O mare de vin si un strop de filozofie
Fritz Allhoff este profesor de filozofie la Western Michigan University, fiind specializat in etica aplicata – mai ales in domeniul biomedical si al razboiului – dar si in etica teoretica si in filozofia dreptului. In timpul liber practica tenisul si ciclismul si, nu in ultimul rand, este un pasionat al vinului, pe care il degusta cu placere peste tot in lume.
Ganditori, critici si producatori de vin isi impartasesc pasiunea pentru licoarea zeilor in eseuri organizate tematic, explorand cele mai serioase taramuri filozofice, sensurile, natura si profundele semnificatii ale vinului.
„Una dintre cele mai alese placeri, eruditie si multa pasiune. Marii artisti ai strugurilor ataca subiectele alese cu verva socratica. Bulgari de aur ai spiritului… de la inceputul pana la sfarsitul volumului.“ - Wine Enthusiast
• Arta si cultura vinului • Degustarea si discutiile din jurul vinului • Vinul si criticii lui • Frumusetea vinului • Metafizica vinului • Politica si economia vinului • Filozofia limbajului • Filozofia perceptiei • Estetica • Metafizica • Etica • Filozofia politica
Fragment din volum "O mare de vin si un strop de filozofie" de Fritz Allhoff:
“FESTE VERBALE
Este o platitudine ca memoria iti joaca feste. In cazul vinului, poti crede ca iti amintesti ce gust are un anume vin si sa te inseli. Gusti un vin pe care l-ai gustat si mai inainte, iar acesta pare „diferit". Acest lucru s-ar putea intampla deoarece este diferit — poate ca vinul s-a schimbat substantial fata de ultima oara cand l-ai gustat sau poate ca aceasta sticla a provenit dintr-un alt lot decat ultimul. Dar poate ca pur si simplu te inseli in legatura cu gustul pe care vinul l-a avut inainte, iar acum ai o falsa asteptare in legatura cu gustul pe care ar trebui sa il aiba aceasta sticla.
Cuvintele pot juca feste similare si pot ajuta si sustine festele memoriei. Poti lua faptul ca un anumit descriptor, sa spunem „cutie de trabucuri", iti vine in minte cand degusti un vin ca dovada a faptului ca descrie anumite aspecte ale aromei vinului (probabil ca nu rontai cutii de trabucuri). Da, aceasta este oarecum o dovada, dar ar putea induce in eroare. Poate faptul de a te gandi la descriptorul respectiv iti da impresia (falsa) ca aroma pe care o descrii este aroma de cutie de trabucuri. Acest lucru ar putea parea improbabil, dar sa ne gandim cat de influentabili suntem, mai ales de catre asa-zisii experti, in legatura mirosul si gustul unui vin. Facem apel la experti pornind de la ipoteza ca ei stiu mai multe, au un palat gustativ sensibil si nu fac altceva decat sa relateze ce anume gusta si miros, fara sa isi foloseasca imaginatia. Si exista numeroase alte surse bine-cunoscute de sugestibilitate, cum ar fi identitatea producatorului, soiul de strugure/struguri, locul de origine si, cea mai notorie, pretul si eticheta vinului. Chiar si faptul ca vinul este rosu sau alb poate afecta gustul si mirosul unui vin.
Ca un exemplu extrem de sugestibilitate, desi nu unul care implica vinul, sa ne gandim la observatia ca branza parmezan are miros de voma. Din fericire, nu multi oameni isi dau seama de acest lucru (imi cer scuze ca l-am mentionat). Acest lucru se intampla deoarece rareori sunt pusi in situatia de a detecta mirosul fara a avea vreo idee despre ce anume miros. Dupa cum iti poti imagina, faptul de a crede ca este parmezan sau voma determina faptul ca mirosul ti se pare atragator sau respingator."
Descrierea produsului
Fritz Allhoff este profesor de filozofie la Western Michigan University, fiind specializat in etica aplicata – mai ales in domeniul biomedical si al razboiului – dar si in etica teoretica si in filozofia dreptului. In timpul liber practica tenisul si ciclismul si, nu in ultimul rand, este un pasionat al vinului, pe care il degusta cu placere peste tot in lume.
Ganditori, critici si producatori de vin isi impartasesc pasiunea pentru licoarea zeilor in eseuri organizate tematic, explorand cele mai serioase taramuri filozofice, sensurile, natura si profundele semnificatii ale vinului.
„Una dintre cele mai alese placeri, eruditie si multa pasiune. Marii artisti ai strugurilor ataca subiectele alese cu verva socratica. Bulgari de aur ai spiritului… de la inceputul pana la sfarsitul volumului.“ - Wine Enthusiast
• Arta si cultura vinului • Degustarea si discutiile din jurul vinului • Vinul si criticii lui • Frumusetea vinului • Metafizica vinului • Politica si economia vinului • Filozofia limbajului • Filozofia perceptiei • Estetica • Metafizica • Etica • Filozofia politica
Fragment din volum "O mare de vin si un strop de filozofie" de Fritz Allhoff:
“FESTE VERBALE
Este o platitudine ca memoria iti joaca feste. In cazul vinului, poti crede ca iti amintesti ce gust are un anume vin si sa te inseli. Gusti un vin pe care l-ai gustat si mai inainte, iar acesta pare „diferit". Acest lucru s-ar putea intampla deoarece este diferit — poate ca vinul s-a schimbat substantial fata de ultima oara cand l-ai gustat sau poate ca aceasta sticla a provenit dintr-un alt lot decat ultimul. Dar poate ca pur si simplu te inseli in legatura cu gustul pe care vinul l-a avut inainte, iar acum ai o falsa asteptare in legatura cu gustul pe care ar trebui sa il aiba aceasta sticla.
Cuvintele pot juca feste similare si pot ajuta si sustine festele memoriei. Poti lua faptul ca un anumit descriptor, sa spunem „cutie de trabucuri", iti vine in minte cand degusti un vin ca dovada a faptului ca descrie anumite aspecte ale aromei vinului (probabil ca nu rontai cutii de trabucuri). Da, aceasta este oarecum o dovada, dar ar putea induce in eroare. Poate faptul de a te gandi la descriptorul respectiv iti da impresia (falsa) ca aroma pe care o descrii este aroma de cutie de trabucuri. Acest lucru ar putea parea improbabil, dar sa ne gandim cat de influentabili suntem, mai ales de catre asa-zisii experti, in legatura mirosul si gustul unui vin. Facem apel la experti pornind de la ipoteza ca ei stiu mai multe, au un palat gustativ sensibil si nu fac altceva decat sa relateze ce anume gusta si miros, fara sa isi foloseasca imaginatia. Si exista numeroase alte surse bine-cunoscute de sugestibilitate, cum ar fi identitatea producatorului, soiul de strugure/struguri, locul de origine si, cea mai notorie, pretul si eticheta vinului. Chiar si faptul ca vinul este rosu sau alb poate afecta gustul si mirosul unui vin.
Ca un exemplu extrem de sugestibilitate, desi nu unul care implica vinul, sa ne gandim la observatia ca branza parmezan are miros de voma. Din fericire, nu multi oameni isi dau seama de acest lucru (imi cer scuze ca l-am mentionat). Acest lucru se intampla deoarece rareori sunt pusi in situatia de a detecta mirosul fara a avea vreo idee despre ce anume miros. Dupa cum iti poti imagina, faptul de a crede ca este parmezan sau voma determina faptul ca mirosul ti se pare atragator sau respingator."
Detaliile produsului