Aceasta carte-studiu prezinta caracteristicile culturale ale angajatilor romani si impactul acestora in viata personala si profesionala. Studiul a fost realizat de compania de consultanta si training Result Development pe 1132 romani, marea majoritate fiind angajati, cu studii superioare.
Resursele definitorii ale romanilor sunt: creativitatea, inteligenta, independenta, spiritul de familie, dorinta de schimbare si criticismul sunt puse in umbra de propriile lor limitari: dorinta de putere, tendinta spre barfe, tendinta de a invidia, pasivitatea, fatalismul si resemnarea. Iar viitorul romanilor ni se dezvaluie de propriile aspiratii: perfectionismul, competenta si disciplina, deschiderea spre invatare, colaborarea, siguranta, integritatea.
Lucrarea analizeaza diferenta intre romani si occidentali prin formula “magia onestitatii si mitul inteligentei la romani”. Daca americanii si europenii se considera mai buni decat ceilalti, dar nu si mai inteligenti, romanii se considera atat mai buni, cat si mai inteligenti.
Identificam doua pericole ale selfului romanesc cauzate de lipsa de incredere si lipsa de predictibilitate, caracteristici culturale esentiale in constructia unui viitor previzibil.
Aceasta lucrare aduce contributii valoroase in domeniul resurselor umane, analizand motivatiile si frustrarile angajatilor romani, modalitatile de autoevaluare si evaluare a celorlalti, oportunitatile de schimbare culturala.
Fragment din volum:
“Cum se manifesta inteligenta la romani?
Din perspectiva istorica, faptul ca „rezistam" de peste doua mii de ani pe acest teritoriu poate fi un indicator al inteligentei noastre adaptative si practice. Cu privire la partea de intelegere, perspicacitate ramane o intrebare deschisa si sper ca fiecare dintre noi sa isi ofere raspunsuri realiste si satisfacatoare. Referitor la inteligenta sociala ne putem gandi ca avem o orientare preponderent emotionala si resurse intuitive extraordinare. Dar avem nevoie sa dezvoltam un proces mai riguros, mai stiintific de comunicare si relationare. Ne referim la modul cum abordam comunicarea, la atitudinea noastra fata de comunicare (privita ca un proces de invatare) si tehnicile specifice de exprimare, ascultare si intelegere folosite in mod uzual. O alta explicatie a inteligentei la romani tine de asocierea acesteia cu rezolvarea de probleme, cu centrarea pe acest scop - vezi si „Criticism (si centrarea pe probleme)".
In studiile realizate in SUA si Europa de Vest, cercetarile au relevat faptul ca participantii se considera mai buni, mai onesti decat ceilalti, dar nu mai inteligenti. Explicatia oferita de autori a fost aceea ca oamenii considera ca pot deveni mai buni, dar nu si mai inteligenti; inteligenta fiind, in buna masura, innascuta - vezi si capitolul „Magia onestitatii si mitul inteligentei la romani".
Revenind la rezultatele studiului nostru, acestea demonstreaza ca romanii se considera atat mai buni decat ceilalti, cat si mai inteligenti (diferenta dintre perceptia fata de sine si fata de ceilalti cu privire la inteligenta este semnificativa din punct de vedere statistic).
Chiar daca inteligenta este innascuta (asa cum reiese din cele mai multe teorii si cercetari), faptul ca 63,4% dintre romani se considera mai inteligenti decat media arata cel putin increderea foarte mare pe care o au acestia in capacitatea lor adaptativa si in aceea de rezolvare a problemelor."