Elemente de didactica aplicata a geografiei
Elemente de didactica aplicata a geografiei
Efortul Societatii de Geografie, prin vectorul sau editorial principal, CD Press, s-a dovedit in final eficient, deoarece elementele principale asumate, concretizate in forma tipografica, au avut posibilitatea unei penetrari convingatoare.
Consiliul de conducere al Societatii, prin proiectul managerial al presedintelui sau (prof. univ. dr. Mihai Ielenicz), si-a propus, printre altele, sa ofere profesorilor de geografie din invatamantul universitar un sistem referential, din domeniul geografiei scolare, axat pe problematica didacticii aplicate a geografiei.
Actuala structura este profund reprezentativa, deoarece asambleaza elernente esentiale ale didacticii geografiei, ce pot fi aplicate pentru construirea situatiilor de invatare.
Totusi, prezenta lucrare nu epuizeaza toata problematica si nu identifica toate opiniile. Ea reprezinta un raspuns la solicitarile conducerii Societatii si ale grupului de initiativa constituit pentru realizarea acestei lucrari.
Fragment din carte:
"3. Strategii bazate pe exploatarea diferitelor suporturi de instruire
In acest grup de strategii, elementul central il reprezinta ofertarea unor suporturi de instruire si autoinstruire, care dirijeaza activitatea spre caracteristici de tip exploratoriu. In cazul geografiei scolare, suporturile principale sunt hartile, atlasele, imaginile, la care se adauga diferite texte. In mod deosebit vrem sa adaugam, ca un specific al geografiei, realizarea diferitelor imagini grafice sugestive: profile, schite, diagrame, cartodiagrame, modele.
Credem ca un rol important ar putea sa il aiba exploatarea diferitelor texte preluate din mass-media sau cu un caracter clasic. Exista in prezent suficiente texte cu caracter geografic deosebit de sugestive si sintetice, care pot fi utilizate in contextul acestei strategii. O ilustrare foarte buna a acestei strategii o reprezinta utilizarea caietelor de activitate independenta, la clasele unde acestea exista, care, prin ele insele, induc o strategie implicita de invatare.
Elementul principal al lucrului cu caietul de activitate independenta il reprezinta activitatea cvasicontinua a elevului, concretizata in: rezumarea unor texte, notarea unor idei, completarea informatiei lacunare, completarea informatiei cartografice, amplasarea unor elemente pe harta, masurarea unor distante, transcrierea informatiilor, notarea ideilor principale, autoevaluarea.
4. Strategii problematizante
Acest grup de strategii isi propune sa introduca in cadrul demersurilor de invatare anumite situatii de tip „problematizat", intr-o forma predominant orala si teoretica sau intr-o forma de situatii ofertate (frecvent cu suport cartografic) propuse spre analiza. Nu este vorba numaidecat de aplicarea metodei problematizarii (desi este presupusa si aceasta), ci de construirea unor situatii care necesita un demers de rezolvare prin efort individual exploratoriu. "
Descrierea produsului
Efortul Societatii de Geografie, prin vectorul sau editorial principal, CD Press, s-a dovedit in final eficient, deoarece elementele principale asumate, concretizate in forma tipografica, au avut posibilitatea unei penetrari convingatoare.
Consiliul de conducere al Societatii, prin proiectul managerial al presedintelui sau (prof. univ. dr. Mihai Ielenicz), si-a propus, printre altele, sa ofere profesorilor de geografie din invatamantul universitar un sistem referential, din domeniul geografiei scolare, axat pe problematica didacticii aplicate a geografiei.
Actuala structura este profund reprezentativa, deoarece asambleaza elernente esentiale ale didacticii geografiei, ce pot fi aplicate pentru construirea situatiilor de invatare.
Totusi, prezenta lucrare nu epuizeaza toata problematica si nu identifica toate opiniile. Ea reprezinta un raspuns la solicitarile conducerii Societatii si ale grupului de initiativa constituit pentru realizarea acestei lucrari.
Fragment din carte:
"3. Strategii bazate pe exploatarea diferitelor suporturi de instruire
In acest grup de strategii, elementul central il reprezinta ofertarea unor suporturi de instruire si autoinstruire, care dirijeaza activitatea spre caracteristici de tip exploratoriu. In cazul geografiei scolare, suporturile principale sunt hartile, atlasele, imaginile, la care se adauga diferite texte. In mod deosebit vrem sa adaugam, ca un specific al geografiei, realizarea diferitelor imagini grafice sugestive: profile, schite, diagrame, cartodiagrame, modele.
Credem ca un rol important ar putea sa il aiba exploatarea diferitelor texte preluate din mass-media sau cu un caracter clasic. Exista in prezent suficiente texte cu caracter geografic deosebit de sugestive si sintetice, care pot fi utilizate in contextul acestei strategii. O ilustrare foarte buna a acestei strategii o reprezinta utilizarea caietelor de activitate independenta, la clasele unde acestea exista, care, prin ele insele, induc o strategie implicita de invatare.
Elementul principal al lucrului cu caietul de activitate independenta il reprezinta activitatea cvasicontinua a elevului, concretizata in: rezumarea unor texte, notarea unor idei, completarea informatiei lacunare, completarea informatiei cartografice, amplasarea unor elemente pe harta, masurarea unor distante, transcrierea informatiilor, notarea ideilor principale, autoevaluarea.
4. Strategii problematizante
Acest grup de strategii isi propune sa introduca in cadrul demersurilor de invatare anumite situatii de tip „problematizat", intr-o forma predominant orala si teoretica sau intr-o forma de situatii ofertate (frecvent cu suport cartografic) propuse spre analiza. Nu este vorba numaidecat de aplicarea metodei problematizarii (desi este presupusa si aceasta), ci de construirea unor situatii care necesita un demers de rezolvare prin efort individual exploratoriu. "
Detaliile produsului