headerdesktop humwk17mai24

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

headermobile humwk17mai24

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Promotii popup img

-20% la Humanitas

Peste 1200 de titluri

Lichidari cu pana la -83%

Profita acum!

Ion Barbu, Cosmologia Jocului secund

De (autor): Basarab Nicolescu

0
(0 review-uri)
Ion Barbu, Cosmologia Jocului secund - Basarab Nicolescu

Ion Barbu, Cosmologia Jocului secund

De (autor): Basarab Nicolescu

0
(0 review-uri)

Cartea lui Basarab Nicolescu despre poezia lui Ion Barbu a reprezentat inca de la prima editie (1968) un moment de cotitura in exegeza barbiana. Pentru prima data in critica romaneasca, Basarab Nicolescu demonstreaza cum imaginarul poetic barbian se structureaza in jurul a trei miteme (Oglinda, Nunta si Soarele) punand in analogie discursul poetic cu armonia precisa a unei teoreme". (Petrisor Militaru)

Prezentare:

     Semnaland „unitatea structurala, indestructibila” a vo­lumului Joc secund si „setea de completitudine” cu obar­sii in „cultul matematicilor”, Basarab Nicolescu for­muleaza ipoteza constructiei poemelor prin analogie cu edificarea teoremelor, proces care insa nu trebuie inteles „vulgar, ca o impunere a univocitatii pe un taram ce este, prin definitie, al ambiguului”, ci ca sinteza a intelectului si sensibilitatii.

     Automorfismul universului liric/ axio­matic astfel descris este sustinut, la nivelul conti­nuturilor, de o simbolistica ternara – Mitul Oglinzii, Mitul Nuntii si Mitul Soarelui – care „constituie «aura» tuturor poemelor, cantecul inefabil, dar inteligibil al «Jocului secund».” Reveland chroma corespunzatoare – Albastru, Verde, Galben –, obtinuta, la randu-i, prin taina „exhaustiei”, aceste mituri (nu-si epuizeaza, ci) isi poten­teaza forta semnificanta: luxurianta aulica a culorilor mintii sporeste valentele afectului, la fel cum jocul lumii isi dobandeste puritatea, prin oglindire, in apele mantuite ale spiritului. (Pompiliu Craciunescu)

Cuprins:

Tertul tainic inclus ELGAHEL, de Pompiliu Craciunescu • Prolog •Geometrie sau (si) poezie? (univocitate si ambiguitate) •„Alfabetul prismatic” al poeziei • Termen stiintific si sugestie poetica • Mitul Oglinzii • Distinctii necesare intre „joc” si „joc secund” • Noul Narcis • Infinit si infinitezimal (Marginalii la un studiu barbian asupra poeziei lui Rimbaud)• Mitul Nuntii •„Devenirea” spiritului („nuntile necesare”) • Nostalgia „increatului” • Mitul Soarelui • Sensul barbian al Luceafarului • Soarele si spatiul poetic al Oglinzii. Culorile- simbol • Pentru mai dreapta cinstire a lumii lui Anton Pann Sentimentul erotic in „Joc secund” • Mercur – intruchipare androginia a spiritului. Grotesc si baladesc in „Joc secund” • Virtutile universale ale magicului • Umanismul barbian Destinul universal al „Jocului secund” • Afinitati elective (Eminescu, Blaga, Barbu) • Reflectii finale asupra metodei poetice barbiene • Perspectiva • Bibliografie Ecouri in presa la aparitia primei editii

Citeste mai mult

12.00Lei

12.00Lei

Primesti 12 puncte

Important icon msg

Primesti puncte de fidelitate dupa fiecare comanda! 100 puncte de fidelitate reprezinta 1 leu. Foloseste-le la viitoarele achizitii!

Indisponibil

Descrierea produsului

Cartea lui Basarab Nicolescu despre poezia lui Ion Barbu a reprezentat inca de la prima editie (1968) un moment de cotitura in exegeza barbiana. Pentru prima data in critica romaneasca, Basarab Nicolescu demonstreaza cum imaginarul poetic barbian se structureaza in jurul a trei miteme (Oglinda, Nunta si Soarele) punand in analogie discursul poetic cu armonia precisa a unei teoreme". (Petrisor Militaru)

Prezentare:

     Semnaland „unitatea structurala, indestructibila” a vo­lumului Joc secund si „setea de completitudine” cu obar­sii in „cultul matematicilor”, Basarab Nicolescu for­muleaza ipoteza constructiei poemelor prin analogie cu edificarea teoremelor, proces care insa nu trebuie inteles „vulgar, ca o impunere a univocitatii pe un taram ce este, prin definitie, al ambiguului”, ci ca sinteza a intelectului si sensibilitatii.

     Automorfismul universului liric/ axio­matic astfel descris este sustinut, la nivelul conti­nuturilor, de o simbolistica ternara – Mitul Oglinzii, Mitul Nuntii si Mitul Soarelui – care „constituie «aura» tuturor poemelor, cantecul inefabil, dar inteligibil al «Jocului secund».” Reveland chroma corespunzatoare – Albastru, Verde, Galben –, obtinuta, la randu-i, prin taina „exhaustiei”, aceste mituri (nu-si epuizeaza, ci) isi poten­teaza forta semnificanta: luxurianta aulica a culorilor mintii sporeste valentele afectului, la fel cum jocul lumii isi dobandeste puritatea, prin oglindire, in apele mantuite ale spiritului. (Pompiliu Craciunescu)

Cuprins:

Tertul tainic inclus ELGAHEL, de Pompiliu Craciunescu • Prolog •Geometrie sau (si) poezie? (univocitate si ambiguitate) •„Alfabetul prismatic” al poeziei • Termen stiintific si sugestie poetica • Mitul Oglinzii • Distinctii necesare intre „joc” si „joc secund” • Noul Narcis • Infinit si infinitezimal (Marginalii la un studiu barbian asupra poeziei lui Rimbaud)• Mitul Nuntii •„Devenirea” spiritului („nuntile necesare”) • Nostalgia „increatului” • Mitul Soarelui • Sensul barbian al Luceafarului • Soarele si spatiul poetic al Oglinzii. Culorile- simbol • Pentru mai dreapta cinstire a lumii lui Anton Pann Sentimentul erotic in „Joc secund” • Mercur – intruchipare androginia a spiritului. Grotesc si baladesc in „Joc secund” • Virtutile universale ale magicului • Umanismul barbian Destinul universal al „Jocului secund” • Afinitati elective (Eminescu, Blaga, Barbu) • Reflectii finale asupra metodei poetice barbiene • Perspectiva • Bibliografie Ecouri in presa la aparitia primei editii

Citeste mai mult

De pe acelasi raft

De acelasi autor

Parerea ta e inspiratie pentru comunitatea Libris!

Acum se comanda

Noi suntem despre carti, si la fel este si

Newsletter-ul nostru.

Aboneaza-te la vestile literare si primesti un cupon de -10% pentru viitoarea ta comanda!

*Reducerea aplicata prin cupon nu se cumuleaza, ci se aplica reducerea cea mai mare.

Ma abonez image one
Ma abonez image one