Pentru contributia deosebita pe care o aduce in instruirea si educarea copiilor, jocul constituie o componenta a invatamantului primar. In primul rand pentru ca jocul raspunde particularitatilor de varsta ale scolarilor mici si in al doilea rand pentru ca elementul distractiv pe care il contine stimuleaza interesul si curiozitatea copiilor pentru invatare.
Jocul didactic este un important mijloc de educatie care pune in valoare si antreneaza capacitatile creatoare ale scolarului. Rolul si importanta jocului consta in faptul ca el faciliteaza procesul de asimilare, fixare si consolidare a cunostintelor. Datorita caracterului sau formativ, jocul influenteaza dezvoltarea personalitatii elevului.
Jocul este puntea ce poate uni scoala cu viata, activitatea ce-i permite copilului sa se manifeste conform naturii sale, sa treaca pe nesimtite la munca serioasa. Datorita faptului ca elevul acumuleaza sentimentele si interesele, isi structureaza operatiile si actiunile fara a resimti efortul, invatarea prin intermediul jocului se realizeaza economicos si eficient. De aceea jocul este considerat azi, in teoria pedagogica, ca modalitate de asimilare a realului la activitatea proprie (Jean Piaget), asigurand elevului largi posibilitati de activism intelectual. Jucandu-se, copilul reuseste sa asimileze realitatile intelectuale, astfel acestea raman exterioare inteligentei copilului.
[...]
Eficienta jocului depinde de cele mai multe ori de felul in care invatatorul stie sa asigure o concordanta intre tema jocului si materialul didactic existent, de felul in care stie sa foloseasca cuvantul ca mijloc de indrumare a elevilor prin intrebari, raspunsuri, indicatii, explicatii, aprecieri. (Autoarea)
CUPRINS:
ARGUMENT
Capitolul I. Consideratii generale
I.1. Conceptul de joc, caracteristici, clasificari
I.2. Teorii despre joc
I.3. Relatia dintre joc si invatare
Capitolul II. Jocul didactic in invatamantul primar
II.1. Profilul psihologic al varstei scolare mici
II.2. Necesitatea folosirii jocului didactic in invatare la scolarul mic
II.3. Functiile jocului didactic
II.4. Componentele jocului didactic
Capitolul III Importanta jocului didactic in orele de matematica
III.1. „Invatam jucandu-ne la matematica”
III.2. Rolul invatatorului in pregatirea, conducerea si indrumarea jocului didactic
III.3. Strategii de realizare a jocului didactic
Concluzii
Bibliografie