Ion Barbu, Cosmologia Jocului secund

Ion Barbu, Cosmologia Jocului secund
Cartea lui Basarab Nicolescu despre poezia lui Ion Barbu a reprezentat inca de la prima editie (1968) un moment de cotitura in exegeza barbiana. Pentru prima data in critica romaneasca, Basarab Nicolescu demonstreaza cum imaginarul poetic barbian se structureaza in jurul a trei miteme (Oglinda, Nunta si Soarele) punand in analogie discursul poetic cu armonia precisa a unei teoreme". (Petrisor Militaru) |
|
Prezentare: |
Semnaland „unitatea structurala, indestructibila” a volumului Joc secund si „setea de completitudine” cu obarsii in „cultul matematicilor”, Basarab Nicolescu formuleaza ipoteza constructiei poemelor prin analogie cu edificarea teoremelor, proces care insa nu trebuie inteles „vulgar, ca o impunere a univocitatii pe un taram ce este, prin definitie, al ambiguului”, ci ca sinteza a intelectului si sensibilitatii. Automorfismul universului liric/ axiomatic astfel descris este sustinut, la nivelul continuturilor, de o simbolistica ternara – Mitul Oglinzii, Mitul Nuntii si Mitul Soarelui – care „constituie «aura» tuturor poemelor, cantecul inefabil, dar inteligibil al «Jocului secund».” Reveland chroma corespunzatoare – Albastru, Verde, Galben –, obtinuta, la randu-i, prin taina „exhaustiei”, aceste mituri (nu-si epuizeaza, ci) isi potenteaza forta semnificanta: luxurianta aulica a culorilor mintii sporeste valentele afectului, la fel cum jocul lumii isi dobandeste puritatea, prin oglindire, in apele mantuite ale spiritului. (Pompiliu Craciunescu) |
Cuprins: |
Tertul tainic inclus ELGAHEL, de Pompiliu Craciunescu • Prolog •Geometrie sau (si) poezie? (univocitate si ambiguitate) •„Alfabetul prismatic” al poeziei • Termen stiintific si sugestie poetica • Mitul Oglinzii • Distinctii necesare intre „joc” si „joc secund” • Noul Narcis • Infinit si infinitezimal (Marginalii la un studiu barbian asupra poeziei lui Rimbaud)• Mitul Nuntii •„Devenirea” spiritului („nuntile necesare”) • Nostalgia „increatului” • Mitul Soarelui • Sensul barbian al Luceafarului • Soarele si spatiul poetic al Oglinzii. Culorile- simbol • Pentru mai dreapta cinstire a lumii lui Anton Pann • Sentimentul erotic in „Joc secund” • Mercur – intruchipare androginia a spiritului. Grotesc si baladesc in „Joc secund” • Virtutile universale ale magicului • Umanismul barbian • Destinul universal al „Jocului secund” • Afinitati elective (Eminescu, Blaga, Barbu) • Reflectii finale asupra metodei poetice barbiene • Perspectiva • Bibliografie • Ecouri in presa la aparitia primei editii |
Descrierea produsului
Cartea lui Basarab Nicolescu despre poezia lui Ion Barbu a reprezentat inca de la prima editie (1968) un moment de cotitura in exegeza barbiana. Pentru prima data in critica romaneasca, Basarab Nicolescu demonstreaza cum imaginarul poetic barbian se structureaza in jurul a trei miteme (Oglinda, Nunta si Soarele) punand in analogie discursul poetic cu armonia precisa a unei teoreme". (Petrisor Militaru) |
|
Prezentare: |
Semnaland „unitatea structurala, indestructibila” a volumului Joc secund si „setea de completitudine” cu obarsii in „cultul matematicilor”, Basarab Nicolescu formuleaza ipoteza constructiei poemelor prin analogie cu edificarea teoremelor, proces care insa nu trebuie inteles „vulgar, ca o impunere a univocitatii pe un taram ce este, prin definitie, al ambiguului”, ci ca sinteza a intelectului si sensibilitatii. Automorfismul universului liric/ axiomatic astfel descris este sustinut, la nivelul continuturilor, de o simbolistica ternara – Mitul Oglinzii, Mitul Nuntii si Mitul Soarelui – care „constituie «aura» tuturor poemelor, cantecul inefabil, dar inteligibil al «Jocului secund».” Reveland chroma corespunzatoare – Albastru, Verde, Galben –, obtinuta, la randu-i, prin taina „exhaustiei”, aceste mituri (nu-si epuizeaza, ci) isi potenteaza forta semnificanta: luxurianta aulica a culorilor mintii sporeste valentele afectului, la fel cum jocul lumii isi dobandeste puritatea, prin oglindire, in apele mantuite ale spiritului. (Pompiliu Craciunescu) |
Cuprins: |
Tertul tainic inclus ELGAHEL, de Pompiliu Craciunescu • Prolog •Geometrie sau (si) poezie? (univocitate si ambiguitate) •„Alfabetul prismatic” al poeziei • Termen stiintific si sugestie poetica • Mitul Oglinzii • Distinctii necesare intre „joc” si „joc secund” • Noul Narcis • Infinit si infinitezimal (Marginalii la un studiu barbian asupra poeziei lui Rimbaud)• Mitul Nuntii •„Devenirea” spiritului („nuntile necesare”) • Nostalgia „increatului” • Mitul Soarelui • Sensul barbian al Luceafarului • Soarele si spatiul poetic al Oglinzii. Culorile- simbol • Pentru mai dreapta cinstire a lumii lui Anton Pann • Sentimentul erotic in „Joc secund” • Mercur – intruchipare androginia a spiritului. Grotesc si baladesc in „Joc secund” • Virtutile universale ale magicului • Umanismul barbian • Destinul universal al „Jocului secund” • Afinitati elective (Eminescu, Blaga, Barbu) • Reflectii finale asupra metodei poetice barbiene • Perspectiva • Bibliografie • Ecouri in presa la aparitia primei editii |
Detaliile produsului