Eminescu, modele cosmologice si viziune poetica
Eminescu, modele cosmologice si viziune poetica
Demersul autoarei trece dincolo de distinctia antum/postum, ca si de cele de gen (poezie/proza); de asemenea, aceasta viziune globala asupra operei eminesciene face ca un numar mai mare de teme fundamentale sa fie subsumate unui concept unificator: asa se intimpla cu „instrainarea“ sau „criza comunicarii“ aflate sub semnul a ceea ce Ioana Em. Petrescu numeste Constitutia istorica si drama instrainarii spiritului in timp, iar teme ca: poezia, somnul si moartea, magia, sentimentul patriei si sensul istoriei, iubirea sint incadrate in vasta categorie a Universurilor contemplative, ca „rezultat al efortului de reautentificare a existentei“. Capitole distincte sint dedicate vastului poem Memento mori (Oglinda de aur) si Odei (In metru antic). Unicitatea creatiei lui Eminescu, asa cum autoarea o afirma, nu mai este doar tematica si stilistica (avind ca unitati cuvintul sau imaginea), ci e una de natura ontologica si, mai mult decit atit, ea rezida in vocatia epistemologica: „In universul lui Eminescu se postuleaza coexistenta unei pluralitati de «limbaje», o pluralitate de moduri de articulare a sensului gindirii, a carei unitate prima nu e cuvintul, ci existenta obiectului, a fiintei sau a lumii «gindite»“.
Prefata Irinei Petras abordeaza lucrarea Ioanei Em. Petrescu pornind de la viziunea calinesciana, identificind totodata in universul eminescian „cronotopi fundamentali“ ca unda si cumpana. Alaturi de aceste consideratii – o scurta privire asupra volumului Eminescu si mutatiile poeziei romanesti (1989) si o nota bio-bibliografica. Un fragment inedit, cu titlul de Intimplare cu Ioana Em. Petrescu succede prefetei: un fel de proza evocatoare cu accente lirice, pornind de la un nucleu biografic si a carei eroina este insasi autoarea cartii de fata.
Un minus al acestei editii il constituie, din pacate, design-ul copertei, care nu reuseste sa depaseasca stereotipiile de manual unic de literatura. Dar cartea Ioanei Em. Petrescu ramine una de exceptie, a carei reeditare constituie deopotriva o necesitate si un eveniment.
PRP: 15.00 Lei
Acesta este Pretul Recomandat de Producator. Pretul de vanzare al produsului este afisat mai jos.
14.25Lei
14.25Lei
15.00 LeiIndisponibil
Descrierea produsului
Demersul autoarei trece dincolo de distinctia antum/postum, ca si de cele de gen (poezie/proza); de asemenea, aceasta viziune globala asupra operei eminesciene face ca un numar mai mare de teme fundamentale sa fie subsumate unui concept unificator: asa se intimpla cu „instrainarea“ sau „criza comunicarii“ aflate sub semnul a ceea ce Ioana Em. Petrescu numeste Constitutia istorica si drama instrainarii spiritului in timp, iar teme ca: poezia, somnul si moartea, magia, sentimentul patriei si sensul istoriei, iubirea sint incadrate in vasta categorie a Universurilor contemplative, ca „rezultat al efortului de reautentificare a existentei“. Capitole distincte sint dedicate vastului poem Memento mori (Oglinda de aur) si Odei (In metru antic). Unicitatea creatiei lui Eminescu, asa cum autoarea o afirma, nu mai este doar tematica si stilistica (avind ca unitati cuvintul sau imaginea), ci e una de natura ontologica si, mai mult decit atit, ea rezida in vocatia epistemologica: „In universul lui Eminescu se postuleaza coexistenta unei pluralitati de «limbaje», o pluralitate de moduri de articulare a sensului gindirii, a carei unitate prima nu e cuvintul, ci existenta obiectului, a fiintei sau a lumii «gindite»“.
Prefata Irinei Petras abordeaza lucrarea Ioanei Em. Petrescu pornind de la viziunea calinesciana, identificind totodata in universul eminescian „cronotopi fundamentali“ ca unda si cumpana. Alaturi de aceste consideratii – o scurta privire asupra volumului Eminescu si mutatiile poeziei romanesti (1989) si o nota bio-bibliografica. Un fragment inedit, cu titlul de Intimplare cu Ioana Em. Petrescu succede prefetei: un fel de proza evocatoare cu accente lirice, pornind de la un nucleu biografic si a carei eroina este insasi autoarea cartii de fata.
Un minus al acestei editii il constituie, din pacate, design-ul copertei, care nu reuseste sa depaseasca stereotipiile de manual unic de literatura. Dar cartea Ioanei Em. Petrescu ramine una de exceptie, a carei reeditare constituie deopotriva o necesitate si un eveniment.
Detaliile produsului