Lucrarea propune o modalitate de invatare integrata (inter- si transdisciplinara), functionala si aplicativa, a limbii si literaturii romane in perioada scolaritatii obligatorii, in conformitate cu tendintele metodologice actuale, care pun accent pe formarea competentelor de comunicare necesare in toate domeniile de cunoastere si de activitate.
Volumul respecta pas cu pas competentele si notiunile prevazute de programa scolara, iar organizarea pe unitati faciliteaza asimilarea fireasca si progresiva a informatiilor. Toate cele trei domenii de studiu specifice disciplinei - Literatura, Comunicare, Limba - se regasesc in cadrul fiecarei unitati; iar metoda de invatare este conceputa cu grade progresive de dificultate - INITIERE (intelegere), CONSOLIDARE (aplicare si exersare), EXCELENTA (aprofundare si performanta). Astfel se poate utiliza metoda interactiva moderna de invatare centrata pe elev: stiu / vreau sa stiu / am invatat, aplic ceea ce am invatat, recomandata atat individual, cat si in echipa.
Ca noutati:
• elevii au posibilitatea completarii in propriul portofoliu a unei serii de instrumente didactice marcate cu PE;
• profesorii au posibilitatea de a completa in propriul portofoliu o serie de instrumente didactice marcate cu PP.
Folosita in clasa, sub indrumarea profesorului, sau acasa, in activitatea independenta, suntem convinsi ca lucrarea se va dovedi eficienta si stimulativa atat pentru elevi, cat si pentru profesori si parinti.
Cuprins
UNITATEA I
Cartea - obiect cultural
Raportul dintre realitate si literatura
Schema comunicarii. Situatia de comunicare dialogata (I)
Sunetele limbii romane. Silaba. Vocale, semivocale, consoane. Grupuri de sunete (diftong, triftong). Hiatul
Verbul. Modurile personale si modurile nepersonale
Timpurile modului indicativ. Verbele auxiliare
Predicatul verbal si predicatul nominal
UNITATEA II
Textul si opera
Opera literara
Situatia de comunicare dialogata (II)
Semnele de punctuatie = . ? , ! „" — : -
Vocabularul limbii romane
Cuvantul - unitate de baza a vocabularului. Forma si continut. Derivarea
Substantivul
Cazurile substantivului. Cazul nominativ. Cazul acuzativ. Prepozitia
Articolul
Cazul dativ. Cazul genitiv. Cazul vocativ
UNITATEA III
Structura operei literare. Textul in proza
Ideea principala. Ideea secundara
Rezumatul
Sinonime si antonime
Pronumele
Alte pronume personale
Pronumele personal de politete
Numeralul
UNITATEA IV
Structura operei literare. Textul in versuri. Epitetul
Elemente ale comunicarii orale
Compunerea libera
Campul lexico-semantic
Adjectivul. Felul adjectivului. Acordul cu substantivul in gen, numar si caz
Functiile sintactice ale adjectivului. Topica adjectivului
Adverbul. Felul adverbelor. Functia sintactica a adverbului
Interjectia
UNITATEA V
Schita
Cum cerem/oferim informatii?
Transformarea textului dialogat in text narativ
Grupul nominal (substantiv, articol, adjectiv, pronume, numeral)
Predicatul. Predicatul verbal si predicatul nominal
Subiectul (I). Partile de vorbire prin care se exprima subiectul
Subiectul (II). Subiectul exprimat si subiectul neexprimat. Acordul predicatului cu subiectul
UNITATEA VI
Basmul
I. Descrierea
II. Cum scriem despre textul literar?
Grupul verbal (verbul, adverbul, interjectia)
Atributul
Complementul
UNITATEA VII
Textul nonliterar
Relatarea unei experiente personale
Povestirea unor intamplari reale sau imaginare
Notiuni de sintaxa
Folosirea adecvata a prepozitiilor si a conjunctiilor