Cele Zece porunci explicate pe intelesul tuturor: Porunca I: "Eu sunt Domnul Dumnezeul tau, sa nu ai alti dumnezei afara de Mine"
Poruncile lui Dumnezeu sunt zece; dar in ele se mai cuprind si alte lucruri.
Poruncile Vechiului Testament, care priveau ceremoniile si tainele si preinchipuiau faptele lui Hristos, toate acelea au incetat si dupa cum umbra se retrage cand soseste adevarul, tot asa au trecut si ele, si crestinii nu au indatorirea sa le implineasca.
Dar acele porunci care privesc pazirea dragostei catre Dumnezeu si catre aproapele, nu numai ca trebuie sa fie tinute de crestini, dar cu inca si mai deplina amanuntime si desavarsire decat au fost tinute de israelitii legii celei vechi, fiindca noi am fost partasi la mai multe faceri de bine din partea lui Dumnezeu si fara asemuire cu ei am primit harul Sfantului Duh prin Domnul nostru Iisus Hristos.
Pentru aceasta trebuie sa prisoseasca faptele noastre bune fata de faptele iudeilor, dupa cum s-a spus: De nu va prisosi dreptatea voastra mai mult decat a carturarilor si a fariseilor, nu veti intra in Imparatia cerurilor (Mt. 5, 20).
La fel: Ati auzit ca s-a zis celor de demult: sa nu ucizi, iar cine va ucide, vrednic va fi de osanda.
Eu insa va spun voua ca oricine se manie pe fratele sau, vrednic va fi de osanda; si cine va zice fratelui sau: netrebnicule, vrednic va fi de judecata sinedriului, iar cine va zice: nebunule, vrednic va fi de gheena focului (Mt. 5, 21-22).
La fel graieste, in acelasi loc, si despre alte porunci.
Asadar, toate poruncile care privesc dragostea catre Dumnezeu si catre aproapele trebuie tinute, fiindca de aceste doua porunci atarna toata Legea si proorocii, cum spune Domnul: Sa iubesti pe Domnul Dumnezeul tau, cu toata inima ta, cu tot sufletul tau si cu tot cugetul tau.
Aceasta este marea si intaia porunca. Iar a doua, la fel cu aceasta: Sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine Insuti in aceste doua porunci se cuprind toata Legea si proorocii (Mt. 22, 40).
Aceste doua porunci sunt obstesti si de capetenie; pe ele se intemeiaza toate celelalte. De aceea, aceste zece se impart in doua table: In cea dintai sunt infatisate acelea care ne cer sa pazim dragostea catre Dumnezeu; iar intr-a doua, cele care ne invata in ce chip sa tinem dragostea pentru aproapele.
Asadar, Hristos, prin aceste doua porunci, intareste si incredinteaza pe toate celelalte zece. Iar despre aceasta lege spune: Mai lesne e sa treaca cerul si pamantul decat sa cada din Lege o frantura de slova (Lc. 16, 17).