-86%, -30%, -50%, -79%

Sub aceeasi stea

Sub aceeasi stea - John Green

Bestsellerul verii al Editurii Trei m-a luat prin surprindere, fără îndoială: e vorba de un volum inclus într-o colecție destinată cititorilor tineri (a se citi: adolescenți), o poveste de dragoste cu un final nu foarte dificil de anticipat (atâta timp cât premisa e aceea a întâlnirii unor bolnavi de cancer), fără un premiu notoriu pe care autorul să-l fi încasat și care să apară lăbărțat pe prima copertă, Sub aceeași stea a reușit însă să rămână în topul preferințelor cititorilor de toate vârstele (performanță care la noi a repetată si la noi, după ce s-a vândut în milioane de exemplare în străinătate și a ajuns și bestseller New York Times). Desigur, ecranizarea promovată masiv, publicarea unei ediții a cărții cu coperta ecranizării -toate acestea au fost toate ingrediente care au sporit popularitatea și vizibilitatea volumului lui John Green. Insa chiar și acceptând acest fundal al unei campanii de marketing bine pusa la puncut, mi-a fost greu să îmi explic cum de o poveste cu și despre adolescenți a ajuns să stârnească și să cucerească cititorii de toate vârstele, așa că am trecut la lectură.

Romanul lui John Green se învârte în jurul poveștii lui Hazel și Augustus, doi tineri diagnosticați cu cancer: ea are metastaze pulmonare după o tumoare tiroidiană și are nevoie constantă de oxigenul respirat prin tubul pe care îl cară oriunde s-ar duce, în vreme ce el se află în remisie după un cancer osos. Ea se află sub un tratament experimental care îi menține starea de sănătate staționară, el își datorează remisia sacrificarii piciorului afectat initial. Amândoi se întâlnesc la un grup de sprijin pentru bolnavii de cancer, un loc pe care îl consideră mai degrabă o pacoste, atâta timp cât acolo se spun rugăciuni colective pentru organele atinse de boala și se glorifică bătălii câștigate în toiul războaielor care cu siguranță vor fi pierdute. Depășind faza negării, a depresiei și a revoltei, Hazel și Augustus par învățați să coabiteze cu boala de care suferă, acceptându-i conditionarile fără prea multă (melo)dramă. Între ei se naște o atracție indubitabilă a cărei evoluție este însă progresivă. De la primul schimb de replici și până la primul schimb de cărți nu mai decât un pas, iar după exploatarea curiozităților de lectură, cei doi vor fi aproape de nedespărțit, pregătindu-se chiar pentru o aventură (posibil romantică?) de proporții care include o excursie la Amsterdam, în căutarea unui scriitor și a clarificării întrebărilor legate de romanul pe care l-au citit. Desigur, boala, părinții și specialiștii vor avea toți un cuvânt de spus în ceea ce privește planurile adolescenților iar călătoria nu va aduce neapărat toate răspunsurile căutate. Ea va reprezenta însă șansa pentru ieșirea din perimetrul limitărilor bolii și pentru pariul relațional subsumat lecției: drumul este mai important decât destinația (mai ales când destinația este dispariția iminentă). Așadar, în ciuda deznodământului ușor de anticipat (deși, e loc de surprize, atunci când cancerul se dovedește o afecțiune suficient de capricioasă și de imprevizibilă în evoluție), alegerea implicării într-o poveste de dragoste nu va părea niciun moment o decizie neinspirată, chiar și când termenul ei de valabilitate va fi cunoscut protagoniștilor.

Pe undeva se simte că John Green apelează la tot felul de stereotipii și trucuri care să manipuleze emoțional cititorul: fericirea pământească e pusă față în față cu amenințarea permanentă a morții, experiența limită a adolescenței pe care o trăiesc personajele sale e dublată de experiența limita impusa de cancer, povestea de dragoste se actualizează și se precipită tocmai în Amsterdam – avatar al emancipării și libertății (până și casa Annei Frank aduce contribuția ei simbolică modestă), protagoniștii lui Green sunt ușor idealizați (fără să își piardă însă credibilitatea) sau măcar peste medie, atâta timp cât nu ezita sa faca referiri la Godot, T.S.Eliot, sunt răbdători, generoși, lucizi (cântăresc mult implicațiile angajamentului relațional în situația lor) etc.

În ciuda acestor tehnici oarecum transparente, în ciuda coincidențelor potrivite menite să călăuzească cititorul spre o destinație emoțională premeditată, romanul lui Green nu devine totuși prea serios pentru binele propriu (mai ales că, oricât am încerca, nu vom putea căpăta niciodată acces deplin la dimensiunea privată a suferinței celor cu boli incurabile, iar încercările în acest sens vor fi sortite eșecului, cel puțin din punct de vedere artistic). Reușita lui Green este aceea de a păstra un registru cel mult melodramatic, condimentându-și povestea cu observații din specia Gallows humor (adică remarci spirituale și pline de umor în circumstanțe disperate), concentrându-se nu atat pe realitatea invalidantă a bolii, cat mai ales pe dificultatea de a alege experiențe de viață firești, atunci când știm că secundele ne sunt numărate. De asemenea, este interesant faptul că scriitorul american alege să exploreze un alt segment al psihologiei celui diagnosticat cu boala incurabilă, un segment în care exasperarea nu se mai simte atât de acut, în care personajele nu se mai grăbesc să își predea mințile și corpurile celor mai extreme experiențe. mizand pe ideea că nu mai au nimic de pierdut.

În esență, Sub aceeași stea probabil că reușește să își cucerască cititorii prin faptul că povestea lui Hazel și a lui Augustus transmite un mesaj universal, ce e drept mai bine articulat și pătruns de cei condamnați la moarte de bolile fără leac: suferința e iminentă în existențele noastre trecătoare, de aceea nu e atât de important să o evităm prin alegerile pe care le facem, cât mai degrabă să îi dăm o semnificație, să dobândim impresia unui sacrificiu benefic, să dobândim, prin oamenii alături de care ne petrecem timpul (efemeri, la rândul lor) impresia unei veșnicii, a unei mici eternități paradisiace care își poate face loc în intervalul fix dintre nașterea și dispariția noastră, așa cum infiniturile matematice ajung să încapă între două numere.

Sub aceeasi stea

Fara suferinta, cum am putea sti ce e bucuria?
Isi vor aminti oamenii de mine? Ce sens are viata mea? Ce vreau sa las in urma?

Desi un medicament miraculos i-a prelungit viata, Hazel Grace Lancaster, in varsta de 16 ani, are impresia ca de cand se stie a fost „in faza terminala".
Insa atunci cand fermecatorul Augustus Waters, suferind si el de aceeasi boala cumplita, apare la intalnirile unui grup de suport unde merge Hazel, povestea fetei va fi complet rescrisa.
Spirite inrudite, impartind acelasi farmec si acelasi simt al umorului, Hazel si Gus incep o cursa contra cronometru in care invata ce inseamna sa iubesti.

Sub aceeasi stea este un amestec de melancolie, duiosie, intelepciune si umor.
The New York Times

International Bestseller
#1 TIME Magazine Fiction Book – 2012
Entertainment Weekly Best Fiction Book – 2012
#1 New York Times Bestseller
#1 Wall Street Journal Bestseller
USA Today Bestseller
The Huffington Post Best Books – 2012
Publishers Weekly Best Book
School Library Journal Best Book

„Povestea de iubire dintre Hazel si Augustus este cu atat mai reala, cu cat este condamnata inca de la inceput. Curajul si seninatatea de care dau dovada sunt o lectie de viata dintre cele mai impresionante.” - Entertainment Weekly

„Gandurile mele sunt stele pe care nu le pot aduna in constelatii.” -- Augustus Waters

John Green s-a nascut la 24 august 1977. Pentru romanul sau de debut, Looking for Alaska, a fost recompensat cu Michael L. Printz Award (2006).
Cea mai recenta carte a sa, Sub aceeasi stea, a ocupat prima pozitie pe lista de bestselleruri a publicatiei The New York Times.
Fiind unul dintre cei mai activi scriitori pe platforme virtuale, John Green a creat, impreuna cu fratele sau, Brotherhood 2.0, cel mai popular proiect video online, accesat pe YouTube de peste 30 de milioane de fani Nerdfighter din intreaga lume.

Fragment din roman:

" Imi placea mama, dar faptul ca era mereu langa mine imi dadea o stare ciudata de nervozitate. Si imi placea si Kaitlyn. Cu adevarat. Dar dupa cei trei ani in care fusesem indepartata de expunerea scolara propriu-zisa la cei de varsta mea, resimteam acea perioada ca pe o prapastie creata intre noi, peste care nu se putea construi nicio punte. Cred ca prietenii mei de la scoala voiau sa ma ajute pana la capat in lupta mea cu cancerul, dar in cele din urma au descoperit ca le era imposibil. In primul rand, nu exista niciun capat.
Asa ca m-am scuzat motivand ca am dureri si ca sunt obosita, dupa cum procedam adesea cand ma intalneam cu Kaitlyn sau cu ceilalti prieteni ai mei. Ca sa fiu sincera, durea mereu. Durea mereu sa nu poti respira ca o persoana normala, sa fii nevoita sa le reamintesti fara incetare plamanilor tai sa fie plamani, fortandu-te sa accepti ca e fara leac durerea sfredelitoare din interior spre exterior cauzata de oxigenarea insuficienta. Deci, nu minteam, de fapt. Pur si simplu alegeam dintre adevaruri.
Am gasit o banca in jurul careia era un magazin Irish Gifts, Fountain Pen Emporium si un magazinas in care se vindeau sepci de baseball -un colt din mall de unde nici macar Kaitlyn n-ar cumpara vreodata, si am inceput sa citesc Zorii de la miezul noptii.
Raportul fraza-cadavru era de 1:1, asa ca am devorat cartea fara sa-mi ridic macar o data privirea din ea. Imi placea sergentul-major Max Mayhem, in pofida faptului ca nu avea prea multe din punctul de vedere al unei personalitati tehnice, dar cel mai mult imi placea ca aventurile lui continuau sa se intample. Apareau mereu si mai multi tipi rai de omorat, si mai multi tipi buni de salvat. Noi razboaie izbucneau inainte sa fi fost castigate cele vechi. ca sa fiu sincera, nu mai citisem o serie ca asta inca din copilarie si eram incantata sa traiesc iar intr-o fictiune infinita. "

-30%

PRP: 49.00 Lei

!

34.30Lei

34.30Lei

49.00 Lei

Primesti 34 puncte

The New York Times

International Bestseller
#1 TIME Magazine Fiction Book – 2012
#1 New York Times Bestseller
#1 Wall Street Journal Bestseller
USA Today Bestseller
The Huffington Post Best Books – 2012
Publishers Weekly Best Book
School Library Journal Best Book

Fragment din roman:

14
5
3
0
2

MariexD 29/02/2024 13:31
Certainly! "The Fault in Our Stars" is a novel by John Green. Here's a fictional review for this well-known book:
Title: The Fault in Our Stars
Author: John Green
Review:
"The Fault in Our Stars" by John Green is a masterpiece of contemporary young adult literature that transcends its genre. This heart-wrenching yet beautifully crafted novel follows the journey of Hazel Grace Lancaster, a teenage cancer patient, as she navigates love, loss, and the profound impact of human connections.
Green's writing is poignant and poetic, capturing the essence of Hazel's voice with authenticity and grace. The narrative is infused with a perfect blend of humor, wit, and profound observations, making it accessible to a wide range of readers. The exploration of life's big questions is both thought-provoking and deeply moving.
The characters, especially Hazel and Augustus Waters, are vibrant and unforgettable. Their love story is both tragic and uplifting, a testament to the power of connection in the face of life's inevitable challenges. Green masterfully portrays the complexities of illness without romanticizing it, presenting an honest and raw portrayal of the human experience.
The novel's exploration of existential themes adds layers of depth to the story. Hazel's musings on life, death, and the universe resonate with readers on a profound level, inviting contemplation long after the book is finished. The use of a fictional novel within the novel, "An Imperial Affliction," further enriches the narrative by reflecting on the nature of storytelling itself.