Countdown header img desk

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Countdown header img  mob

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Sexualitate si societate: istorie, religie si literatura

Sexualitate si societate: istorie, religie si literatura - Andrei Oisteanu
Rasfoieste

Sexualitate si societate: istorie, religie si literatura

O abordare comparativa a unui domeniu delicat, in care, apelind la numeroase aspecte inedite din istoria si cultura Romaniei si a lumii, autorul evidentiaza persistenta in mentalitatea colectiva, fie si in forme simbolice si metaforice, a unor modele mentale si comportamentale.

Pe 8 aprilie 1967, la implinirea virstei de 56 de ani, Emil Cioran isi nota in jurnal urmatoarele: "In tot ce am scris, nu i-am adus sexualitatii omagiul pe care il merita". Nu voi spune ca am scris prezenta carte doar ca un omagiu adus sexualitatii, ci si in incercarea de a intelege delicatele si misterioasele ei mecanisme si modul in care ele influenteaza (si sint la rindul lor influentate de) mecanismele sociale, morale si culturale. Este vorba de sexualitatea omului, cel mai rasat animal din punctul de vedere al Culturii si, tocmai de aceea, cel mai ratat animal din punctul de vedere al Naturii. Compunind aceasta lucrare, nu am plecat de la o teza prestabilita si nici de la un plan premeditat. Ea s-a alcatuit cumva organic. Am scris aceasta carte in aceeasi masura in care ea m-a scris pe mine. - Andrei Oisteanu
Fragment din lucrare:

„Ritualul cearsafului insangerat 

Nu este singura data cand principele Cantemir s-a referit la cearsaful patat (sau la camasa patata) cu sangele fecioriei in noaptea nuntii. In romanul cu cheie Istoria ieroglifica (1705), strutocamila (Mihai Racovita, domnitorul Moldovei, 1703-1705) se casatoreste cu „nevastuica" Helge (Ana Codreanu, frumoasa fiica a spatarului Dediu Codreanu). Ea n-a ramas virgina („ficioara nevasta") pana in momentul casatoriei (oficiata pe la 1698), cum s-ar fi cuvenit, pentru ca „in dragostea a multor jiganii intrasa si a multor minti de frumusetea ei sa nebunisa". Cantemir sugereaza astfel ca fiul lui Mihai Racovita (Constantin, si el viitor domn) nu a fost conceput de el. Astfel ca, in noaptea nuntii cu Ana/Helge, a ramas „patul nevapsit", adica nepatat cu sangele himenal al miresei si, ca atare, cearsaful nuptial nu a mai fost „slavit": 
 
Ficioara nevasta, nevasta ficioara,
Peste sese vremi roada sa-i coboara,
Fulgerul, fierul, focul mistuiasca.
Patul nevapsit [sa] nu sa mai slavasca (124, p. 150). 
 
Obiceiul de a expune in public si de a celebra „camasa/cearsaful cu semnele fecioriei" are vechimi biblice. Daca mirele pretindea ca mireasa nu s-a dovedit a fi virgina in noaptea nuntii („Am luat aceasta femeie, dar cand m-am apropiat de ea am gasit marturiile fecioriei [gr. ta parthenia]"), atunci parintii fetei trebuiau sa ia „marturiile fecioriei copilei" (camasa insangerata) si sa le prezinte, ca proba, „in fata sfatului batranilor", la poarta cetatii:
Ei [= parintii fetei] sa desfasoare vesmantul [= camasa fetei] dinaintea sfatului batranilor din oras (Deuteronomul XX, 13-17). 
Daca se dovedea a fi mincinos, mirele era obligat sa plateasca o amenda mare, de „o suta de sicli [de argint]". Dimpotriva, daca se dovedea a nu fi fecioara, ea era izgonita la poarta casei tatalui sau si omorata prin lapidare de catre „barbatii din oras".”
Citeste mai mult

-5%

PRP: 29.95 Lei

!

Acesta este Pretul Recomandat de Producator. Pretul de vanzare al produsului este afisat mai jos.

28.45Lei

28.45Lei

29.95 Lei

Primesti 28 puncte

Important icon msg

Primesti puncte de fidelitate dupa fiecare comanda! 100 puncte de fidelitate reprezinta 1 leu. Foloseste-le la viitoarele achizitii!

Indisponibil

Descrierea produsului

O abordare comparativa a unui domeniu delicat, in care, apelind la numeroase aspecte inedite din istoria si cultura Romaniei si a lumii, autorul evidentiaza persistenta in mentalitatea colectiva, fie si in forme simbolice si metaforice, a unor modele mentale si comportamentale.

Pe 8 aprilie 1967, la implinirea virstei de 56 de ani, Emil Cioran isi nota in jurnal urmatoarele: "In tot ce am scris, nu i-am adus sexualitatii omagiul pe care il merita". Nu voi spune ca am scris prezenta carte doar ca un omagiu adus sexualitatii, ci si in incercarea de a intelege delicatele si misterioasele ei mecanisme si modul in care ele influenteaza (si sint la rindul lor influentate de) mecanismele sociale, morale si culturale. Este vorba de sexualitatea omului, cel mai rasat animal din punctul de vedere al Culturii si, tocmai de aceea, cel mai ratat animal din punctul de vedere al Naturii. Compunind aceasta lucrare, nu am plecat de la o teza prestabilita si nici de la un plan premeditat. Ea s-a alcatuit cumva organic. Am scris aceasta carte in aceeasi masura in care ea m-a scris pe mine. - Andrei Oisteanu
Fragment din lucrare:

„Ritualul cearsafului insangerat 

Nu este singura data cand principele Cantemir s-a referit la cearsaful patat (sau la camasa patata) cu sangele fecioriei in noaptea nuntii. In romanul cu cheie Istoria ieroglifica (1705), strutocamila (Mihai Racovita, domnitorul Moldovei, 1703-1705) se casatoreste cu „nevastuica" Helge (Ana Codreanu, frumoasa fiica a spatarului Dediu Codreanu). Ea n-a ramas virgina („ficioara nevasta") pana in momentul casatoriei (oficiata pe la 1698), cum s-ar fi cuvenit, pentru ca „in dragostea a multor jiganii intrasa si a multor minti de frumusetea ei sa nebunisa". Cantemir sugereaza astfel ca fiul lui Mihai Racovita (Constantin, si el viitor domn) nu a fost conceput de el. Astfel ca, in noaptea nuntii cu Ana/Helge, a ramas „patul nevapsit", adica nepatat cu sangele himenal al miresei si, ca atare, cearsaful nuptial nu a mai fost „slavit": 
 
Ficioara nevasta, nevasta ficioara,
Peste sese vremi roada sa-i coboara,
Fulgerul, fierul, focul mistuiasca.
Patul nevapsit [sa] nu sa mai slavasca (124, p. 150). 
 
Obiceiul de a expune in public si de a celebra „camasa/cearsaful cu semnele fecioriei" are vechimi biblice. Daca mirele pretindea ca mireasa nu s-a dovedit a fi virgina in noaptea nuntii („Am luat aceasta femeie, dar cand m-am apropiat de ea am gasit marturiile fecioriei [gr. ta parthenia]"), atunci parintii fetei trebuiau sa ia „marturiile fecioriei copilei" (camasa insangerata) si sa le prezinte, ca proba, „in fata sfatului batranilor", la poarta cetatii:
Ei [= parintii fetei] sa desfasoare vesmantul [= camasa fetei] dinaintea sfatului batranilor din oras (Deuteronomul XX, 13-17). 
Daca se dovedea a fi mincinos, mirele era obligat sa plateasca o amenda mare, de „o suta de sicli [de argint]". Dimpotriva, daca se dovedea a nu fi fecioara, ea era izgonita la poarta casei tatalui sau si omorata prin lapidare de catre „barbatii din oras".”
Citeste mai mult

De pe acelasi raft

De acelasi autor

Rating general al produsului

5 stele
0
4 stele
0
3 stele
1
2 stele
0
1 stele
0

Parerea ta e inspiratie pentru comunitatea Libris!

Review-uri

Bozai Cosmin2 14/09/2020 11:41
green icon awesome check Achizitie verificata
Destul de interesanta, se vede ca domnul Andrei Oisteanu are o vasta cultura si stie despre ce vorbeste.
Arata mai mult
  • Like review icon 0
  • Add comments

1 din 1 de rezultate

Acum se comanda

Noi suntem despre carti, si la fel este si

Newsletter-ul nostru.

Aboneaza-te la vestile literare si primesti un cupon de -10% pentru viitoarea ta comanda!

*Reducerea aplicata prin cupon nu se cumuleaza, ci se aplica reducerea cea mai mare.

Ma abonez image one
Ma abonez image one