politicii pe imaginarul colectiv. Poate pentru ca societatea nu are o conştiinţă, ci doar membrii ei, iar mintile lor sunt imposibil de pus de acord, asa-zisa constiinta colectiva nu poate opera decât cu repere imaginare.

2020-06-10 02:45:44

Istorie si mit in constiinta romaneasca - Lucian Boia

Despre nevoia de integritate in istoriografie, prin raportare la spiritul prezentului. Succesiunea de prezenturi istorice generează o istorie a variantelor istorice, in care se valorifică selectiv ceea ce serveste politicii momentului. Sub acest aspect, cartea e lămuritoare, cum e si in privinta nevoii de a spune totusi adevarul. Dar autorul nu teoretizează, cel puţin nu suficient, ce e mitul istoric si cum se deosebeste el de falsul istoric, pentru ca e evident că nu e totuna. Nu rezultă nici dacă un adevăr istoric poate constitui in acelasi timp un mit istoric. Mai cercetăm.

2020-06-10 02:15:45

//