Countdown header img desk

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Countdown header img  mob

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

De la "beleaua satului" la "scoala poporului"

De (autor): Cristina Ilincuta

0
(0 review-uri)
De la
Rasfoieste

De la "beleaua satului" la "scoala poporului"

De (autor): Cristina Ilincuta

0
(0 review-uri)
De la "beleaua satului" la "scoala poporului". O istorie a invatamantului din Comarnic, judetul Prahova (1834/1838-1947)

Tema invatamantului a fost si ramane un subiect de interes pentru cercetare, mai ales, in cazul unei analize de la particular catre general. Problematica organizarii si evolutiei invatamantului public romanesc cuprinsa in marile sinteze de specialitate da impresia ca subiectul a fost epuizat, insa, precum piesele unui puzzle, studiile monografice ale scolilor vin sa intregeasca imaginea de ansamblu a sistemului de invatamant. Sursele inedite de cercetare dau perspective noi analizei acestui subiect, completand informatia cu numeroase aspecte particulare ale scolilor din diverse spatii geografice sau perioade istorice.

In acest sens, prezentul demers stiintific este o analiza de tipul micro-istoriei, care incearca sa lamureasca modul de organizare si evolutie a scolii din localitatea prahoveana Comarnic, in intervalul 1834/1838-1947. Interesul pentru acest subiect a venit din dorinta de a descoperi cand s-a organizat si cum a evoluat invatamantul public din localitatea in care am desfasurat activitatea didactica mai bine de doua decenii. Existenta unui muzeu in incinta Liceului "Simion Stolnicu", cu numeroase marturii despre trecutul scolii si al localitatii mi-au incitat curiozitatea cercetarii si reconstituirii, pe cat posibil, a momentelor care l-au marcat. Analiza invatamantului dintr-o localitate rurala poate confirma evolutia generala a sistemului, prezentata de majoritatea surselor istoriografice sau poate fi o exceptie rezultata din particularitatile locale. Tablourile, fotografiile, documentele din arhiva muzeului, piesele de inventar, m-au determinat sa aflu povestea lor si, pentru ca nu trebuia sa ramana doar la stadiul de poveste, am inceput un proces de cercetare, de scriere istorica argumentata si verificata prin sursele istorice.
In ceea ce priveste limitele temporale, am inceput analiza cu anii 1834/1838, cand au fost adoptate primele masuri pentru organizare a invatamantului public primar rural din Tara Romaneasca. Pentru ca perioada este destul de saraca in informatii precise despre infiintarea scolii publice in Comarnic, analiza este una generala, cu referire la situatia din judetul Prahova. Documentele arhivistice din anul 1838 au oferit primele stiri despre formarea invatatorilor prahoveni, si despre initiativa administratorului mosiei Comarnic de a organiza un spatiu in care sa functioneze scoala satului.
Citeste mai mult

nou

transport gratuit

50.00Lei

50.00Lei

Primesti 50 puncte

Important icon msg

Primesti puncte de fidelitate dupa fiecare comanda! 100 puncte de fidelitate reprezinta 1 leu. Foloseste-le la viitoarele achizitii!

In stoc

Descrierea produsului

De la "beleaua satului" la "scoala poporului". O istorie a invatamantului din Comarnic, judetul Prahova (1834/1838-1947)

Tema invatamantului a fost si ramane un subiect de interes pentru cercetare, mai ales, in cazul unei analize de la particular catre general. Problematica organizarii si evolutiei invatamantului public romanesc cuprinsa in marile sinteze de specialitate da impresia ca subiectul a fost epuizat, insa, precum piesele unui puzzle, studiile monografice ale scolilor vin sa intregeasca imaginea de ansamblu a sistemului de invatamant. Sursele inedite de cercetare dau perspective noi analizei acestui subiect, completand informatia cu numeroase aspecte particulare ale scolilor din diverse spatii geografice sau perioade istorice.

In acest sens, prezentul demers stiintific este o analiza de tipul micro-istoriei, care incearca sa lamureasca modul de organizare si evolutie a scolii din localitatea prahoveana Comarnic, in intervalul 1834/1838-1947. Interesul pentru acest subiect a venit din dorinta de a descoperi cand s-a organizat si cum a evoluat invatamantul public din localitatea in care am desfasurat activitatea didactica mai bine de doua decenii. Existenta unui muzeu in incinta Liceului "Simion Stolnicu", cu numeroase marturii despre trecutul scolii si al localitatii mi-au incitat curiozitatea cercetarii si reconstituirii, pe cat posibil, a momentelor care l-au marcat. Analiza invatamantului dintr-o localitate rurala poate confirma evolutia generala a sistemului, prezentata de majoritatea surselor istoriografice sau poate fi o exceptie rezultata din particularitatile locale. Tablourile, fotografiile, documentele din arhiva muzeului, piesele de inventar, m-au determinat sa aflu povestea lor si, pentru ca nu trebuia sa ramana doar la stadiul de poveste, am inceput un proces de cercetare, de scriere istorica argumentata si verificata prin sursele istorice.
In ceea ce priveste limitele temporale, am inceput analiza cu anii 1834/1838, cand au fost adoptate primele masuri pentru organizare a invatamantului public primar rural din Tara Romaneasca. Pentru ca perioada este destul de saraca in informatii precise despre infiintarea scolii publice in Comarnic, analiza este una generala, cu referire la situatia din judetul Prahova. Documentele arhivistice din anul 1838 au oferit primele stiri despre formarea invatatorilor prahoveni, si despre initiativa administratorului mosiei Comarnic de a organiza un spatiu in care sa functioneze scoala satului.
Citeste mai mult

Detaliile produsului

De pe acelasi raft

Parerea ta e inspiratie pentru comunitatea Libris!

Acum se comanda

Noi suntem despre carti, si la fel este si

Newsletter-ul nostru.

Aboneaza-te la vestile literare si primesti un cupon de -10% pentru viitoarea ta comanda!

*Reducerea aplicata prin cupon nu se cumuleaza, ci se aplica reducerea cea mai mare.

Ma abonez image one
Ma abonez image one