headerdesktop corintwktrgr26apr24

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

headermobile corintwktrgr26apr24

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Notiunile de suflet si Dumnezeu in fiziologie

Notiunile de suflet si Dumnezeu in fiziologie - Nicolae C. Paulescu

Notiunile de suflet si Dumnezeu in fiziologie

     Dupa o cariera didactica si stiintifica cu varii recunoasteri nationale si europene, Paulescu a fost rechizitionat de mitografi dar si de contestatari. Greu sunt identificabile discursuri echilibrate si argumentate din partea unor interpreti care sa-i fi citit scrierile savantului cu detasarea necesara. Pendulam intre etichete: „fondatorul nationalismului crestin", piesa centrala in „sancturarui stiintei universale", „una dintre cele mai reprezentative figuri ale antisemitismului romanesc interbelic", „un inspirator al legislatiei antisemite cu caracter rasial", „parintele spiritual al miscarii legionare" etc. Conflictul intre tratamentul aplicat ideilor paulesciene nu are datele pentru vreun tratat de pace. De aceea va propunem un armistitiu cultural, in care lectura a trei texte din 1905, lectii de filosofie biologica, sa suspende partizanatele in beneficiul istoriei ideilor. 
    “Cauza primara – adevaratul autor al finalitatii pe care o constatam la fiintele vietuitoare, […] este Dumnezeu. Prin urmare, omul de stiinta nu se poate multumi sa spuna: Cred in Dumnezeu, ci trebuie sa afirme: stiu ca Dumnezeu este.” (Nicolae Paulescu)
    
    Fragment:
 
    “Domnilor,
     Stiinta, dupa cum ati vazut, demonstreaza existenta sufletului si ii defineste principalele atribute. Dar ea nu poate sa se opreasca din mersul ei inainte. Fiind cunostinta prin cauze, ea trebuie sa se intrebe: Care este cauza sufletului? Este evident ca sufletele fiintelor vietuitoare deriva din acelea ale parintilor lor, care sunt, ca sa zic asa, cauzele lor imediate. Dar aceste cauze nu pot fi decat cauze secundare, a caror serie nu este nelimitata.
    Intr-adevar, viata n-a existat intotdeauna pe pamant, care initial a fost incandescent. Prin urmare, sufletele au inceput sa existe de la un moment dat. Or, cum in acel moment nu se gaseau pe pamant decat materie si energie, si cum este absolut imposibil ca sufletul sa fie efectul acestor elemente ale naturii brute, trebuie sa conchidem ca atunci a avut loc interventia directa a Cauzei primare.
    Ratiunea, sprijinita pe principiul cauzalitatii („Nimic nu se face fara cauza"), ne conduce, in mod necesar, la notiunea existentei unei cauze primare a sufletului - notiune stiintifica, principiul cauzalitatii fiind baza stiintei.
    Si notati ca aceasta notiune - care reprezinta mai mult decat o ipoteza, caci ea nu este concluzia unui rationament prin analogie - se impune inteligentei noastre cu o forta irezistibila, cu atat mai mult cu cat ea da semna de toate faptele de observatie (care, fara dansa, ar ramane neexplicate) si nu este in contrazicere cu niciunul dintre ele.
    A sti ca exista o Cauza primara a sufletului nu poate satisface pe omul de stiinta, care se mai intreaba: Ce este aceasta Cauza primara? Care ii sunt atributele?
    Pentru a raspunde la aceasta intrebare, sa revenim la faptele de observatie, care nu trebuie pierdute niciodata din vedere.
    1. Cauza primara nu cade sub simturile noastre. Ca si sufletul, ea este deci imateriala.”
Citeste mai mult

15.00Lei

15.00Lei

Primesti 15 puncte

Important icon msg

Primesti puncte de fidelitate dupa fiecare comanda! 100 puncte de fidelitate reprezinta 1 leu. Foloseste-le la viitoarele achizitii!

Indisponibil

Plaseaza rapid comanda

Important icon msg

Completeaza mai jos numarul tau de telefon

Poti comanda acest produs introducand numarul tau de telefon. Vei fi apelat de un operator Libris.ro in cele mai scurt timp pentru prealuarea datelor necesare.

Descrierea produsului

     Dupa o cariera didactica si stiintifica cu varii recunoasteri nationale si europene, Paulescu a fost rechizitionat de mitografi dar si de contestatari. Greu sunt identificabile discursuri echilibrate si argumentate din partea unor interpreti care sa-i fi citit scrierile savantului cu detasarea necesara. Pendulam intre etichete: „fondatorul nationalismului crestin", piesa centrala in „sancturarui stiintei universale", „una dintre cele mai reprezentative figuri ale antisemitismului romanesc interbelic", „un inspirator al legislatiei antisemite cu caracter rasial", „parintele spiritual al miscarii legionare" etc. Conflictul intre tratamentul aplicat ideilor paulesciene nu are datele pentru vreun tratat de pace. De aceea va propunem un armistitiu cultural, in care lectura a trei texte din 1905, lectii de filosofie biologica, sa suspende partizanatele in beneficiul istoriei ideilor. 
    “Cauza primara – adevaratul autor al finalitatii pe care o constatam la fiintele vietuitoare, […] este Dumnezeu. Prin urmare, omul de stiinta nu se poate multumi sa spuna: Cred in Dumnezeu, ci trebuie sa afirme: stiu ca Dumnezeu este.” (Nicolae Paulescu)
    
    Fragment:
 
    “Domnilor,
     Stiinta, dupa cum ati vazut, demonstreaza existenta sufletului si ii defineste principalele atribute. Dar ea nu poate sa se opreasca din mersul ei inainte. Fiind cunostinta prin cauze, ea trebuie sa se intrebe: Care este cauza sufletului? Este evident ca sufletele fiintelor vietuitoare deriva din acelea ale parintilor lor, care sunt, ca sa zic asa, cauzele lor imediate. Dar aceste cauze nu pot fi decat cauze secundare, a caror serie nu este nelimitata.
    Intr-adevar, viata n-a existat intotdeauna pe pamant, care initial a fost incandescent. Prin urmare, sufletele au inceput sa existe de la un moment dat. Or, cum in acel moment nu se gaseau pe pamant decat materie si energie, si cum este absolut imposibil ca sufletul sa fie efectul acestor elemente ale naturii brute, trebuie sa conchidem ca atunci a avut loc interventia directa a Cauzei primare.
    Ratiunea, sprijinita pe principiul cauzalitatii („Nimic nu se face fara cauza"), ne conduce, in mod necesar, la notiunea existentei unei cauze primare a sufletului - notiune stiintifica, principiul cauzalitatii fiind baza stiintei.
    Si notati ca aceasta notiune - care reprezinta mai mult decat o ipoteza, caci ea nu este concluzia unui rationament prin analogie - se impune inteligentei noastre cu o forta irezistibila, cu atat mai mult cu cat ea da semna de toate faptele de observatie (care, fara dansa, ar ramane neexplicate) si nu este in contrazicere cu niciunul dintre ele.
    A sti ca exista o Cauza primara a sufletului nu poate satisface pe omul de stiinta, care se mai intreaba: Ce este aceasta Cauza primara? Care ii sunt atributele?
    Pentru a raspunde la aceasta intrebare, sa revenim la faptele de observatie, care nu trebuie pierdute niciodata din vedere.
    1. Cauza primara nu cade sub simturile noastre. Ca si sufletul, ea este deci imateriala.”
Citeste mai mult

De pe acelasi raft

De acelasi autor

Rating general al produsului

5 stele
1
4 stele
0
3 stele
0
2 stele
0
1 stele
0

Parerea ta e inspiratie pentru comunitatea Libris!

Review-uri

Spinescu Luminita 24/04/2020 18:00
green icon awesome check Achizitie verificata
O carte frumoasă, cu idei care te fac a desluși mai bine esenta existenței,învățături curate și adevărate,valabile în orice orientare spirituală, cu siguranță bine compatibile cu adevărurile creștine.
Merită a o citi, pentru ca mintea și sufletul se vor bucura, și îmbunătăți, și vei constata ca lumea mai are si gânduri înțelepte....
Merită să intelegi asta.
Luminița Spinescu
Arata mai mult
  • Like review icon 1
  • Add comments

1 din 1 de rezultate

Acum se comanda

Noi suntem despre carti, si la fel este si

Newsletter-ul nostru.

Aboneaza-te la vestile literare si primesti un cupon de -10% pentru viitoarea ta comanda!

*Reducerea aplicata prin cupon nu se cumuleaza, ci se aplica reducerea cea mai mare.

Ma abonez image one
Ma abonez image one