Condamnat la moarte
Recenzie blog.libris.ro
Protagonistul din Condamnat la moarte, Frank Fons, este un scriitor popular, un autor de romane polițiste-horror controversate, atâta timp cât acestea sunt dense în detalii sinistre și revoltătoare. Romanele lui Frank Fons au drept personaje psihopați cât se poate de periculoși care pun în acțiune tehnici criminale odioase, descrise explicit, până la limita suportabilului (și ca să vă faceți o idee despre caracterul șocant, am să amintesc doar că în creațiile lui Fons se taie testicule, gravidele se ucid ritualic și jurnalistele sunt violate cu suluri de ziar). Tocmai datorită abundenței violenței, proiectată cât se poate de imaginativ, asupra lui Fons pare să planeze o dublă suspiciune: pe de o parte că el ar fi, la rândul lui tulburat psihic și, pe de altă parte, că ar exploata spectaculosul și curiozitățile morbide pentru a atinge succesul. În ciuda acestor bănuieli care nu vin doar din partea criticii, ci chiar din partea familiei sale, Fons pare să fie convins că există o demarcația clară între realitate și ficțiune și că psihologia sa nu este neapărat intim legată de creațiile sale. Așa cum recunoaște și protagonistul: Teoria mea era că o crimă nu putea fi comisă din cauza unei cărți, ci pentru că omul care o săvârșește este rău. Cu sau fără roman crima ar avea loc oricum.
Confortul filosofic al lui Fons este însă dat peste cap, atunci când poliția descoperă cadavrul unei femei, aparent executată în maniera spectaculoasă descrisă în romanul scriitorului. Să fie vorba de hazard? În fond, protagonistul lui Birkegaard trăiește în realitate acolo unde coincidențele sunt posibile, spre deosebire de ficțiune, unde nimic nu e întâmplător. Ipoteza coincidenței devine greu de acceptat, mai ales că nu trece mult timp și chiar un polițist cunoscut de Fons ajunge să fie asasinat tot într-o manieră imitativă, inspirată din romanele sale. Aflat la apogeul carierei, prins între târguri de carte și autografe, atrăgând încet-încet atenția autorităților, neliniștitul Fons pornește pe urmele criminalului și descoperă o serie de indicii legate de următoarele victime alese de acesta. În paralel cu evoluția acestui fir narativ, romanul lui Birkegaard dezvăluie lent biografia protagonistului: Fons începe să-și piardă calitatea de narator credibil , atâta timp cât trecutul său ascunde perioade de alcoolism și abuz de droguri, un divorț dureros și o transformare certă dintr-un scriitor idealist într-un autor mediocru care acceptă compromisul profesional al scriiturii comerciale spectaculoase. În ciuda faptului că are potențial creator, Fons nu pare să aibă nici suficientă tărie de caracter, nici suficient confort financiar ca să aleagă să scrie și altceva decât thrillere scandaloase. De asemenea sursele sale de inspirație, pentru cele mai revoltătoare execuții imaginare, par să își aibă geneza în contexte destul de ciudate și de înspăimântătoare pentru apropiați: un dialog cu fiica sa, un moment intim alături de soție etc. Pe măsură ce evenimentele escaladează, devine tot mai neclar în ce măsură întâmplările la care ia parte Fons sunt reale sau sunt produsul unei minți tot mai tulburate. Din fericire, Birkegaard va fi departe de un deznodământ facil și previzibil al poveștii, și va pregăti un final care îi va surprinde chiar și pe cei cu intuiție și fler detectivist. Veți avea parte de o lovitură dureroasă (în cel mai literal mod!) care îi va pune la încercare, din multe puncte de vedere, chiar și pe cei mai experimentați cititori.
E clar că aveți nevoie de un stomac puternic și de o oarecare rezistență psihologică pentru a parcurge romanul lui Birkegaard, atâta timp cât, așa cum am amintit, povestea abundă în scene grotești, descrise suficient de minuțios. Nu avem însă de a face cu o agregare a violenței a cărei miză este șocarea cititorului. Chiar dacă are, pe alocuri, structura unui thriller, Birkegaard atinge teme cât se poate de serioase: raportul dintre ficțiune și realitate, dintre creație și inspirație, dintre public și autor. În romanul lui Birkegaard elemente de construcție aparținând genului thriller sau polițist devin metafore pentru sursele de tortură ale scriitorului, mereu presat de public, critică și neputințe: crimele din romanul autorului danez par a fi demonstrative- ele nu sunt doar mijloace de terorizare sau de exprimare a admirației psihopate ci par să fie un soi de concretizare a dreptului la lectură critică asumat de cititori (veți remarca faptul că aceste crime corectează erori de ordin fizic comise de Fons, atunci când a imaginat execuțiile). Dincolo de aparențele sinistre, romanul lui Birkegaard se dovedește o autentică biografie profesională a activității scriitoricești, cu toate provocările morale și psihologice pe care aceasta le instanțiază.
CONDAMNAT LA MOARTE Mikkel Bierkegaard- Editura Polirom, 2012
Sever Gulea pentru blog.libris.ro
Condamnat la moarte
Autorul bestsellerului international Biblioteca umbrelor (Polirom, 2011), tradus pana in prezent in saptesprezece limbi
Frank Fons, un scriitor de succes in lumea thrillerului, isi datoreaza celebritatea scenelor dure din romanele pe care le scrie. Cand insa fictiunea paraseste paginile cartii si coboara in strada, cand crimele din povestile celebrului scriitor devin realitate, lumea lui Frank se tulbura; astfel se naste Condamnat la moarte (2009), un roman in care fictiunea devine granita dintre viata si moarte.
O crima inchisa intre paginile unui roman devine realitate si transforma existenta celui care a asternut-o pe hartie. Frank Fons este un autor de romane ce-si circumscriu spectrul dintre crima si groaza. Faimoase pentru descrierile viscerale si mortile violente, un periplu in lumea ororii, cartile sale nu l-au pus in fata raspunderii scriitorului pina cind este descoperit cadavrul unei femei al carei ucigas a respectat intocmai ceea ce Frank Fons crease in ultima sa carte, inca nepublicata. Coincidenta este prea mare, Frank isi da seama ca cineva ii foloseste manuscrisul sustras ca ghid pentru a ucide. Singura cale pentru a pune capat crimelor este sa devina detectiv, misiune complicata, cu atat mai mult cu cat trebuie sa se descurce pe cont propriu.
Condamnat la moarte reuseste sa captiveze cititorul prin complexitatea protagonistului, prin depasirea cliseului horror, prin problemele pe care le pune responsabilitatea artistului, atunci cand realitatea imita arta, iar editorii urmaresc doar sporirea vanzarilor si prin finalul straniu.
"E clar ca aveti nevoie de un stomac puternic si de o oarecare rezistenta psihologica pentru a parcurge romanul lui Birkegaard, atata timp cat, asa cum am amintit, povestea abunda in scene grotesti, descrise suficient de minutios. Nu avem insa de a face cu o agregare a violentei a carei miza este socarea cititorului. Chiar daca are, pe alocuri, structura unui thriller, Birkegaard atinge teme cat se poate de serioase: raportul dintre fictiune si realitate, dintre creatie si inspiratie, dintre public si autor. in romanul lui Birkegaard elemente de constructie apartinand genului thriller sau politist devin metafore pentru sursele de tortura ale scriitorului, mereu presat de public, critica si neputinte: crimele din romanul autorului danez par a fi demonstrative- ele nu sunt doar mijloace de terorizare sau de exprimare a admiratiei psihopate ci par sa fie un soi de concretizare a dreptului la lectura critica asumat de cititori (veti remarca faptul ca aceste crime corecteaza erori de ordin fizic comise de Fons, atunci cand a imaginat executiile)." (Sever Gulea)
Descrierea produsului
Autorul bestsellerului international Biblioteca umbrelor (Polirom, 2011), tradus pana in prezent in saptesprezece limbi
Frank Fons, un scriitor de succes in lumea thrillerului, isi datoreaza celebritatea scenelor dure din romanele pe care le scrie. Cand insa fictiunea paraseste paginile cartii si coboara in strada, cand crimele din povestile celebrului scriitor devin realitate, lumea lui Frank se tulbura; astfel se naste Condamnat la moarte (2009), un roman in care fictiunea devine granita dintre viata si moarte.
O crima inchisa intre paginile unui roman devine realitate si transforma existenta celui care a asternut-o pe hartie. Frank Fons este un autor de romane ce-si circumscriu spectrul dintre crima si groaza. Faimoase pentru descrierile viscerale si mortile violente, un periplu in lumea ororii, cartile sale nu l-au pus in fata raspunderii scriitorului pina cind este descoperit cadavrul unei femei al carei ucigas a respectat intocmai ceea ce Frank Fons crease in ultima sa carte, inca nepublicata. Coincidenta este prea mare, Frank isi da seama ca cineva ii foloseste manuscrisul sustras ca ghid pentru a ucide. Singura cale pentru a pune capat crimelor este sa devina detectiv, misiune complicata, cu atat mai mult cu cat trebuie sa se descurce pe cont propriu.
Condamnat la moarte reuseste sa captiveze cititorul prin complexitatea protagonistului, prin depasirea cliseului horror, prin problemele pe care le pune responsabilitatea artistului, atunci cand realitatea imita arta, iar editorii urmaresc doar sporirea vanzarilor si prin finalul straniu.
"E clar ca aveti nevoie de un stomac puternic si de o oarecare rezistenta psihologica pentru a parcurge romanul lui Birkegaard, atata timp cat, asa cum am amintit, povestea abunda in scene grotesti, descrise suficient de minutios. Nu avem insa de a face cu o agregare a violentei a carei miza este socarea cititorului. Chiar daca are, pe alocuri, structura unui thriller, Birkegaard atinge teme cat se poate de serioase: raportul dintre fictiune si realitate, dintre creatie si inspiratie, dintre public si autor. in romanul lui Birkegaard elemente de constructie apartinand genului thriller sau politist devin metafore pentru sursele de tortura ale scriitorului, mereu presat de public, critica si neputinte: crimele din romanul autorului danez par a fi demonstrative- ele nu sunt doar mijloace de terorizare sau de exprimare a admiratiei psihopate ci par sa fie un soi de concretizare a dreptului la lectura critica asumat de cititori (veti remarca faptul ca aceste crime corecteaza erori de ordin fizic comise de Fons, atunci cand a imaginat executiile)." (Sever Gulea)
Detaliile produsului