In salbaticie

De (autor): Jon Krakauer

0
In salbaticie - Jon Krakauer

În 1992, undeva în Alaska, într-o regiune numită Drumul Stampede, acolo unde civilizația a eșuat (proiectele industriale din zonă au fost abandonate în anii 60) și natura și-a continuat cursul, într-un autobuz vechi și părăsit al companiilor miniere, devenit adăpost pentru aventurieri, a fost găsit trupul mort din cauza inaniției, al unui tânăr puțin trecut de 20 de ani. Ulterior, după o serie de investigații și după mai multe mărturii venite de pe întreg teritoriul Americii tânărul a fost identificat drept Chris McCandless, despre care părinții nu mai știau nimic de luni bune. Iată că un subiect care ar fi ocupat cel mult o coloană în pagina de fapt divers din ziarele locale a devenit o poveste cu popularitate globală, la care au contribuit atât lucrarea lui John Krakauer (publicată de acum și în limba română) dar și memorabilul film al lui Sean Penn, din 2007, INTO THE WILD. Asistăm, sub atingerea mediatică magică, la încă o transformare a unui incident tragic într-un spectacol cu valențe planetare sau într-adevăr destinul lui Chris, măcar așa cum au încercat să-l înțeleagă cei care l-au cunoscut sau care i-au urmărit ulterior călătoria, are ceva profund și universal, ceva capabil să ne provoace și să ne atingă pe toți?

În cartea sa John Krakauer deapănă povestea lui Chris McCandless, așa cum a reușit să o recompună din mărturiile celor care l-au întâlnit, căutând să-i pătrundă deciziile și mai ales perspectiva asupra vieții. Născut într-o familie înstărită condusă de un tată autoritar, mereu preocupat să-și protejeze copiii, Chris va dezvolta față părinți, mai ales când le va dezvălui trecutul, o aversiune și o atitudine neiertătoare. O fire hipersensibilă și încăpățânată dar și un tânăr cât se poate de înzestrat ( avea talent atât la muzică, sport dar învăța și cât se poate de bine) Chris s-a îndrăgostit iremediabil de natură, de la o vârstă fraged㠖 atât de mult încât, după ce și-a terminat studiile universitare (acolo unde s-a preocupat îndeaproape și cu rezultate foarte bune, de studiul problemelor și inechităților sociale contemporane) și-a donat toți banii pe care îi mai avea și a plecat într-o călătorie spre inima sălbăticiei, în Alaska (de care fusese impresionat, prin scrierile lui Jack London). Gesturile tânărului de la abandonarea mașinii, la arderea ultimilor dolari, la faptul că nu și-a înștiințat apropiații de deciziile sale și chiar până la adoptarea unui nou nume (Alexander Supertramp) au sugerat proporția intențiilor lui Chris. Până să ajungă în Alaska însă, Chris a străbătut toată America, prin California, Arizona și South Dakota, ajungând chiar și în Mexic, întovărășit doar de cărțile unor adoratori clasici ai naturii: Thoreau, Tolstoi sau London. Krakauer reconstituie traseul lui Chris, urmărind amintirile fermierilor, vagabonzilor, șoferilor, angajaților de la restaurante, cunoștințele tranzitorii pe care Chris le-a făcut în călătoria sa. Odată ajuns în statul cel mai nordic al Americii, în 1992, Chris a intrat în sălbăticia din apropierea muntelui McKinley, înarmat cu o pușcă, cu câteva kilograme de orez și cu mult entuziasm. În această sălbăticie a supraviețuit exclusiv din vânătoare și din culesul plantelor aproape jumătate de an, până când anotimpul potrivnic și o omisiune în alimentație l-au adus pe patul de moarte. Însemnările lui Chris din acea ultima perioada, pe care Krakauer le ofera cititorilor sugerează că McCandless intenționa să se întoarcă la civilizație, după o experiență cu adevărat profundă petrecută în natură, în urma căreia concluziona, recitindu-i pe clasici că fericirea pe care o atingi nu poate fi deplină, atâta timp cât nu o împărtășești cu cineva.

Chris McCandless nu e nici primul și nici ultimul aventurier care s-a încumetat să abondoneze civilizația pentru a redescoperi traiul în sânul naturii. Din cele mai vechi timpuri, chiar scriitorii pe care i-a îndrăgit Chris (cel mai notoriu exemplu este Henry David Thoreau) dar și o mulțime de iluștrii anonimi au dat curs chemării sălbăticiei. Așa cum surprinde și Krakauer, sunt destui cei care au crezut că imensitatea virgină a pustietății ar fi putut să le umple golurile din propria viață. Dintre aceștia, mulți care au intrat total nepregătiți pentru traiul aspru în sânul naturii s-au reîntors învinși, dacă nu au împărtășit chiar soarta tragică a lui McCandless. Sunt mulți și cei care s-au luat la întrecere cu sălbăticia, considerând-o cel mai redutabil adversar pe care l-ar fi putut învinge. Aceștia au răspuns provocărilor naturale cu multă documentație și luciditate. Sunt mulți cei care au descoperit că vârful celor mai impunători munți sunt adevărate receptacule pentru vise și pentru adrenalină. Aceștia s-au dovedit dependenți de aventuri temerare, în ciuda suferințelor trăite (poate chiar în ciuda sechelelor cu care s-au ales) și s-au avântat din nou pe creste și mai provocatoare. Între toate aceste categorii de împătimiți ai naturii, Chris McCandless pare să se înscrie, așa cum sugera unul din cititorii lui Krakauer, într-un adevărat clișeu colectiv: un naiv inconștient care a căutat salvarea în natură și care a căzut victimă propriei sale ignoranțe. Dincolo de această observație (justă, într-o anumită măsură) și dincolo de călătoria cu final tragic, în urma lui Chris rămân în urmă mesaje cât se poate de cutezătoare, la care toți suntem sensibili: încrederea într-un ideal, dorința de aflare a autenticității, de înfrângere a falsului sine, stradania de a-ți urmări pasiunile până la capăt. Nu în ultimul rând, povestea lui Chris McCandless este atât de impresionantă pentru că dovedește faptul că, în ciuda suferințelor la care a fost expus, în ciuda faptului că a dus pe parcursul ultimilor ani, un trai de vagabond, Chris McCandless a trăit și a murit un om liber. Un om cu mult mai liber decât majoritatea cetățenilor celor mai veritabile democrații…

ÎN SĂLBĂTICIE – John Krakauer- Editura Humanitas, 2012

In salbaticie

De (autor): Jon Krakauer

0

In salbaticie s-a mentinut peste doi ani pe lista bestsellerurilor New York Times; a primit YALSA Best Books for Young Adults Award in 1997; este nominalizat la YALSA Popular Paperbacks in 2012. Filmul omonim, regizat in 2007 de Sean Penn, cu Emile Hirsch, Vince Vaughn si Kristen Stewart, a fost recompensat cu doua Globuri de Aur si nominalizat la doua premii Oscar.

Povestea emotionanta a mortii tanarului Chris McCandless in salbaticia Alaskai in 1992 starneste reactii intense in societatea americana. Jon Krakauer, colaborator al revistei Outside, publica un articol pe aceasta tema, impresionat de asemanarea dintre povestea tanarului si propriile lui experiente, dar si ale altora dinaintea lor. Dupa o minutioasa cercetare, Krakauer scrie In salbaticie, refacand traseul lui McCandless, urmarindu-l pas cu pas, stand de vorba cu oamenii pe care acesta i-a cunoscut in ultimii doi ani de viata. Cartea reconstituie puzzle-ul complicat al motivatiei care l-a condus catre un sfarsit tragic. Krakauer traseaza o serie de paralele intre destinul lui McCandless si al altor tineri, purtati, inaintea lui, de aceleasi idealuri, tineri disparuti fara urma, inghititi de abisul salbaticiei. Autorul ajunge la concluzia ca atractia exercitata de teritoriile virgine asupra spiritului american este extraordinar de puternica. Chemarii instinctive i se adauga adesea formatia intelectuala, care nu face decat sa intensifice acest imbold, cum se intampla in cazul lui McCandless. Dar natura, privita dincolo de perdeaua de iluzii tesuta de scriitori, poate fi adesea surprinzatoare si nemiloasa.

28.00Lei

28.00Lei

Primesti 28 puncte