Adio, deocamdata

Recenzie blog.libris.ro
În romanul lui Laurie Frankel, tocmai datorită acestei interacțiuni profunde și de durată cu tehnologia, problema comunicării cu morții nu se mai dovedește apanajul misticilor, al acelor mediums cu table Ouiji, ci mai degrabă devine o zona operabila a informaticii, a programării. Când Livvie, bunica prienteni lui, Meredith, moare, geniul informatic Sam Elling reușește să conceapă un program care să simuleze, la început textual, apoi inclusiv în conferințe video, comportamentul și atitudinile lui Livvie. Algoritmul dezvoltat de Sam nu face altceva decât să compileze și să proceseze mesajele electronice și sms-urile pe care Meredith le-a schimbat în timpul vieții cu bunica ei și să deducă prin decelarea stereotipiilor din comportamentele lui Livvie, prin aproximație, cele mai potrivite reacții și abordări conversaționale. Gândit inițial doar ca o formă de consolare pentru prietena sa, profund marcată de dispariția bunicii, prin intervenția vărului lui Sam, Dash, programul ingenios va deveni prilej pentru dezvoltarea unei afaceri. Deși cadrul de organizare și intenția acestui demers sunt lămurite pentru cei trei antreprenori, acțiunile lor vor avea totuși un impact neașteptat și vor ridica tot felul de consecințe neanticipate.
Simulările produse de Sam nu reprezintă desigur inteligențe artificiale autentice: ele sunt capabile să ofere întâmpinări și conversații punctuale, în limitele bazelor de date existente, în limitele informațiilor procesate din sursele virtuale disponibile. Simulările nu sunt capabile să judece o situația nouă, să dezvolte o conversație creativă și pe termen lung, nu reușesc să facă față testului Turing (prin ipoteza sa, Alan Turing a sugerat că o inteligență artificială este aceea care ar reuși, să facă, pentru un om oarecare, experiența unei conversații obișnuite cu aceasta indiscernabilă de conversația cu o persoană reală). Dar Sam nici nu își propune scopuri atât de ambițioase: ideea sa și a platformei RePose este aceea de a face etapa între durere și uitare suportabilă pentru cei care și-au pierdut rudele apropiate. Menirea invenției sale nu e de a prelungi, prin mijloace virtuale, identitatea completă și dinamică a celor decedați, ci doar să ofere un surogat (foarte convingător) pentru cei aflați în doliu. Cu toate acestea, nici Sam, nici Meredith, nici Dash nu anticipează varietatea provocărilor și abordărilor, unele mai hilare, altele mai sinistre, ale celor care vor utiliza care vor apela programul lor: unii dintre utilizatori caută să-și mărturisească păcatele, alții se folosesc de proiecții pentru a afla tot felul de informații casnice banale, alții preferă doar să cânte proiecției virtuale, alții doresc să ia legătura cu mari personalități decedate. Creștinii îi vor acuza că au distrus conceptul de nemurire și că exploatează moartea și durerea oamenilor, părinții copiilor cu boli terminale vor deveni mai preocupați de înregistrarea fiilor sau fiicelor muribunde pentru a avea material cu care să hrănească programul post-mortem iar unele proiecții vor dezvălui, spre surprinderea și dezamăgirea rudelor, unele secrete (infidelități sau preocupări erotice tabu) pe care programul le va deduce din stocurile informaționale. Însuși Sam va descoperi, prin proprie experiență, tentația dependenței și caracterul polivalent al invenției lui. Cumva, însăși utilitatea inițială a programului RePose va fi regândită: de la un serviciu destinat celor vii aflați în doliu, accentul pragmatic se va muta asupra celor aflați pe moarte care vor afla în simulatorul lui Sam instrumentul necesar de a se consola că despărțirea va fi mai ușor de suportat pentru cei rămași în urmă.
Deși e construit în jurul unei povești de dragoste, romanul lui Laurie Frankel dezvăluie într-o manieră originală impactul provocărilor tehnologice contemporane care ne împing în cele din urmă, spre necesitatea de a reevalua filosofic, de a reforma conceptual elemente de care suntem legați în mod intim, precum moartea, inteligența și identitatea personală.
Sever Gulea, pentru blog.libris.ro
Adio, deocamdata
Fragment:
"Ceea ce s-a întâmplat pe urmă s-a întâmplat pentru că Sam nu mai suporta s-o vadă pe Meredith atât de tristă. S-a întâmplat pentru că voia cu disperare s-o ajute, S-a întâmplat pentru că el era încă în faza în care încerca să-i arate dragostea lui pentru a o cuceri.
S-a întâmplat pentru că era şomer şi avea timp, vara era pe sfârşite venea toamna, iar vremea era tot mai rece, mai ploioasă şi mai deprimantă. Dar, mai ales, s-a intâmplat pentru că el era atât de îngâmfat, încât credea că se poate. Asta si faptul că nici nu i-a trecut prin minte unde va duce. NicI măcar o clipă. Cum să fi fost cu putinţă? S-a întâmplat şi pentru că Sam a fost uimit să constate că era gelos, invidios pe bunica moartă a lui Meredith. Nu pe faptul că murise — evident că Sam nu ar fi dorit aşa ceva — şi cu atât mai puţin pe pierderea cuiva drag, fireşte; ceea ce lui Sam îi stârnea invidia erau amintirile. I-a trebuit ceva timp până să-şi dea seama lucrul ăsta. La început a crezut că doar îi părea rău pentru Meredith. Apoi s-a gândit că doar se simţea trist pentru ca ea era tristă. Un timp, a crezut că din cauză că nu avusem şansa s-o cunoască pe Livvie. Un timp, a crezut că era un ticălos egoist care nu voia decât ca prietena lui să treacă mai repede peste asta — oamenii îmbătrânesc şi mor! — şl să nu mai fie femeia deprimată, posacă şi abătută, ci acea femeie pe care el şi-o aducea vag aminte. Dar nu, n-a fost nimic din toate astea. Lui Sam îi era dor de mama lui. de aceea îi era greu.
Era greu pentru că e greu să-ţi fie dor de cineva pe care abia l-ai cunoscut. E greu să-ţi fie dor de cineva de care nu-ţi mai aminteşti. Să-ti fie dor înseamnă să-ţi aminteşti. E acelaşi lucru. Nu sunt două lucruri separate. Dar Sam nu avea nici măcar o amintire despre mama lui, tişa că era greu, ciudat, să-i fie dor de ea. Era mai degrabă un altfel de sentiment — ca atunci când ai pierdut un autobuz, nu ca atunci când ai pierdut pe cineva drag. Ştia că ratase ceva important, dar care nu-i lăsase amintiri la care să se gândească şi în care să se afunde, era greu să se agaţe de ce era.
Mama lui Sam a murit într-un accident de maşină când Sam avea un an şi o lună. Taică-său spunea că Sam ştia deja să spună „mama", primul lui cuvânt, că o adora şi începea să plângă atunci când ea ieşea din cameră fie şi pentru o clipă, că nu puteau să-l lase cu o bonă fiindcă maică-sa nici nu putea să se desprindă din braţele lui Sam, atât de tare se tinea de ea. Sam credea poveştile astea şi nu pentru că era convins că taică-său nu l-ar minţi niciodată — Sam bănuia că taică-său ar minţi cu bucurie numai ca să-i redea măcar o fărâmă din amintirea mamei lui, să născocească cele mai mărunte amintiri — ci pentru că erau lucruri perfect plauzibile pentru un copil de un an şi o lună. Tatăl lui îi povestea aceste amănunte ca să arate că între ei a fost o dragoste extraordinară, dar Sam ştia că era vorba de cea mai comună formă de dragoste. "
Descrierea produsului
Fragment:
"Ceea ce s-a întâmplat pe urmă s-a întâmplat pentru că Sam nu mai suporta s-o vadă pe Meredith atât de tristă. S-a întâmplat pentru că voia cu disperare s-o ajute, S-a întâmplat pentru că el era încă în faza în care încerca să-i arate dragostea lui pentru a o cuceri.
S-a întâmplat pentru că era şomer şi avea timp, vara era pe sfârşite venea toamna, iar vremea era tot mai rece, mai ploioasă şi mai deprimantă. Dar, mai ales, s-a intâmplat pentru că el era atât de îngâmfat, încât credea că se poate. Asta si faptul că nici nu i-a trecut prin minte unde va duce. NicI măcar o clipă. Cum să fi fost cu putinţă? S-a întâmplat şi pentru că Sam a fost uimit să constate că era gelos, invidios pe bunica moartă a lui Meredith. Nu pe faptul că murise — evident că Sam nu ar fi dorit aşa ceva — şi cu atât mai puţin pe pierderea cuiva drag, fireşte; ceea ce lui Sam îi stârnea invidia erau amintirile. I-a trebuit ceva timp până să-şi dea seama lucrul ăsta. La început a crezut că doar îi părea rău pentru Meredith. Apoi s-a gândit că doar se simţea trist pentru ca ea era tristă. Un timp, a crezut că din cauză că nu avusem şansa s-o cunoască pe Livvie. Un timp, a crezut că era un ticălos egoist care nu voia decât ca prietena lui să treacă mai repede peste asta — oamenii îmbătrânesc şi mor! — şl să nu mai fie femeia deprimată, posacă şi abătută, ci acea femeie pe care el şi-o aducea vag aminte. Dar nu, n-a fost nimic din toate astea. Lui Sam îi era dor de mama lui. de aceea îi era greu.
Era greu pentru că e greu să-ţi fie dor de cineva pe care abia l-ai cunoscut. E greu să-ţi fie dor de cineva de care nu-ţi mai aminteşti. Să-ti fie dor înseamnă să-ţi aminteşti. E acelaşi lucru. Nu sunt două lucruri separate. Dar Sam nu avea nici măcar o amintire despre mama lui, tişa că era greu, ciudat, să-i fie dor de ea. Era mai degrabă un altfel de sentiment — ca atunci când ai pierdut un autobuz, nu ca atunci când ai pierdut pe cineva drag. Ştia că ratase ceva important, dar care nu-i lăsase amintiri la care să se gândească şi în care să se afunde, era greu să se agaţe de ce era.
Mama lui Sam a murit într-un accident de maşină când Sam avea un an şi o lună. Taică-său spunea că Sam ştia deja să spună „mama", primul lui cuvânt, că o adora şi începea să plângă atunci când ea ieşea din cameră fie şi pentru o clipă, că nu puteau să-l lase cu o bonă fiindcă maică-sa nici nu putea să se desprindă din braţele lui Sam, atât de tare se tinea de ea. Sam credea poveştile astea şi nu pentru că era convins că taică-său nu l-ar minţi niciodată — Sam bănuia că taică-său ar minţi cu bucurie numai ca să-i redea măcar o fărâmă din amintirea mamei lui, să născocească cele mai mărunte amintiri — ci pentru că erau lucruri perfect plauzibile pentru un copil de un an şi o lună. Tatăl lui îi povestea aceste amănunte ca să arate că între ei a fost o dragoste extraordinară, dar Sam ştia că era vorba de cea mai comună formă de dragoste. "
Detaliile produsului