Lucrarea propune o modalitate de invatare integrata (inter- si transdisciplinara), functionala si aplicativa, a limbii si literaturii romane in perioada scolaritatii obligatorii, in conformitate cu tendintele metodologice actuale, care pun accent pe formarea competentelor de comunicare necesare in toate domeniile de cunoastere si de activitate.
Volumul respecta pas cu pas competentele si notiunile prevazute de programa scolara, iar organizarea pe unitati faciliteaza asimilarea fireasca si progresiva a informatiilor. Toate cele trei domenii de studiu specifice disciplinei - Literatura, Comunicare, Limba - se regasesc in cadrul fiecarei unitati; iar metoda de invatare este conceputa cu grade progresive de dificultate - INITIERE (intelegere), CONSOLIDARE (aplicare si exersare), EXCELENTA (aprofundare si performanta). Astfel se poate utiliza metoda interactiva moderna de invatare centrata pe elev: stiu / vreau sa stiu / am invatat, aplic ceea ce am invatat, recomandata atat individual, cat si in echipa.
Ca noutati:
• elevii au posibilitatea completarii in propriul portofoliu a unei serii de instrumente didactice marcate cu PE;
• profesorii au posibilitatea de a completa in propriul portofoliu o serie de instrumente didactice marcate cu PP.
Folosita in clasa, sub indrumarea profesorului, sau acasa, in activitatea independenta, suntem convinsi ca lucrarea se va dovedi eficienta si stimulativa atat pentru elevi, cat si pentru profesori si parinti.
Cuprins
UNITATEA I
Cartea — obiect cultural. Structura cartii: cuprins, prefata, postfata, note
Ordonarea ideilor in comunicare. Dialogul. Adaptarea la interlocutor.
Semne de punctuatie si semne ortografice
Notiuni de fonetica
Regulile de despartire a cuvintelor in silabe
Verbul
UNITATEA II
Structura operei literare. Textul epic
Monologul narativ (I): Rezumatul oral. Rezumatul scris
Vocabular. Arhaisme. Regionalisme
Substantivul. Substantive defective de singular sau de plural. Substantive colective
Cazurile si functiile sintactice ale substantivului
UNITATEA III
Structura operei literare. Pastelul
Figuri de stil
Elemente de versificatie
Monologul descriptiv (I)
Descrierea de tip tablou
Sinonimele. Antonimele. Omonimele
Pronumele
Numeralul
UNITATEA IV
Portretul literar
Motivarea unei opinii
Vocabularul. Sufixe diminutivale si augmentative
Adjectivul
UNITATEA V
Fabula
Monologul narativ (II): relatarea, povestirea
Compunerea
Adverbul. Atributul adverbial. Gradele de comparatie
Prepozitia. Regimul cazual
Conjunctia
Interjectia. Interjectii predicative
UNITATEA VI
Textul literar. Doina populara
Motivarea unei opinii/aprecieri personale privitoare la textele epice si lirice studiate
Schimbarea valorii gramaticale
Familia lexicala
Predicatul
Subiectul
Acordul predicatului cu subiectul
UNITATEA VII
Anuntul publicitar
Stirea
Monologul informativ
Organizarea unui text in functie de destinatie (scrisoarea, anuntul)
Campuri lexico-semantice
Atributul. Felul atributului
Complementul. Felul complementului
Notiuni de sintaxa. Felul propozitiilor. Fraza. Coordonarea si subordonarea