Escadrila Nieuport 3. Jurnal de Ffont (1916-1917)
Escadrila Nieuport 3. Jurnal de Ffont (1916-1917)
Descoperit de noi in primavara anului 1981 in fondul arhivistic al Muzeului Militar National, acest document are o importanta reala pentru cunoasterea unor aspecte inedite din istoria relatiilor de colaborare romano-franceze in domeniul aeronauticii militare, fiind in fapt singurul document de acest fel pastrat integral si opera colectivaa membrilor escadrilei. Faptele de arme prezentate in acest jurnal sunt adevarate, documentele militare oficiale romanesti, registrele de front si rapoartele Grupului 2 Aeronautic confirmand pe deplin veridicitatea lor.
Fragment:
" Manchoulas, care si-a rupt o roata a trenului de aterizare, trebuie sa astepte pana cand avionul sau va fi reparat. Capitanul Protopopescu, care urmarise celalalt avion german, a ramas in pana seaca de benzina deasupra Bai ladului si, fiind obligat sa aterizeze in oras, a rupt avionul. Pilotul, din fericire, n-a patit nimic.
Texier executa dupa-amiaza doua iesiri — una de vanatoare libera si una de protectie a unui Farman 40. Niciun incident nu tulbura aceste iesiri.
2/15 februarie. Timp frumos. Spre amiaza, Texier si Revol-Tissot pleaca misiune de vanatoare libera, dar nu intalnesc niciun „vanat" si se intorc cu tolba goala.
Capitanul Gond, Manchoulas si mecanicul sau pleaca la Diocheti sa repare avionul lui Manchoulas. La ora 14.15, reparatia este terminata. Manchoulas, incercand sa decoleze, se loveste de bordura de zapada a pistei si capoteza magistral.
3/ 16 februarie. Timp urat dimineata. Se insenineaza mai spre pranz. Texier executa o misiune de vanatoare Nu intalneste nimic. Manchoulas si avionul sunt escadrila cu trenul.
4/17 februarie. Escadrila este redusa la cea mai simpla expresie, caci numai un singur avion este disponibil — cel al lui Revol. intr-adevar, avionul capitanului Gond, care ,ile motorul deteriorat, cel al lui Terry care este in reparatie ca urmare a capotajului, cel a lui Texier care are bechia tipta, caci in ajun rusii nu au degajat pista in momentul Alerizarii sale si el a fost fortat sa aterizeze cam dur, precum si acela lui Manchoulas, care a avut de suferit tare din cauza capotajului din ajun, sunt indisponibile.
La ora 11.15, singurul avion al escadrilei pleaca in patrulare. N-are ocazia sa se distinga, caci niciun neamt nu sc arata. La 1.5.15 ne sosesc caporalul Theron venind cle la Iasi pe calea aerului isi face in sfarsit aparitia deasupra aerodromului."
22.20Lei
22.20Lei
Indisponibil
Descrierea produsului
Descoperit de noi in primavara anului 1981 in fondul arhivistic al Muzeului Militar National, acest document are o importanta reala pentru cunoasterea unor aspecte inedite din istoria relatiilor de colaborare romano-franceze in domeniul aeronauticii militare, fiind in fapt singurul document de acest fel pastrat integral si opera colectivaa membrilor escadrilei. Faptele de arme prezentate in acest jurnal sunt adevarate, documentele militare oficiale romanesti, registrele de front si rapoartele Grupului 2 Aeronautic confirmand pe deplin veridicitatea lor.
Fragment:
" Manchoulas, care si-a rupt o roata a trenului de aterizare, trebuie sa astepte pana cand avionul sau va fi reparat. Capitanul Protopopescu, care urmarise celalalt avion german, a ramas in pana seaca de benzina deasupra Bai ladului si, fiind obligat sa aterizeze in oras, a rupt avionul. Pilotul, din fericire, n-a patit nimic.
Texier executa dupa-amiaza doua iesiri — una de vanatoare libera si una de protectie a unui Farman 40. Niciun incident nu tulbura aceste iesiri.
2/15 februarie. Timp frumos. Spre amiaza, Texier si Revol-Tissot pleaca misiune de vanatoare libera, dar nu intalnesc niciun „vanat" si se intorc cu tolba goala.
Capitanul Gond, Manchoulas si mecanicul sau pleaca la Diocheti sa repare avionul lui Manchoulas. La ora 14.15, reparatia este terminata. Manchoulas, incercand sa decoleze, se loveste de bordura de zapada a pistei si capoteza magistral.
3/ 16 februarie. Timp urat dimineata. Se insenineaza mai spre pranz. Texier executa o misiune de vanatoare Nu intalneste nimic. Manchoulas si avionul sunt escadrila cu trenul.
4/17 februarie. Escadrila este redusa la cea mai simpla expresie, caci numai un singur avion este disponibil — cel al lui Revol. intr-adevar, avionul capitanului Gond, care ,ile motorul deteriorat, cel al lui Terry care este in reparatie ca urmare a capotajului, cel a lui Texier care are bechia tipta, caci in ajun rusii nu au degajat pista in momentul Alerizarii sale si el a fost fortat sa aterizeze cam dur, precum si acela lui Manchoulas, care a avut de suferit tare din cauza capotajului din ajun, sunt indisponibile.
La ora 11.15, singurul avion al escadrilei pleaca in patrulare. N-are ocazia sa se distinga, caci niciun neamt nu sc arata. La 1.5.15 ne sosesc caporalul Theron venind cle la Iasi pe calea aerului isi face in sfarsit aparitia deasupra aerodromului."
Detaliile produsului