Am ceva sa-ti spun
Recenzie blog.libris.ro
Dar romanul lui Kureishi nu este despre ciocniri interculturale sau nu despre ele în primul rând. Am ceva să-ţi spun este mai degrabă un fals bildungsroman, la finalul căruia protagonistul dobândeşte o cunoaştere pe care o avea deja, doar că ea este mai clară şi mai distinctă. Şi poate că veţi rămâne surprinşi să constataţi că cel ce se maturizează în acest caz este un bărbat trecut bine de 50 de ani, de la care te-ai aştepta să fie mai degrabă un sfătuitor iscusit. Doar că sfaturile sunt pentru Jamal o dovadă de neprofesionalism, căci el este un psihanalist care nu-şi infantilizează pacienţii cu diverse recomandări şi răspunsuri, ci îi încurajează să-şi exploreze şi să-şi rezolve conflictele singuri, fără să fie scutit, la rândul său de un asemenea efort. Ajuns la vârsta a doua, Jamal continuă să rămână marcat de experienţa primei iubiri cu frumoasa indiancă Ajita, peste care nu a putut să treacă, nici după 20 ani. Reîntâlnirea la Londra cu cea de care s-a despărţit, după moartea tatălui ei (eveniment de care Jamal nu este străin), va deschide răni vechi şi necesitatea confruntării cu prezentul şi trecutul . Cadrul reîntâlnirii nu va face lucrurile mai uşoare, căci alături de Jamal sunt atât fosta lui soţie Josephine, cu care are un copil, cât şi cealaltă iubită pe care a avut-o, Karen şi desigur, întregul cerc de cunoştinţe excentrice, nevrotice sau psihotice ale psihanalistului londonez: sora sa cu temperament vulcanic, Miriam, artistul neînţeles (deşi plin de succes) Henry, fratele homosexual al lui Ajita, precum şi prietenii din copilărie, neamţul Wolf şi bulgarul Valentin. Romanul lui Kureishi are patru părţi, dar împărţirea cea mai evidentă este între capitolele care explorează trecutul personajelor şi cele care detaliază întâmplările prezente (din preajma atentatelor cu bombă de la Londra, de după anul 2000). Desigur că nu există întotdeauna o graniţă fină între acestea, de aceea cititorul trebuie să rămână foarte atent la lectură, pentru a nu pierde nici un detaliu important despre biografia personajelor care s-ar putea să se dezvăluie destul de târziu în roman.
Destinele personajelor pe care le urmăreşte Kureishi aduc în scenă un alt protagonsit important, aproape la fel de important pentru autorul de origine indiană precum s-a dovedit a fi New Yorkul pentru Woody Allen e vorba desigur, despre Londra. Istoria lui Jamal şi a Ajitei se consumă şi e marcată de transformările pe care le-a suferit metropola britanică în ultimii 30 de ani. Londra este de asemenea un actor proeminent în roman şi îşi lasă amprenta asupra protagoniştilor: de la anii 70, cu grevele intense, cu ascensiunea mişcării drepturilor civile, cu falimentul colonialismului, cu simpatiile de stânga care vor alimenta tensiuni în relaţia dintre Ajita şi Jamal spre anii 80, cu politicile thatcheriste, ascensiunea televiziunii şi a culturii pop şi în sfârşit, la vremurile prezente, cu cele două mari ameninţări, cea din exterior, terorismul respectiv cea din interior, cancerul, toate acestea vor modifica într-o oarecare măsură raporturile dintre personaje.
Nu în ultimul rând, romanul este bogat şi în reflecţii pe marginea psihanalizei care este oferită chiar drept cheie pentru înţelegerea comportamentelor din roman, doar nu întâmplător autorul explorează relaţiile cu părinţii ale fiecărui protagonist. Chiar şi relaţia dintre Ajita şi Jamal, dincolo de orice context cultural al epocii, este ameninţată mai ales de figura tatălui lui Ajita de care nici unul dintre ei nu se poate desprinde. E ciudat cum, deşi ar părea să aibă intensă nevoie de aşa ceva, nici unul din apropiaţii lui Jamal nu pare să apeleze la terapie. Problema vindecării însă este sensibilă. Căci psihanaliza se poate dovedi, pe cât de eliberatoare, pe atât de subversivă şi periculoasă: ea nu garantează că vei deveni un om mai bun sau mai fericit, s-ar putea să devii o pacoste mai mare decât înainte (mai ales pentru ceilalţi) iar alegerea de a renunţa la propria nefericire cu care te-ai obişnuit şi care îţi este utilă în anumite privinţe nu este deloc uşoară. Cu toate că îmbracă uneori forme bizare şi chiar îşi rătăceşte adesea protagoniştii există o lecţie, desprinsă pe urmele lui Freud, pe care atât Jamal, cât şi prietenii săi par să o fi învăţat bine, cu toate neajunsurile pe care ea le provoacă: ori iubeşti, ori te îmbolnăveşti.
AM CEVA SĂ-ŢI SPUN Hanif Kudeishi Editura Humanitas, 2010
Sever Gulea pentru blog.libris.ro
Am ceva sa-ti spun
Prozator, dramaturg si scenarist, Hanif Kureishi a castigat prestigiosul Whitbread Award si a fost de doua ori nominalizat la Premiul Oscar pentru cel mai bun scenariu. Opera lui literara este tradusa in treizeci si sase de limbi.
O privire retrospectiva de un umor spumos, pe alocuri noir, asupra anilor '70–'80 si a guvernarii Thatcher, iata ce ofera romanul lui Hanif Kureishi. Sexul, cultura pop si psihanaliza sunt printre panaceele propuse de autor. Iar eroul sau, Jamal, psihanalist si scriitor de succes, e un teoretician plin de haz si de fraze memorabile, pus in umbra numai de celelalte personaje, si ele la fel de spectaculoase. Miriam, sora lui Jamal, e o depresiva cu accese de violenta care-si gaseste linistea in bratele lui Henry, director de teatru si prieten al fratelui ei, si el cu o istorie de familie hilara, menita sa complice si mai mult o relatie deja controversata. Rafi, fiul adolescent al lui Jamal cu Josephine, are si el probleme legate de despartirea parintilor sai, intre care povestea de iubire pare totusi sa nu se fi sfarsit. Dar in scena intra si Ajita, frumoasa si senzuala iubita din facultate a lui Jamal, care, molestata in tinerete de propriul tata, e inca in cautarea unei cai de a se elibera de trecut. Un teatru pe alocuri funebru, cu scene de o mare intensitate psihologica si un umor de situatie si de limbaj greu egalabile marcheaza acest roman gandit sa ofere o imagine a Londrei din anii '70 pana astazi.
PRP: 36.00 Lei
Acesta este Pretul Recomandat de Producator. Pretul de vanzare al produsului este afisat mai jos.
15.00Lei
15.00Lei
36.00 LeiIndisponibil
Descrierea produsului
Prozator, dramaturg si scenarist, Hanif Kureishi a castigat prestigiosul Whitbread Award si a fost de doua ori nominalizat la Premiul Oscar pentru cel mai bun scenariu. Opera lui literara este tradusa in treizeci si sase de limbi.
O privire retrospectiva de un umor spumos, pe alocuri noir, asupra anilor '70–'80 si a guvernarii Thatcher, iata ce ofera romanul lui Hanif Kureishi. Sexul, cultura pop si psihanaliza sunt printre panaceele propuse de autor. Iar eroul sau, Jamal, psihanalist si scriitor de succes, e un teoretician plin de haz si de fraze memorabile, pus in umbra numai de celelalte personaje, si ele la fel de spectaculoase. Miriam, sora lui Jamal, e o depresiva cu accese de violenta care-si gaseste linistea in bratele lui Henry, director de teatru si prieten al fratelui ei, si el cu o istorie de familie hilara, menita sa complice si mai mult o relatie deja controversata. Rafi, fiul adolescent al lui Jamal cu Josephine, are si el probleme legate de despartirea parintilor sai, intre care povestea de iubire pare totusi sa nu se fi sfarsit. Dar in scena intra si Ajita, frumoasa si senzuala iubita din facultate a lui Jamal, care, molestata in tinerete de propriul tata, e inca in cautarea unei cai de a se elibera de trecut. Un teatru pe alocuri funebru, cu scene de o mare intensitate psihologica si un umor de situatie si de limbaj greu egalabile marcheaza acest roman gandit sa ofere o imagine a Londrei din anii '70 pana astazi.
Detaliile produsului