Douazeci si patru de ore din viata unei femei
Recenzie blog.libris.ro
Lucrarea își poartă cititorii cândva în perioada interbelică, pe Riviera franceză, acolo unde reprezentanții high-classului epocii își petrec plictiselile nestingheriți, fără griji. Atmosfera se tulbură când un francez proaspăt sosit, un om cu aer discret și simpatic, reușește să genereze o controversă atunci când dispare împreună cu Henriette- o femeie cu aproape 20 de ani mai în vârstă decât el care își părăsește fără preget familia și copiii. Avem de a face cu o aventurieră inconștientă, cu o micuță doamnă Bovary care schimbă soțul grăsun și rutina plictisitoare cu un bărbat chipeș și elegant? Ce femeie cinstită fuge la primul fluierat? Asta par să se întrebe indignați petrecăreții, mai puțin naratorul întâmplărilor surprinse în nuvela lui Zweig, printre puținii care îi ia apărarea lui Henriette. Reacția sa atipică atrage atenția unei femei trecute de 70 de ani, o figură cu o rezervă aristrocratică aparte, de un calm admirabil, cea care îl va alege pe povestitor pentru a-i face o mărturisire impresionantă, pentru a-i întări convingerea că douăzeci și patru de ore sunt suficiente pentru a marca o femeie pe viață.
Amintirile doamnei C vorbesc de întâlnirea acesteia, din tinerețe, cu un bărbat disperat, un bărbat ajuns la capătul funiei emoționale, intelectuale și financiare. E vorba de un rob al jocurilor de noroc, un om care, după ce pierde tot la ruletă se lasă pradă unui abandon absolut al propriei persoane (stand pe o bancă în ploaie, acoperit de un frig lichid), pregătindu-se parcă de urmarea firească a acțiunilor sale, anume sinuciderea. Impresionată de acest străin nefericit, doamna C (bogată și văduvă la acea vreme) caută să îl ajute, să îl conducă la un hotel, să îl salveze pe cel căzut în prăpastia deznădejdii. Împreună cu misteriosul ruletist, doamna C va trăi un sentiment de renaștere, o stare de fericire datorată miraculoasei reveniri la viață a tânărului jucător, un jucător care pare ieșit dintr-o transă, dintr-un somn greu în compania doamnei C, dar care ascunde încă, în gesturi, în priviri, jarul aprins al patimii ruletei. Doamna C va reuși să îi smulgă străinului promisiunea plecării sale din oraș, promisiunea unei vieți noi, însă același străin se va dovedi în cele din urmă un om pierdut pe vecie, un om care a depășit demult punctul posibilității de reîntoarcere la o viață controlată. Reîntâlnirea acestuia cu doamna C o va schimba pe povestitoare pentru totdeauna.
Ca în alte proze ale lui Zweig (îmi amintesc de Amoc) și în această nuvelă autorul austriac evocă magistral portretul obsedatului, în toată dimensiunea sa tragică. Și de data aceasta protagoniștii asumă ca formă de expunere mărturisirea și, implicit, nu tolerează prefăcătoria, lașitatea, subtrefugiile și zugrăvesc dramele în culorile cele mai profunde și mai zbuciumate. De la Jucătorul lui Dostoievski nu am mai avut parte de un portret, pe cât de concentrat, pe atât de convingător al împătimitului jocurilor de noroc, o figură pentru care lumea întreagă, umanitatea în ansamblul ei par să se contopească în acel dreptunghi de stofă verde de la masa ruletei.
DOUAZECI SI PATRU DE ORE DIN VIATA UNEI FEMEI Stefan Zweig Editura Humanitas, 2012
Sever Gulea pentru blog.libris.ro
Douazeci si patru de ore din viata unei femei
O poveste despre o izbavire ratata si despre fragilitatea ratiunii in fata nevoii de iubire, nuvela Douazeci si patru de ore din viata unei femei a fost ecranizata de patru ori (in 1944, 1952, 1968 si 2002).
Atmosfera stralucitoare si manierata a cosmopolitei Riviere franceze in plina belle epoque ascunde patimi inavuabile. O clipa de uitare de sine poate dezlantui haosul sentimentelor, aducand ruina si dezonoarea pacate de neiertat in lumea buna, mai ales cand sunt comise de femei. Si totusi o respectabila doamna are curajul sa i se destainuie unui necunoscut...
"Ca in alte proze ale lui Zweig (imi amintesc de Amoc) si in aceasta nuvela autorul austriac evoca magistral portretul obsedatului, in toata dimensiunea sa tragica. Si de data aceasta protagonistii asuma ca forma de expunere marturisirea si, implicit, nu tolereaza prefacatoria, lasitatea, subtrefugiile si zugravesc dramele in culorile cele mai profunde si mai zbuciumate. De la Jucatorul lui Dostoievski nu am mai avut parte de un portret, pe cat de concentrat, pe atat de convingator al impatimitului jocurilor de noroc, o figura pentru care lumea intreaga, umanitatea in ansamblul ei par sa se contopeasca in acel dreptunghi de stofa verde de la masa ruletei." (Sever Gulea)
Descrierea produsului
O poveste despre o izbavire ratata si despre fragilitatea ratiunii in fata nevoii de iubire, nuvela Douazeci si patru de ore din viata unei femei a fost ecranizata de patru ori (in 1944, 1952, 1968 si 2002).
Atmosfera stralucitoare si manierata a cosmopolitei Riviere franceze in plina belle epoque ascunde patimi inavuabile. O clipa de uitare de sine poate dezlantui haosul sentimentelor, aducand ruina si dezonoarea pacate de neiertat in lumea buna, mai ales cand sunt comise de femei. Si totusi o respectabila doamna are curajul sa i se destainuie unui necunoscut...
"Ca in alte proze ale lui Zweig (imi amintesc de Amoc) si in aceasta nuvela autorul austriac evoca magistral portretul obsedatului, in toata dimensiunea sa tragica. Si de data aceasta protagonistii asuma ca forma de expunere marturisirea si, implicit, nu tolereaza prefacatoria, lasitatea, subtrefugiile si zugravesc dramele in culorile cele mai profunde si mai zbuciumate. De la Jucatorul lui Dostoievski nu am mai avut parte de un portret, pe cat de concentrat, pe atat de convingator al impatimitului jocurilor de noroc, o figura pentru care lumea intreaga, umanitatea in ansamblul ei par sa se contopeasca in acel dreptunghi de stofa verde de la masa ruletei." (Sever Gulea)
Detaliile produsului