Countdown header img 1

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Countdown header img  mob

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Promotii popup img

Concurs

Castiga un iPhone 13 PRO!

Plaseaza o comanda si fii tu cititorul norocos!

Comanda aici:
Close

Estetica si hermeneutica grotescului

De (autor): A.C. Cofan

Estetica si hermeneutica grotescului - A.C. Cofan

Estetica si hermeneutica grotescului

De (autor): A.C. Cofan

Scopul nostru este de a realiza o constructie teoretica („o poietica a grotescului”) in care sa avem trasaturi suprasegmentale sau arhetipale de identificare estetica dincolo de „mode si timp”. Am parcurs in cercuri concentrice, de la o perspectiva de ansamblu la analiza de amanunt a textului, de la viziunea istorica de ansamblu la analiza textelor, un drum sinuos, bazat pe o miscare de „du-te-vino” care sa ne permita construirea modelului si intelegerea din interior a sistemului de elemente specifice. A intelege pe „altul” (constiinta, epoca, text) transforma hermeneutica dintr-o simpla metoda de cercetare intr-un act existential. Este un plonjon in interiorul „altuia”, o experienta interioara, in care fiinta hermeneutului-care-intelege devine fiinta-care-intelege-pe-altul-prin-sine printr-un act de empatie si identificare.

N-as vrea s-o descurajez si nici sa spun ca ambitia ei de a cuprinde toata literatura subiectului este singulara. Nu, mai toti, in conditia ei, au aceasta dorinta de totalitate, toti am avut-o si, uneori, o pastram pana tinem un condei in mana. O ambitie care se opune (si bine face!) „urechismului” traditional, maladie raspandite in lumea intelighentei romanesti, obisnuita sa frunzareasca dornica sa epateze si sa incheie repede.  Imiamintesc ce marturiseste Eliade in jurnalul sau intim: a sporit bibliografia unei idei ca sa scap de suspiciunea de „fragmentarism”, „smecherie”, „urechism”, „impostura”, „diletantism est-european” sau, ma rog, de aceasta nefericita reputatie… Nu stiu daca Alunita Cofan a pornit de la aceleasi considerente, dar, oricum, paginile ei mi se par uneori incarcate ca niste corabii care transporta ingrediente din orientul indepartat spre orientul, mai sarac, al Europei… - Eugen Simion
 
Subliniez un merit: al modestiei, dar si al strategiei procedarii – doua aspecte datorita carora lucrarea capata si savoarea unui demers-surpriza. Din mai multe motive. Fiindca, in primul rand, demonstratia depaseste aria literaturii (anuntata in titlu), transgresand perimetrul criticii, istoriei si teoriei literare si inglobandu-l, in cunostinta de cauza, in cel al esteticii, semioticii, logicii si filosofiei, si inscriindu-l in cercul mai larg al artelor, in care fenomenul literar este incadrat intr-o maniera la fel de avizata. (...)  De fapt, autoarea a izbutit performanta de a implini si complini cele doua modalitati de luare in stapanire a materiei, intr-un studiu in care partea teoretica nu este afisata ca intr-o vitrina, pentru a lua ochii cititorilor, ci face corp comun cu o componenta aplicativa a lucrarii, tot asa cum demersul inductiv este peste tot flancat de geamanul sau deductiv. - Nicolae Mecu
 
Originala ca propunere in cimpul teoriei estetice romanesti, lucrarea isi are, totusi, vecinatatile ei. (...) Trebuie spus insa ca, prin comparatie cu trivialul, grotescul apare dezavantajat. El nu e atat de radical si are un caracter mai vag. (...)  Luand act de indeterminarea semantica a termenului, autoarea incearca sa elaboreze o definitie de cimp semantic, prin intermediul „logicii dinamice a contradictoriului” brevetate de St. Lupasco. - Paul Cernat
Citeste mai mult

-5%

30.40Lei

32.00 Lei

Sau 3040 de puncte

!

Fiecare comanda noua reprezinta o investitie pentru viitoarele tale comenzi. Orice comanda plasata de pe un cont de utilizator primeste in schimb un numar de puncte de fidelitate, In conformitate cu regulile de conversiune stabilite. Punctele acumulate sunt incarcate automat in contul tau si pot fi folosite ulterior, pentru plata urmatoarelor comenzi.

Indisponibil

Descrierea produsului

Scopul nostru este de a realiza o constructie teoretica („o poietica a grotescului”) in care sa avem trasaturi suprasegmentale sau arhetipale de identificare estetica dincolo de „mode si timp”. Am parcurs in cercuri concentrice, de la o perspectiva de ansamblu la analiza de amanunt a textului, de la viziunea istorica de ansamblu la analiza textelor, un drum sinuos, bazat pe o miscare de „du-te-vino” care sa ne permita construirea modelului si intelegerea din interior a sistemului de elemente specifice. A intelege pe „altul” (constiinta, epoca, text) transforma hermeneutica dintr-o simpla metoda de cercetare intr-un act existential. Este un plonjon in interiorul „altuia”, o experienta interioara, in care fiinta hermeneutului-care-intelege devine fiinta-care-intelege-pe-altul-prin-sine printr-un act de empatie si identificare.

N-as vrea s-o descurajez si nici sa spun ca ambitia ei de a cuprinde toata literatura subiectului este singulara. Nu, mai toti, in conditia ei, au aceasta dorinta de totalitate, toti am avut-o si, uneori, o pastram pana tinem un condei in mana. O ambitie care se opune (si bine face!) „urechismului” traditional, maladie raspandite in lumea intelighentei romanesti, obisnuita sa frunzareasca dornica sa epateze si sa incheie repede.  Imiamintesc ce marturiseste Eliade in jurnalul sau intim: a sporit bibliografia unei idei ca sa scap de suspiciunea de „fragmentarism”, „smecherie”, „urechism”, „impostura”, „diletantism est-european” sau, ma rog, de aceasta nefericita reputatie… Nu stiu daca Alunita Cofan a pornit de la aceleasi considerente, dar, oricum, paginile ei mi se par uneori incarcate ca niste corabii care transporta ingrediente din orientul indepartat spre orientul, mai sarac, al Europei… - Eugen Simion
 
Subliniez un merit: al modestiei, dar si al strategiei procedarii – doua aspecte datorita carora lucrarea capata si savoarea unui demers-surpriza. Din mai multe motive. Fiindca, in primul rand, demonstratia depaseste aria literaturii (anuntata in titlu), transgresand perimetrul criticii, istoriei si teoriei literare si inglobandu-l, in cunostinta de cauza, in cel al esteticii, semioticii, logicii si filosofiei, si inscriindu-l in cercul mai larg al artelor, in care fenomenul literar este incadrat intr-o maniera la fel de avizata. (...)  De fapt, autoarea a izbutit performanta de a implini si complini cele doua modalitati de luare in stapanire a materiei, intr-un studiu in care partea teoretica nu este afisata ca intr-o vitrina, pentru a lua ochii cititorilor, ci face corp comun cu o componenta aplicativa a lucrarii, tot asa cum demersul inductiv este peste tot flancat de geamanul sau deductiv. - Nicolae Mecu
 
Originala ca propunere in cimpul teoriei estetice romanesti, lucrarea isi are, totusi, vecinatatile ei. (...) Trebuie spus insa ca, prin comparatie cu trivialul, grotescul apare dezavantajat. El nu e atat de radical si are un caracter mai vag. (...)  Luand act de indeterminarea semantica a termenului, autoarea incearca sa elaboreze o definitie de cimp semantic, prin intermediul „logicii dinamice a contradictoriului” brevetate de St. Lupasco. - Paul Cernat
Citeste mai mult

Detaliile produsului

De pe acelasi raft

Parerea ta e inspiratie pentru comunitatea Libris!

Noi suntem despre carti, si la fel este si

Newsletter-ul nostru.

Aboneaza-te la vestile literare si primesti un cupon de -10% pentru viitoarea ta comanda!

*Reducerea aplicata prin cupon nu se cumuleaza, ci se aplica reducerea cea mai mare.

Ma abonez image one
Ma abonez image one