Gsp - Sacrificiul din miezul iernii

Recenzie blog.libris.ro
E un roman care are toate ingredientele unei povești polițiste bine gândite, de la cadru și până la arhitectură. Cititorii sunt purtați în zona scandinavă, introduși într-o atmosferă pe măsură o iarnă grea care face țăndări părul din nas, cu un frig pătrunzător și interminabil (un frig care nu vrea să dea înapoi și cu care trebuie să trăiești la fel precum o durere de spate). E vorba de o iarnă care îi smintește pe toți în fapt, cu o vreme parcă prielnică pentru cele mai crunte și mai neobișnuite întâmplări. Cu toate acestea, cadrul sinistru în care e proiectată povestea nu îi împiedică desigur, pe polițiști să își facă datoria, atunci când se confruntă cu o crimă bizară: un bărbat supraponderal este ucis și spânzurat într-un copac la marginea unui oraș. Malin și Zeke, polițiștii care investighează cazul nu au, la început, nici măcar o pistă pe care să o urmărească așa că apelează, pentru a identifica victima, la public, prin presă nu foarte promițător și nu foarte profesionist, te-ai putea gândi, pentru autoritățile greu încercate. Cu toate acestea, apelul la public se dovedește cât se poate de fertil ba chiar am putea spune că acei mulți anonimi care apar, în debutul romanului, condiționează evoluția anchetei (iată o poveste în care reușitele anchetatorilor sunt mai degrabă călăuzite din exterior și nu neapărat susținute doar de flerul și personalitatea polițiștilor).
De la lipsa totală de indicii, Malin și Zeke vor ajunge să dezvolte o mulțime de piste pe care să le aprofundeze, doar că ele nu capătă un relief coerent și nici nu converg spre un rezultat comun, ci dimpotrivă, îi împrăștie pe anchetatori în direcții diferite. Așa cum se va dovedi bărbatul asasinat era un singuratic, un marginalizat nesimpatizat de prea multă lume, ba chiar hărțuit și batjocorit de tot felul de indivizi. Cine ar fi putut însă înfăptui crima? Să fie vorba de o poantă infantilă terminată sinistru, pregătită de puștii din împrejurimi? Să fie vorba de o răzbunare a unei familii care trăiește izolată și care a căutat justiție prin propriile mijloace, pentru un viol petrecut cu ceva timp în urmă, al cărui presupus autor a fost chiar cel asasinat ulterior? Să fie vorba de ceva mai mult, de un adevărat ritual păgân, de o ofrandă adusă zeilor mitologiei nordice? Mons Kallentoft reușește să mânuiască bine aceste trei ipoteze, să le complice, să le dezvolte pe parcursul întregului roman, să stârnească bănuiala cititorului și desigur, a anchetatorilor până aproape de final. Dozarea acțiunii este așadar inspirată: când unul din firele anchetatorilor pare că s-a răcit, el este resuscitat, prin apariția unor noi detalii, la momentul oportun, fapt care readuce în actualitate premisele uitate. Pe lângă această împletitură narativă care întreține suspansul, Mons Kallentoft alege să schimbe inclusiv perspectivele narative, iar schimbarea apare imprevizibil și aduce în atenția cititorului personaje episodice, inclusiv fantoma celui decedat care, fără să facă prea multă lumină în caz, îi conferă o dimensiune și mai misterioasă, decredibilizând sau umanizând după caz, respectivele personaje. Tocmai pentru a creiona firescul protagoniștilor, pentru a-i face mai plauzibili (mai ales că aceștia acționează într-un interval de timp destul de îndelungat), dar și pentru a oferi puncte de respiro în cadrul evoluției narațiunii, autorul alege să dezvăluie și câte ceva despre viața privată a anchetatorilor: Malin nu este doar o polițistă cu sânge rece, o figură justițiară metalică, o detectivă viguroasă, ci este o femeie cu propriile vulnerabilități, care preferă reflecțiile matinale, care suferă de insomnii și care se străduiește să gestioneze o relație nu tocmai ușoară cu fiica ei de 14 ani (care, din păcate seamănă atât de bine cu Malin la acea vârstă).
În ciuda faptului că este populat de multe personaje, că antrenează o poveste complexă, bine închegată, romanul lui Mons Kallentoft se citește rapid și menține interesul cititorului într-un echilibru perfect, printr-un sistem de pârghii de construcție bine pus la punct. Cel mai mult mi-a plăcut însă faptul că romanul lui Kallentoft, păstrează o aură misterioasă, chiar și când cazul ajunge la un deznodământ și asta nu pentru că ar exista o continuare obligatorie, hollywoodiană, a poveștii ci pentru că pur și simplu nu toate întrebările trebuie să aibă neapărat un raspuns
Sever Gulea, pentru blog.libris.ro
Gsp - Sacrificiul din miezul iernii
«V-ati bucurat de cartile lui Stieg Larsson? Acum e momentul unui nou rege al prozei scandinave: Mons Kallentoft.» (Magnus Utvik, cel mai prestigios critic suedez)
FIECARE CRIMA ARE ANOTIMPUL EI... SUSPANS, ADRENALINA, DAR SI O INCREDIBILA PROFUNZIME.
Marti, 31 ianuarie, ora 07:22 a.m. inca este noapte pe campiile nesfarsite din Ostergotland. E una dintre cele mai reci ierni din istoria Suediei. In aceasta dimineata geroasa, Malin Fors si colegii ei de la departamentul de criminalistica descopera cadavrul gol al unui barbat obez, atarnand de creanga unui copac. Cum a ajuns acolo, sus? Opera unui criminal sadic sau o sinucidere atipica? si de unde provin acele rani ciudate care-i acopera trupul?
Misiunea de a descoperi criminalul ii revine lui Malin Fors, o politista tanara si plina de intuitie, care-si creste singura fiica si care va incerca, folosind uneori metode la limita legalitatii, sa dea de urma criminalului, inainte ca alte nenorociri sa se produca. Indiciile ii lasa perplecsi pe toti cei implicati in ancheta: apar in scena, rand pe rand, trei frati suspecti de viol, niste adolescenti dubiosi, plus Valkyria si Rickard Skoglof, doi tipi excentrici, adepti ai unor ritualuri vikinge. Galeria eroilor bizari se incheie cu niste «voci» care nu apartin acestei lumi...
Romanul s-a vandut numai in Suedia in 220 000 de exemplare. In Franta, Mons Kallentoft i-a surclasat in topul FNAC pe Stieg Larsson, dar si pe Dan Brown.
Descrierea produsului
«V-ati bucurat de cartile lui Stieg Larsson? Acum e momentul unui nou rege al prozei scandinave: Mons Kallentoft.» (Magnus Utvik, cel mai prestigios critic suedez)
FIECARE CRIMA ARE ANOTIMPUL EI... SUSPANS, ADRENALINA, DAR SI O INCREDIBILA PROFUNZIME.
Marti, 31 ianuarie, ora 07:22 a.m. inca este noapte pe campiile nesfarsite din Ostergotland. E una dintre cele mai reci ierni din istoria Suediei. In aceasta dimineata geroasa, Malin Fors si colegii ei de la departamentul de criminalistica descopera cadavrul gol al unui barbat obez, atarnand de creanga unui copac. Cum a ajuns acolo, sus? Opera unui criminal sadic sau o sinucidere atipica? si de unde provin acele rani ciudate care-i acopera trupul?
Misiunea de a descoperi criminalul ii revine lui Malin Fors, o politista tanara si plina de intuitie, care-si creste singura fiica si care va incerca, folosind uneori metode la limita legalitatii, sa dea de urma criminalului, inainte ca alte nenorociri sa se produca. Indiciile ii lasa perplecsi pe toti cei implicati in ancheta: apar in scena, rand pe rand, trei frati suspecti de viol, niste adolescenti dubiosi, plus Valkyria si Rickard Skoglof, doi tipi excentrici, adepti ai unor ritualuri vikinge. Galeria eroilor bizari se incheie cu niste «voci» care nu apartin acestei lumi...
Romanul s-a vandut numai in Suedia in 220 000 de exemplare. In Franta, Mons Kallentoft i-a surclasat in topul FNAC pe Stieg Larsson, dar si pe Dan Brown.
Detaliile produsului