peste 70 lei, oriunde in Romania!

Rasfoieste si comanda.

Adevarul despre fete

De (autor): Rebecca James

0
Adevarul despre fete - Rebecca James

Dacă îţi arunci privirea la titlul celui mai recent volum apărut în colecţia Funky Fiction, la Editura Pandora M, ai spune că ai de a face cu încă un manual de autoeducare adresat începătorilor în arta seducţiei. În naivitatea lor, aceştia ar fi probabil convinşi că ar exista un adevăr despre fete, un soi de informaţie cheie care, odată stăpânită, le va deschide poarta spre împărăţia cuceririlor. Cu siguranţă traducerea aleasă de editorul român, deşi este departe, în litera sa, de titlul original al romanului semnat Rebecca James, are menirea (ca şi originalul de altfel – Beautiful Malice) să atragă atenţia cu orice preţ. O chestiune care nu trebuie privită neapărat cu suspiciune, atâta timp cât, la sfârşitul lecturii, nu te vei simţi înşelat (şi cu siguranţă vei supravieţui, după primele pagini, dezamăgirii că nu te vei împărtăşi din vreo înţelepciune donjuanească milenară). Mai degrabă vei descoperi o abordare inedită într-un peisaj literar adresat tinerilor în care câteva formule la modă sunt deja exploatate din abundenţă. Dintre aceste formule, dacă nu sunt poveşti urbane violente, în care antieroii par emancipaţi sub semnul abuzului şi excesului călăuzitor aproape invariabil pe calea autodistrugerii, atunci sunt universuri fantasy în care povestea dintre buni şi răi, dintre monştri şi eroi e reînscenată la scară cosmică, fără să lipsească desigur accentele romantice care să sporească dramatismul. Fără îndoială că, dincolo de un oarecare schematism narativ, de senzaţia de “variaţiuni pe aceeaşi temă”, asemenea lecturi îi atrag pe cei tineri, pentru că vorbesc despre teme la care ei sunt sensibili: maturizare, prietenie, dragoste etc dar adesea o fac într-o formă destul de previzibilă şi poate chiar nerealistă.

Rebecca James optează însă, în romanul său pentru o combinaţie interesantă de elemente. Pe de o parte ea reţine elementul adversarului redutabil, monstruos, motorul desfăşurării acţiunii în universurile fantasy, pe de altă parte îl integrează într-o lume perfect plauzibilă, foarte familiară a liceenilor contemporani, densă în tentaţii şi în cultivarea aparenţelor şi scrie un roman cu puternice accente psihologice.

Titlul original al romanului Beautiful Malice trimite până la urmă la atitudinea ambivalentă pe care ne-o inspiră monştri, de teamă şi fascinaţie în acelaşi timp. Monstrul din romanul lui Rebecca James are o faţă umană, e încarnat într-o aparentă imagine a perfecţiunii, a unei fete tinere, atragătăoare, extravagante, dar care se dovedeşte periculoasă fără îndoială. Alice este genul de monstru cu care te împrieteneşti repede, care te cucereşte doar pentru a te lovi într-un moment cât se poate de bine calculat. Katie, protagonista romanului e o pradă uşoară pentru Alice: o adolescentă destul de retrasă, care a suferit o pierdere imensă (sora ei a murit în urma unui viol la o petrecere) şi care simte din plin nevoia să-şi reinventeze lumea. Când una din cele mai populare fete pe care le cunoşti vine şi îţi face propuneri de prietenie şi te invită să trăieşti un menage-a-trois inocent în propriul ei apartament, e cam greu să o refuzi. Katie găseşte in legătura cu Alice prilejul ideal de a-şi reface viaţa. Treptat, Katie va realiza că Alice reprezintă o ameninţare, că dincolo de imaginea cuceritoare se ascunde un dezechilibru profund, însă proporţia şi justificările ei nu vor fi lămurite decât spre finalul romanului. Construită pe trei fire narative, Adevărul despre fete relatează câteva secvenţe semnificative din istoria lui Katie: momentul morţii surorii ei, perioada de prietenie cu Alice (în care Katie trăieşte şi legături sentimentale importante) şi chiar experienţa maternităţii. Este interesant de observat că în romanul lui Rebecca James pierderea inocenţei (reprezentată de moartea unui apropiat de cărei responsabilitate nu te poţi elibera) nu se confundă cu maturizarea ci doar deschide calea maturizării pe care Katie o va desăvârşi abia după ce va consuma confruntarea cu Alice. Căci Alice dă expresie, din pură răutate sau nu neapărat (o altă ambiguitate a monştrilor), temerilor cele mai profunde de care suferă Katie şi pe care protagonista va trebui să le depăşească. Pe drumul lung şi anevoios al maturizării, Katie va avea de a face cu vinovăţia, cu alegerile (i)responsabile, cu trădarea, dar şi cu împlinirea emoţională.

Romanul lui Rebecca James ne expune nu atât un adevăr despre fete, cât despre oameni în general: monştri sunt printre noi, întâlnirea cu ei este până la urmă inevitabilă iar ei se dovedesc adesea a fi expresia necesităţii maturizării noastre. Vestea bună e că aceşti monştri pot fi înfruntaţi şi nu e nevoie de poţiuni magice sau de săbii cu puteri miraculoase. E nevoie de încredere în sine şi de o disponibilitate la renunţare… căci da, în romanul lui Rebecca James, ca şi în viaţă, victoriile nu sunt depline, si cu toate acestea ele nu sunt mai puţin victorii.

ADEVĂRUL DESPRE FETE – Rebecca James – Editura Pandora M, 2010

Adevarul despre fete

De (autor): Rebecca James

0
Dupa moartea surorii ei mai mici, o fata speciala si extrem de talentata, Katherine decide sa plece din casa parintilor, mult prea indurerati si asaltati neincetat de interogatoriile nemiloase ale mass-mediei. Se muta intr-un alt oras si se inscrie la o scoala noua. Precauta si singura, nu cauta decat anonimatul. Gaseste, in schimb, ultimul lucru la care s-ar fi asteptat: o prietena.
Alice Parrie este fata cea mai populara si charismatica din scoala. Extrovertita, superba, languroasa si imprevizibila, Alice este cat se poate de diferita de Katherine. Ajunge sa-i fie acesteia mai mult decat o sora. Entuziasmul ei e contagios, iar candoarea... uneori deconcertanta. N-ai cum sa-i rezisti!
Insa Alice are secrete mai intunecate decat isi poate cineva imagina...

Adevarul despre fete - romanul care a devenit un fenomen mondial!
A fost vandut in 38 de tari si a propulsat un autor necunoscut pana atunci in topul pietei internationale de carte.