Cine mi-a luat cascavalul

De (autor): Spencer Johnson

0
Cine mi-a luat cascavalul - Spencer Johnson

Dacă sunt autori care se preocupă și se pricep să compună titluri de carte care să atragă din plin publicul cititor, atunci cu siguranță aceia sunt autorii cărților de dezvoltare personală. Evident remarcând pe copertă cuvinte cheie de tipul: învingător, reușită, fericire, succes, potențialii cititori nu au cum să nu devină cel puțin curioși, mai ales când dau cu ochii și peste elementele de vocabular din titlu care par să apropie aceste etichete-destinații ale prosperității de oricine: „cum să atingi”, „învață secretele…”, „pașii spre…” Cititorii cărților de dezvoltare personală pot să anticipeze, încă din titlul beneficiile volumului pe care sunt pe cale să-l parcurgă și adesea titlul este probabil unul din cei mai fermi întăritori ai deciziei de cumpărare.

Nu același lucru l-aș fi putut spune despre cartea lui Spencer Johnson care se intitulează Cine mi-a luat cașcavalul? În original (Who moved my cheese?), expresia probabil că este mai neutră din punct de vedere al semnificației însă în românește, un asemenea titlu pare să aibă o trimitere pecuniară imediată. Dând adesea peste acest volum, în timp ce mergeam la librărie, recunosc că nu am avut curiozitatea să îl răsfoiesc deși confruntarea cu el mi se părea hilară: iată un volum de nici 100 de pagini, un bestseller mondial al cărui titlu era o întrebare la care știam deja să răspund. Cine să-mi ia.. cașcavalul? Nimeni, era la locul lui în portofel, până la momentul la care m-aș fi decis să îl ofer de bunăvoie în schimbul unor produse. Desigur că mă amuzam gândindu-mă câți oameni care se simțeau prădați, într-un fel sau altul, cumpărau această carte (fără să-mi pot imagina însă cum ar fi putut fi consolați în mai puțin de 100 de pagini).

Aveam să mă lămuresc abia când volumul lui Spencer Johnson mi-a fost recomandat la ultima întâlnire Schimb de Cărți Brașov din 2011, de la Ceainăria Ceai et caetera. Atunci am aflat că bestsellerul lui Johnson este de fapt o fabulă simpatică despre atitudinea pe care o puteam avea in raport cu fenomenul schimbarii, cat se poate de prezent în viața de zi cu zi. Personajele sale sunt patru locuitori ai unui labirint: doi șoricei (Mirosilă și Gonilă) respectiv doi omuleți, de statura șoriceilor (domnul Iepure și domnul Hohot) care se află în cursă găsirii… Cașcavalului. Șoriceii se bazează pe instincte și au o abordare foarte simplistă: caută neîntrerupt cașcavalul, izbindu-se de pereți, obstacole și drumuri înfundate, până îl găsesc iar după ce îl găsesc și îl mănâncă, pornesc din nou spre aflarea unei noi porții. Omuleții, mai inteligenți, pregătesc tot felul de strategii, lucrează cu probabilități și fac planuri de găsire a cașcavalului, însă după ce îl găsesc, se abandonează confortului și cad pradă disperării în momentul în care cașcavalul dispare. Cum vor ieși domnul Hohot și domnul Iepure din impas și dacă vor găsi ei un alt cașcaval în cele din urmă, vă rămâne să descoperiți.

Acum să decodificăm puțin: în fabula lui Johnson, cașcavalul nu reprezintă așa cum am crezut eu inițial, o grămadă mare de bani, ci mai degrabă suma de lucruri (oricare ar fi ele: carieră, relații, avere, prestigiu social) care ne pot face fericiți la un moment dat. Labirintul reprezintă situațiile cotidiene pe care le traim, în care cașcavalul pe care îl căutăm și îl îndrăgim poate să dispară, independent de voința noastră. Problema acută pe care o deschide cartea este aceasta: ce te faci când cașcavalul a dispărut? Cele patru personaje ilustrează atitudini tipice în fața schimbărilor de proporții care apar, adesea imprevizibil, în viața noastră: în vreme ce șoriceii pornesc imediat în căutarea unui nou cașcaval, adică acționează aproape instinctiv după o logică foarte simpl㠖 s-a produs o schimbare, ne adaptăm, omuleții preferă să se lase pradă doliului: să se compătimească pentru ce au pierdut, să caute un motiv, să se abandoneze speranței în miracole etc. Această atitudine din urmă este desigur contraproductivă: luați prin surprindere de schimbare, oamenii se încăpățânează să rămână atașați de ceea ce a disparut și pierd din vedere prezentul și oportunitățile sale. Agățați emoțional și psihologic de cașcavalul care s-a facut nevazut, omuleții sunt cuprinși de teamă și uita faptul că pot avea parte și de alte brânzeturi aromate, dacă îndrăznesc să le caute (asumand, evident, dificultatile, nesiguranta dar si provocarile si satisfactiile necunoscutului). Intr-adevar, atașamentul față de lucrurile sigure și aparent stabile pare să fie firesc pana la un punct, dar el devine dezadaptativ când îți retează posibilitățile de progres și îți retează simțul prudenței în ceea ce privește fragilitatea și dinamica situației tale prezente. P

ledoaria metaforică a lui Johnson este pentru integrarea schimbării sub forma unui element firesc al vieții noastre. Schimbarea este până la urmă inevitabilă și ne lansează provocări constante. Nu a împiedica schimbarea, ci a o anticipa, a o valorifica și a o proiecta continuu, iată atitudinea dezirabilă care pare să conducă spre împlinire. În esență, lecțiile desprinse din fabula lui Johnson sunt arhicunoscute (deși nu mai puțin valabile pentru epoca pe care o trăim). Cu toate acestea, lectura cărții sale este cât se poate de agreabilă și asta pentru că abordarea de tip fabulă (făcând abstracție de prima și ultima secțiune ale cărții) e departe de stilul predicator, mobilizator și uneori obositor al autorilor de literatură motivațională. Lectura volumului lui Johnson nu vă va deschide orizonturi ale cunoașterii și nici nu vă va conduce pe o cale metodică de dezvoltare personală , dar va reuși să vă reamintească, într-o manieră plină de umor, cateva din elementele cheie din psihologia schimbării. Și tind să cred că avem mare nevoie să ne reamintim aceste lucruri, din moment ce îmi pare că, de când cu criza economică globală am cam uitat că s-ar putea încă să fie… cașcaval destul pentru toată lumea, adica suficiente lucruri de care sa (re)invatam sa ne bucuram si sa ne luptam pentru a le obtine.

CINE MI-A LUAT CASCAVALUL? – Spencer Johnson – Editura Curtea Veche, 2009

Cine mi-a luat cascavalul

De (autor): Spencer Johnson

0

Cine mi-a luat cascavalul este o poveste creata de dr. Spencer Johnson pentru a-l ajuta sa faca fata unei schimbari dificile din viata sa. Dupa aproape zece ani, cartea se numara printre primele 10 cele mai citite titluri din lume.

O asemenea performanta se datoreaza faptului ca autorul reuseste sa puna la dispozitia cititorului o imagine realista despre felul in care pot fi abordate schimbarile care intervin in viata fiecaruia, in timpurile noastre. Acest fapt este confirmat, de altfel, si de lunga lista a celor mai prestigioase companii americane si internationale care au recomandat aceasta carte angajatilor lor. Schimbarea, intampinata de oricine cu strangeri de inima, fie ele datorate fricii sau entuziasmului este descrisa cu multa culoare si umor prin intermediul unei parabole extrem de sugestive.

Dale Carnegie spunea ca exista patru cai, si numai patru, prin care putem avea contact cu lumea. Suntem evaluati si clasificati in functie de ce facem, cum aratam, ce spunem si cum o spunem.

Colectia Carti Cheie a fost conceputa intocmai pentru a va ajuta sa parcurgeti aceste patru cai, dezvaluind secretele de succes ale celor mai avizati autori in materie. Ghiduri esentiale pentru cei ce doresc sa isi atinga scopurile propuse si sa aiba o viata fericita si echilibrata.

18.00Lei

18.00Lei

Primesti 18 puncte