Sarbatoarea continua
Recenzie blog.libris.ro
Poveştile lui Hemingway sunt din vremea când marele scriitor de mai târziu era, aşa cum surprinde fraza celebră care încheie volumul: foarte sărac şi totuşi foarte fericit (probabil ca mulţi colegi de breaslă de-ai săi). Paradoxul este însă numai aparent, căci lipsurile materiale ale perioadei interbelice de la Paris, erau compensate de o atmosferă culturală inubliabilă şi de o activitate literară promiţătoare (chiar dacă doar pe jumătate confirmată). Ce dacă nu ai baie în casa în care locuieşti sau dacă eşti nevoit să întinzi o cafe-creme mai bine de o jumătate de zi, prin vreun local din cartier, jinduind la un dejun rafinat? Ce dacă trebuie să pariezi din când în când la cursele de cai, ca să nu te îngrijoreze prea mult ziua de mâine? Toate acestea sunt sacrificii mici de plătit şi chiar benefice pe alocuri aşa cum sugerează unul din capitolele cărţii, foamea e o bună formă de disciplină, ascute spiritul de observaţie şi poate fi îndoită şi prin procesul creaţiei cititorii să nu se mai mire că personajele lui Hemingway sunt mai tot timpul înfometate şi pofticioase cam aşa era autorul atunci când le-a plăsmuit. Toate neajunsurile sunt de fapt mici, atâta timp cât reuşeşti să scrii câteva pagini pe zi (şi să fii suficient de grijuliu să te opreşti când ştii ce o să urmeze, ca să fii sigur că poţi continua şi ziua următoare), mai ales când poţi oricând să treci pe la librăria-bibliotecă a Syilviei Beach, să îi citeşti pe clasicii ruşi pe gratis (ca să auzi după aceea de la colegii de breaslă că Dostoievski era un căcat de om, care se pricepea însă foarte bine la căcaţi şi la sfinţi) şi mai ales când poţi oricând să te întâlneşti cu cei care aveau să devină (deşi erau chiar şi la vremea lor) personalităţi culturale marcante ale primei jumătăţi de secol. Dar întâlnirile la care te face martor Hemingway, cu nume precum Joyce, Fitzgerald, Ezra Pound sau Gertrude Stein nu te fac să tremuri de emoţie ca în sala de conferinţe, ci mai degrabă sa te relaxezi în fotoliul domestic şi să savurezi spectacolul. Căci Hemingway utilizează în volumul de faţă poate mai mult decât în alte scrieri, acel lubrifiant al familiarităţii, îi dezvăluie pe toţi aceşti mari artişti în umanitatea lor deplină. O descoperim pe Gerturde Stein parafrazând mecanici auto, prin acea etichetă a generaţiei pierdute care avea să devină celebră, îl descoperim pe Ezra Pound încercând să înveţe să boxeze şi adunând bani de la colegii de breaslă, într-o tentativă generoasă de a-l scăpa pe T.S.Eliot de a mai lucra ca angajat la bancă şi nu în ultimul rând îl descoperim pe Scott Fitzgerald puţin cam ipohondru (scena când Hemingway îi ia temperatura cu un termometru de cameră este delicioasă!) şi corupt la beţii interminabile de nevasta lui, Zelda. Mai sunt însă şi alte întâmplări şi cu alţi artişti pe care Hemingway îi întâlneşte în cele mai (ne)obişnuite situaţii pe care le veţi descoperi cu plăcere.
Deşi povestitorul locuieşte într-un autentic paradis artistic, într-o lume mustind de talente şi schimbări culturale profunde, într-o perioadă şi într-un spaţiu de-a dreptul incandescente, nu se simte nimic inflamat, nimic manifest în scriitura lui Hemingway ea are doar un ton nostalgic evocator prin excelenţă, un ton care, departe de a te imbranci, te face să pătrunzi lent şi relaxat, in cotloane pierdute in timp, reuşind să îţi stârnească un dor paradoxal pentru o lume pe care nu ai apucat să o vezi de fapt niciodată până acum.
În perioada interbelică adevăratul tărâm al făgăduinţei, aşa cum transpare din scriitura lui Hemingway pare să fie nu cel american, ci mai degrabă cel francez: Parisul tuturor posbilităţilor, Parisul care nu se sfârşeşte niciodată.
Vă recomand cu căldură în această vară volumul lui Hemingway el este ca o vacanţă mult aşteptată şi îndelung planificată: ştii sigur că vei trăi momente memorabile şi cu toate acestea, te aşteaptă încă foarte multe surprize.
SARBATOAREA CONTINUA - Ernest Hemingway Editura Polirom, 2008
Sever Gulea pentru blog.libris.ro
Sarbatoarea continua
„Hemingway nu s-a ascuns niciodata intr-un turn de fildes. Stia prea bine ca substanta operei unui artist este artistul insusi, viata si trairile lui, si a reusit ceea ce putini scriitori din epoca lui sau dintotdeauna au izbutit sa faca: sa devina, ca om si in vazul lumii in mijlocul careia traia, imaginea vie a semnificatiei celei mai autentice si mai profunde a operei sale, iar acest lucru a continuat sa-l faca neabatut si cu cea mai deplina onestitate pina in momentul mortii.”(Tennessee Williams)
„Hemingway a fost unul dintre cei mai straluciti, mai indrazneti si mai rigurosi stilisti din intreaga literatura universala, urmarind neclintit principalul scop al artei sale: acela de a surprinde insasi esenta umanitatii, asa cum apare ea in spectacolul tragicomic al vietii. Iar cei care l-au cunoscut pot depune marturie ca era la fel de bun ca om pe cit a fost ca scriitor.”(William Faulkner)
PRP: 24.95 Lei
Acesta este Pretul Recomandat de Producator. Pretul de vanzare al produsului este afisat mai jos.
19.22Lei
19.22Lei
24.95 LeiIndisponibil
Descrierea produsului
„Hemingway nu s-a ascuns niciodata intr-un turn de fildes. Stia prea bine ca substanta operei unui artist este artistul insusi, viata si trairile lui, si a reusit ceea ce putini scriitori din epoca lui sau dintotdeauna au izbutit sa faca: sa devina, ca om si in vazul lumii in mijlocul careia traia, imaginea vie a semnificatiei celei mai autentice si mai profunde a operei sale, iar acest lucru a continuat sa-l faca neabatut si cu cea mai deplina onestitate pina in momentul mortii.”(Tennessee Williams)
„Hemingway a fost unul dintre cei mai straluciti, mai indrazneti si mai rigurosi stilisti din intreaga literatura universala, urmarind neclintit principalul scop al artei sale: acela de a surprinde insasi esenta umanitatii, asa cum apare ea in spectacolul tragicomic al vietii. Iar cei care l-au cunoscut pot depune marturie ca era la fel de bun ca om pe cit a fost ca scriitor.”(William Faulkner)
Detaliile produsului