La umbra rodiului
Recenzie blog.libris.ro
La umbra rodiului ne poartă în timpurile apogeului renascentist european, la sfârşit de secol XV, în teritoriul maur din peninsula iberică, Al-Andalus, ocupat de creştini, în satul întemeiat de marele luptător arab al-Hudayl. Romanul urmăreşte destinele descendenţilor acestei figuri legendare în vremuri care se anunţă cât se poate de nefaste. Căci tutela creştină spaniolă, permisivă înainte de 1490 începe să surpe libertatea de credinţă arabă şi începe să dezvolte o campanie tot mai agresivă a convertirilor. De ce? În fond, civilizaţia arabă de la acel moment, aşa cum e portretizată în toate amintirile familiei al-Hudayl, coroborate istoric (să nu uităm că Tariq Ali este şi un activ analist politic) era o civilizaţie paşnică şi înfloritoare, superioară în multe domenii europenilor. Ba chiar, aşa cum transpare în discursurile membrilor din familia al-Hudayl, maurii reprezentau o civilizaţie care tolera homosexualitatea cu seninătate, în care o temă ca sexul premarital era discutat între copii şi părinţi cu o lejeritate care ar stârni invidia terapeuţilor contemporani. Cu toate acestea agresiunea creştină devine iminentă, atâta timp cât puternicul episcop Ximenes, un favorit al reginei Isabela de Castilia (portretizată ca având la rândul ei predispoziţii autoritarofile) este hotărât să-i subjuge total pe mauri. Motivaţia sa este ambiguă dincolo de a încerca să contrabalanseze suspiciunile privind originea sa evreiască, Ximenes este un individ fanatic (biografia sa o demonstrează) cu un apetit sporit pentru acţiune şi execuţie, mai degrabă decât spre dialog şi meditaţie. Arderea bibliotecilor maure şi presiunea convertirii resimţită tot mai acut sunt doar vestitorii dezastrului ce va urma. Interesant este faptul că Aliq alege să prezinte credibil disensiunile care se nasc în ambele tabere care par să se pregătească de conflict. În tabăra creştină cel mai important căpitan de oşti (încântător de lucid şi de inteligent) nu vede în arabi nici o ameninţare, ba chiar are sentimente de recunoştinţă şi se foloseşte de ironie şi de poziţia sa pentru a dezaproba intenţiile episcopului (deşi reuşita sa este temporară). În schimb, în tabăra maură nu lipsesc cei care sunt dispuşi să accepte compromisul convertirii, o convertire dictată desigur mai degrabă de mersul politicii, decât de convingerile personale. Problema aplanării şi evitării confruntării deschise se pune constant în tabăra arabă: cei tineri sunt tentaţi să lupte dar nu sunt imuni la sfaturile părinteşti. Pe măsură ce tensiunea creşte, devine tot mai clar că cea mai mică greşeală în una din tabere va fi pretextul potrivit pentru declanşarea ofensivei deschise. Marea dramă maură este infatisata inedit prin intermediul unei singure familii. Membrii numeroşi ai acesteia alcătuiesc o orchestră completă, în care fiecare strămoş, unchi, străbunic, fiu aduce perspectiva sa unică şi distinctă asupra evenimentelor, intonând simfonia tristă pe care o putem numi Islamul în Valea Plângerii.
Prin multiplele viziuni pe care le portretizează în ambele tabere romanul lui Aliq face lumină în ecuţia ciocnirii civilizaţiilor, reamintindu-ne faptul că nu civilizaţiile sunt prin definiţie violente, ci doar anumiţi reprezentanţi ai lor care refuză dialogul.
LA UMBRA RODIULUI Tariq Ali Editura Humanitas, 2010
Sever Gulea pentru blog.libris.ro
La umbra rodiului
In adierea racoros-acrisoara a rodiilor din curtea nobilului arab Umar, marea si mica istorie se intalnesc: acolo unde Hind isi traieste cei dintai fiori ai iubirii, mezinul Yazid face primele descoperiri legate de lumea satului al-Hudayl, iar in mintea fratelui cel mare se urzesc planuri razboinice. In ciuda linistii aparente, lumea senzuala si aromata a Granadei arabe isi traieste crepusculul, caci visul unei Spanii ultracatolice este crestinarea fortata a comunitatilor de arabi si distrugerea civilizatiei acestora, socotita una a pierzaniei si desfranarii. Povestea familiei lui Umar ascunde multe mistere, de la o iubire incestuoasa sfarsita tragic din pricina sentimentului culpabilitatii la erotismul irezistibil al frumoasei Hind. Vietile tuturor par sa se desfasoare dupa ritmuri ancestrale, in acord cu un tip de spiritualitate care le infuzeaza fiecare gest cotidian si cu un cod al onoarei tacit ce le guverneaza existenta. Dar micul univers aparat de propriile legi si condus cu intelepciune de batranii satului, care obisnuiesc sa-si ospateze la masa lor dusmanii invinsi pe campul de lupta, e pe cale sa dispara, la fel ca strigatul sfasietor al muezinului in asfintit si ca mireasma rodiilor din curtea lui Umar.
Descrierea produsului
In adierea racoros-acrisoara a rodiilor din curtea nobilului arab Umar, marea si mica istorie se intalnesc: acolo unde Hind isi traieste cei dintai fiori ai iubirii, mezinul Yazid face primele descoperiri legate de lumea satului al-Hudayl, iar in mintea fratelui cel mare se urzesc planuri razboinice. In ciuda linistii aparente, lumea senzuala si aromata a Granadei arabe isi traieste crepusculul, caci visul unei Spanii ultracatolice este crestinarea fortata a comunitatilor de arabi si distrugerea civilizatiei acestora, socotita una a pierzaniei si desfranarii. Povestea familiei lui Umar ascunde multe mistere, de la o iubire incestuoasa sfarsita tragic din pricina sentimentului culpabilitatii la erotismul irezistibil al frumoasei Hind. Vietile tuturor par sa se desfasoare dupa ritmuri ancestrale, in acord cu un tip de spiritualitate care le infuzeaza fiecare gest cotidian si cu un cod al onoarei tacit ce le guverneaza existenta. Dar micul univers aparat de propriile legi si condus cu intelepciune de batranii satului, care obisnuiesc sa-si ospateze la masa lor dusmanii invinsi pe campul de lupta, e pe cale sa dispara, la fel ca strigatul sfasietor al muezinului in asfintit si ca mireasma rodiilor din curtea lui Umar.
Detaliile produsului