La frontierele adevarului
Nicolae Iorga, omul „cel mai scriitoret din lume”. Enigma asasinarii marelui savant este inca una dintre obsesiile esentiale ale naratorului si unul dintre scopurile urmarite de protagonist in periplul sau euro-american. Cine l-a ucis pe omul „cel mai scriitoret din lume”? Instanta auctoriala are suficiente argumente pentru a sustine ca asasinarea marelui savant, atribuita de obicei legionarilor, nu a fost infaptuita de acestia. Iar raspunsul, afirma Oane, „se pare ca nu-l pot afla decat generalizand mapamondial: cine decide? Unde? Unde-si are sediul guvernul mondial? Si din cine este alcatuit?”. Un repros al Svetlanei, imbracat subtil in calinerii feminine („Pentru Iorga ai plecat in lume, ai ajuns si in America de dragul lui Iorga...”), declanseaza si dezvaluie, prin raspunsul lui Oane Seitan („Nicolae Iorga al tau este nerodul care a scris cel mai mult de cand a aparut scrisul si pana azi!... Ce zici? Neam de analfabeti, au dat lumii cel mai scribaret potigraf!” — s.n.), dezvaluie deci pretuirea fara margini, dreapta, pe care profesorul universitar i-o arata marelui carturar. Din aceasta pretuire se naste si dubiul initial, dezvoltat apoi asemenea unei avalanse lente, dar ferme, ca asasinarea marelui savant nu a fost o actiune legionara. Pareri mai vechi si mai noi, puncte de vedere opuse sau, dimpotriva, convergente, exprimate de voci diferite, cele mai multe drapate in excese de tip partizan, s-au vehiculat pretutindeni. Neuitand si neomitand faptul ca „Seitanii” este o opera de fictiune, o proza artistica, suntem obligati de importanta problemei si de amploarea dezbaterilor sa avem in atentie si sa facem trimiteri, directe sau indirecte, si la alte surse: puncte de vedere exprimate in afara acestor pagini. Afirmatia cea mai vehiculata, ajunsa (ori impusa) de mult timp ca pagina de istorie certa, a fost aceea ca marele savant a cazut victima razbunarii legionare. Trebuie avuta in vedere insa si afirmatia unei alte voci replicante, aceea a lui Gheorghe Mateievici, cum ca noi stim „numai ceea ce vor ei, unii, sa stie toata lumea”. Nu se poate nega faptul, ne avertizeaza vocea auctoriala, ca „istoria” este scrisa adeseori la comanda, ca dreptatea, cea impusa, desigur, e mereu aceea a invingatorului („la raison de plus fort...”), ca dezinformarea si manipularea au existat si actionat dintotdeauna, ajungand sa aiba rolul determinant in interpretarea multor momente ale istoriei si vietii universale. Manipularea se bazeaza aproape exclusiv pe certitudine indusa, certitudinea e „in mod necesar maniheista”, ceea ce, din punct de vedere etic, este „una dintre cauzele celor mai groaznice violente umane”."
PRP: 25.00 Lei
Acesta este Pretul Recomandat de Producator. Pretul de vanzare al produsului este afisat mai jos.
20.00Lei
20.00Lei
25.00 LeiIn stoc
Descrierea produsului
Nicolae Iorga, omul „cel mai scriitoret din lume”. Enigma asasinarii marelui savant este inca una dintre obsesiile esentiale ale naratorului si unul dintre scopurile urmarite de protagonist in periplul sau euro-american. Cine l-a ucis pe omul „cel mai scriitoret din lume”? Instanta auctoriala are suficiente argumente pentru a sustine ca asasinarea marelui savant, atribuita de obicei legionarilor, nu a fost infaptuita de acestia. Iar raspunsul, afirma Oane, „se pare ca nu-l pot afla decat generalizand mapamondial: cine decide? Unde? Unde-si are sediul guvernul mondial? Si din cine este alcatuit?”. Un repros al Svetlanei, imbracat subtil in calinerii feminine („Pentru Iorga ai plecat in lume, ai ajuns si in America de dragul lui Iorga...”), declanseaza si dezvaluie, prin raspunsul lui Oane Seitan („Nicolae Iorga al tau este nerodul care a scris cel mai mult de cand a aparut scrisul si pana azi!... Ce zici? Neam de analfabeti, au dat lumii cel mai scribaret potigraf!” — s.n.), dezvaluie deci pretuirea fara margini, dreapta, pe care profesorul universitar i-o arata marelui carturar. Din aceasta pretuire se naste si dubiul initial, dezvoltat apoi asemenea unei avalanse lente, dar ferme, ca asasinarea marelui savant nu a fost o actiune legionara. Pareri mai vechi si mai noi, puncte de vedere opuse sau, dimpotriva, convergente, exprimate de voci diferite, cele mai multe drapate in excese de tip partizan, s-au vehiculat pretutindeni. Neuitand si neomitand faptul ca „Seitanii” este o opera de fictiune, o proza artistica, suntem obligati de importanta problemei si de amploarea dezbaterilor sa avem in atentie si sa facem trimiteri, directe sau indirecte, si la alte surse: puncte de vedere exprimate in afara acestor pagini. Afirmatia cea mai vehiculata, ajunsa (ori impusa) de mult timp ca pagina de istorie certa, a fost aceea ca marele savant a cazut victima razbunarii legionare. Trebuie avuta in vedere insa si afirmatia unei alte voci replicante, aceea a lui Gheorghe Mateievici, cum ca noi stim „numai ceea ce vor ei, unii, sa stie toata lumea”. Nu se poate nega faptul, ne avertizeaza vocea auctoriala, ca „istoria” este scrisa adeseori la comanda, ca dreptatea, cea impusa, desigur, e mereu aceea a invingatorului („la raison de plus fort...”), ca dezinformarea si manipularea au existat si actionat dintotdeauna, ajungand sa aiba rolul determinant in interpretarea multor momente ale istoriei si vietii universale. Manipularea se bazeaza aproape exclusiv pe certitudine indusa, certitudinea e „in mod necesar maniheista”, ceea ce, din punct de vedere etic, este „una dintre cauzele celor mai groaznice violente umane”."
Detaliile produsului