Fara rusine
Recenzie blog.libris.ro
Matei Istodor este un personaj ajuns la vârsta pensionării, un scriitor anonim și epuizat, ce ajunge sa treaca prin furcile caudine ale birocrației și disprețului social, la vârsta senectuții la care ar fi trebuit să se bucure de relaxare și de un trai demn. Nevoit să își întocmească dosarul de pensie, după decenii de activitate, Matei află că urmează să primească o retribuție ridicol de infimă. Dar ce noroc, că domnul Moțoi, responsabilul de la Casa de Pensii e gata să îi propună o românească, un târg fără cusur, un favor făcut de fapt în memoria tatălui lui Istodor la un pahar de whisky, Moțoi, libidinosul întovărășit de o secretară voluptoasă, îi cere lui Istodor mită pentru a-i mări, din condei, pensia. Dar chiar dacă privește spre un orizont trist și lipsit de resurse, Matei se sabotează singur, refugiindu-se pe pozițiile cinstei inflexibile care îl caracterizează, pe demnitatea personală și profesională (care nu par a fi relevante pentru nimeni), sancționându-l intr-o încăierare pe funcționarul lacom.
Este doar începutul unei existențe absurde și alienante, în calitate de neputincios social. Pe măsură ce Matei se va întâlni cu personaje care mai de care mai colorate, mai pitorești și mai zgomotoase romanul lui Cristian Robu Corcan se va transforma într-o scenă grotescă, pe care joacă caricaturi, pe cât de ridicole, pe atât de omnipotente și înspăimântătoare: pe lângă seducătorul malefic libidinos, Matei se va confrunta și cu modelul parvenitului contemporan absolut, Ciocan modelul de băiat deștept cu viața proiectată între excavatoare, bormașini, și nesimțire cât cuprinde (legitimată, cum altfel, decât prin munca în străinătate și pe foamea de recunoaștere socială), alături de nevasta acestuia (care nu se sfiește să mintă sfruntat) și de fiul lor, Ronaldino (cel care, la fiecare trei cuvinte, îl amenință cu moartea pe Istodor). Interacțiunile cu aceste figuri se vor încheia cel mai adesea cu violență (verbală și fizică), lingușeală și șpăgi, într-o lume în care arbitru pare să fie doar interesul și bunul plac ocazional al fiecăruia.
Pentru Matei, tinerețea și viața de dinainte de pensionare par ceva foarte îndepărtat și dispersat (precum uleiul pe o suprafață de apă peste care trece briza). Citând în gând din Berberova, Barrico, Pasilinia (viața intelectuală rămâne un refugiu posibil pentru protagonist) printre figuri precum coruptul Moțoi, nesimțitul Ciocan, polițistul imperturbabil Cărniță și o serie de tăntici cu nume de flori (ofilite însă, la chip și la caracter), Matei Istodor va refuza să facă ce trebuie (sau mai degrabă ce pare să fie necesar în lumea vitregă în care e proiectat), adică să fie băiat cuminte, să facă pactul cu diavolul și să înhațe banii conform înțelegerilor strâmbe dar avantajoase. Prins în acest univers fracturat, fără cap și fără coadă, expansiv și copleșitor, al nevertebratelor care își impun voința exploatând vicii de sistem, Matei Istodor alege să sfideze convențiile și neajunsurile și să rămână consecvent în principialitatea lui de tinerețe alegere care nu va fi neapărat salvatoare, nici nu-l va transforma într-un martir, ci îi va consfinți statutul de neputincios - e vorba de o neputință grandioasă, o neputință care nu te îngenunchează ci te face să simți superioritatea morală a personajului e vorba de neputința de a deveni un om fără rușine, într-o lume care pretinde tocmai această renunțare la bun simț în schimbul unei supraviețuiri mediocre.
Sever Gulea, pentru blog.libris.ro
Fara rusine
23.26Lei
23.26Lei
Indisponibil
Descrierea produsului
Detaliile produsului
