Calea lui Mandela

De (autor): Richard Stengel

0
Calea lui Mandela - Richard Stengel

O ALTFEL DE CARTE AUTOMOTIVATIONALA

Probabil că nici o carte care vine să-ţi sprijine demersurile de dezvoltare personală nu poate fi suficient de convingătoare fără să apeleze la exemple. Teoria fără practică nu e credibilă, testul experienţei este relevant şi decisiv pentru orice inteligenţă pragmatică, atâta vreme cât, nu-i aşa, atunci când citim literatură de acest gen suntem interesaţi în cel mai înalt grad de rezultate. Când primim o mulţime de sfaturi despre care nu ştim sigur că au fost reţete de succes pentru alţii, vom mai putea spune că ne-am ales cu ceva, vom avea încredere în principiile enunţate acolo? Destul de puţin probabil, de aceea majoritatea cărţilor de dezvoltare personală sunt garnisite cu citate şi poveşti de viaţă, cel mai adesea ale autorilor. De fapt, însuşi cârligul care te poate tenta într-o primă fază să citeşti o carte automotivaţională este notorietatea şi credibilitatea autorului. Este un om cunoscut, de succes, este un om bogat, realizat, fericit (măcar după propriile declaraţii)? Dacă da, atunci poate că am ceva de învăţat de la el, în măsura în care şi eu vreau să ating culmile pe care el le-a atins. Mulţi dintre profesorii de realizare de sine care şi-au dedicat vieţile acestei activităţi sau care şi-au completat profesia de bază prin astfel de îndeletniciri pedagogice pot fi suspectaţi că scriu cărţi în care spun aceleaşi lucruri (prea generale, prea vagi) de pe urma cărora tot ei câştigă bani (iar câştigul lor este mult mai mare decât al tuturor celor care încearcă să le urmeze sfaturile). Sigur, este doar o suspiciune adesea nefondată însă, ca orice bănuială de acest gen, pe cât de greu de susţinut, pe atât de greu este de demontat defintiv. În fine, dacă nu sunteţi convinşi că Zig Ziglar, Napoleon Hill sau Donald Trump au vrut ca noi să devenim mai fericiţi şi mai prosperi, mai degrabă decât să-şi dovedească încă o dată spiritul lor întreprizător, al oamenilor de afaceri, nu renunţaţi complet la ideea de a mai citi cărţi de dezvoltare personală. Încercaţi titlul apărut la Editura Curtea-Veche: “Calea lui Mandela“.

Abordarea autorului, Richard Stengel pare cel puţin eliberată de suspiciuni oportuniste. El nu este un afacerist de succes, ci este un jurnalist care a avut ocazia să cunoască un om remarcabil, un autentic erou al zilelor noastre: pe Nelson Mandela. A fost biograful lui, a stat alături de el multe ore iar interesul lui faţă de liderul sud african a depăşit cu mult caracterul strict profesional. Pentru Stengel, Mandela a devenit un model de viaţă demn de urmat. Cartea jurnalistului american este în primul rând o declaraţie de iubire (vă amintiţi probabil de volumul lui Gabriel Liiceanu cu titlu omonim), o exprimare a unei admiraţii fără margini faţă de o figură care a schimbat destinele a milioane de oameni, inclusiv pe cel al autorului. Stengel sintetizează biografia unui om în 15 lecţii de viaţă. Fiecare dintre aceste lecţii este ilustrată de întâmplări semnificative din biografia lui Mandela. Despre ce lecţii este vorba? Să enumerăm câteva : fii curajos (adică învingeţi frica), fii cumpătat, fii prezentabil, fii principial, gândeşte pe termen lung etc. Vă sună cunoscut? Vă erau familiare toate aceste lucruri? Probabil da. Lecţiile pe care Stengel le desprinde nu sunt revelatorii şi nici operaţionalizate sau etapizate. În “Calea lui Mandela” nu veţi găsi tabele, liste de întrebări (cu spaţii goale dedesubt, ca cititorul să poată răspunde, să transforme lectura într-un act imediat de metamorfozare personală ), grile de evaluare şi interpretare care să vă măsoare gradul în care aţi atins o serie de obiecive. Veţi remarca mai degrabă felul în care 15 principii de viaţă pe care probabil că le ştim cu toţii, deşi nu întotdeauna le aplicăm (pentru că adesea considerăm că sunt prea dificile sau chiar incompatibile cu situaţia în care ne aflăm) şi care ne par a fi prea abstracte, prea generale sunt demonstrate pe viu, prin acţiunile unui om deosebit. Dar am putea obiecta că aceste principii pot fi puse mereu în aplicare doar de acele figuri excepţionale pe care le privim cu admiraţie, ştiind că nu vom reuşi să ajungem niciodată la înălţimea lor. La prima vedere vom avea impresia că Mandela însuşi, aşa cum surprinde şi Stengel, pare să ilustreze parcursul eroului arhetipal: un anonim care trece printr-o provocare memorabilă, îndură suferinţe şi tragedii, aproape eşuează iar apoi reînvie şi atinge armonia. Mandela nu este doar o legendă, o figură mitică, ci are suficientă umanitate cu care să putem relaţiona. Este un individ care dovedeşte contradicţii, un individ cu imperfecţiuni, cu pofte umane pe care nu le ascunde. Dar, aşa cum surprinde Stengel, Mandela este măreţ nu pentru că ar fi lipsit de defecte, ci pentru că le-a învins. Este un individ care a avut regrete care a făcut sacrificii ce i-au adâncit nefericirea şi cu toate acestea n-a încetat să-şi urmeze visul.

Nelson Mandela, omul care a trăit patru vieţi: copilăria tribală departe de oraş, tinereţea cu provocarea profesională a avocaturii şi cu dăruirea faţă de cauza drepturilor omului şi mişcarea împotriva apartheidului, apoi prioznieratul de aproape 30 de ani în cele mai grele regimuri de detenţie şi, în sfârşit viaţa după eliberare şi reconstrucţia democratică a Africii de Sud. Mandela şi-a păstrat, mai ales după dobândirea celebrităţii naţionale şi internaţionale calitatea esenţială a liderilor: integritatea. Valorile îmbrăţişate în viaţa publică au fost aceleaşi cu cele îmbrăţişate în viaţa privată. Ecoul acţiunilor sale pot fi văzute şi astăzi, la televizor, chiar la campionatul mondial de fotbal: înaintea meciurilor echipele derulează un banner pe care scrie: Spune-ţi nu rasismului.

Fie că sunteţi pasionaţi de literatură motivaţională, fie că vă plac biografiile, alegeţi cu încredere cartea lui Richard Stengel. ”Calea lui Mandela” dezvăluie în aceeaşi măsură un destin fabulos şi ne dă inspiraţia pentru a urma câteva principii de bun simţ (atât în sens raţional cât şi în sens moral).

CALEA LUI MANDELA – Richard Stengel – Editura Curtea Veche, 2010

Calea lui Mandela

De (autor): Richard Stengel

0
Este imposibil sa nu ramai miscat de povestea vietii lui Nelson Mandela. E exemplul unui om care a luptat fara odihna toata viata pentru apararea drepturilor omului, pentru alinarea suferintelor semenilor nostri si pentru instaurarea pacii in lume. Calea lui Mandela ne prezinta un portret in detaliu al acestui om remarcabil, ajutandu-ne sa intelegem mai bine maretia personalitatii sale. - Jimmy Carter

Nu exista un alt om pe care sa-l admir mai mult decat pe Nelson Mandela. Richard Stengel reuseste intr-un mod extraordinar sa ne aduca in lumina caracterul deosebit al liderului sud-african. Lectura acestei carti este o sursa de inspiratie pentru fiecare cititor in parte. - Bill Clinton

21.19Lei

21.19Lei

Primesti 21 puncte